"Geniet maar drink met mate". Waarom staat dit niet ook bij energydrinks, snoep en fastfood reclames?

Geldt deze slogan niet voor veel meer producten dan alleen alcohol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Snoep / fastfood / energydrinks 'gaan niet op' tegen alcohol. Uiteraard kan er verslaving ontstaan, en ja, een overdosis kan een hartinfarct veroorzaken, maar dit zijn gevolgen op de lange termijn, bij inname van extreem grote hoeveelheden. Bij alcoholconsumptie daarentegen, kunnen een paar glaasjes een auto-ongeluk veroorzaken en een paar glaasjes verder lig je in coma. Het kan op korte termijn bij iedereen zware gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want gebruik van snoep en fastfood en energydrinks zorgt niet voor een verslaving en niet voor onveiligheid in bijv het verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebruik van een paar snoepjes leidt niet tot verslaving, maar ook snoepverslaving bestaat en kan een gevaar op de weg veroorzaken, door de ziekten die mensen door snoepverslaving op (kunnen) lopen, kan men onwel worden tijdens het besturen van een voertuig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En of dat fastfood, snoep en energydrinks voor verslavingen zorgen. Morbide obesitas en cafeineverslaving zijn er in ieder geval al twee van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen verslaving met onthoudingsverschijnselen en dat je door een hartinfarct je auto niet kan besturen ligt niet direct aan de hoeveelheid snoep. Door teveel alcohol geen auto kunnen besturen lijkt me heel duidelijk. Er zijn mensen zat die het teveel aan snoep gewoon wegstrepen aan hun lichaamsbeweging (ik kom geen kilo aan door al die pepernoten en chocolade nu).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Pelle ; er zullen gerust randgevallen zijn die zich zo overgeven aan snoep of frisdrank dat ze een gevaar voor zichzelf of hun omgeving vormen, maar dat ligt niet aan de substantie. Met alcohol op echter is NIEMAND veilig in het verkeer - en veroorzaakt het in grote hoeveelheden nog veel meer problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja maar daar krijg je dan wel weer 2 minnen voor Marleen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie zelfs al ; achja, ik weet hoe dat gaat. Mensen die niet goed lezen, hun eigen interpretatie geven of zelfs, het er gewoon niet mee eens zijn en hun eigen 'wetenschappelijke; onderbouwing aan een vraag geven. Het hoort er blijkbaar gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou van mij krijg je een + erbij want ik vind het gewoon een goed antwoord. Snoepverslaving en tabakverslaving en dergelijke zijn vooral risico's voor de gebruiker zelf.
Deze slogan gaat in feite op voor vrijwel alles betreffende niet natuurlijke voedingsmiddelen voor de mens. En zelfs de natuurlijke producten dienen met mate genoten te worden: bijvoorbeeld iedere dag alleen druiven eten, of alleen sla is niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
Dat zou betekenen, dat overal, op elk product, deze slogan geplaatst zou moeten worden. Lijkt mij ietwat overdreven.
Nu gebeurt dat bij alcohol en sigaretten (roken is dodelijk) en de vraag is sowieso, of dit effect heeft.
Betreffende het roken werken die waarschuwingen niet volgens onderzoekers aan de universiteit van Maastricht.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/08_augustus/13/gezondheid/stivoro-waarschuwing-pakje-sigaretten-werkt-wel.xml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dat bij al die andere producten niet verplicht is. En bij alcohol is het verplicht omdat onmatig gebruik enorme maatschappelijke problemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Waarschijnlijk heeft het te maken met belangen in voedselindustrie. Ik weet wel dat er "Kies bewust logo’s" bestaan maar dat zijn misleidende verkoop praatjes. Vergis je niet in de voedselindustrie die is machtiger dan menig mens denkt.

Al bijna 1 miljoen mensen met diabetes II in Nederland en groeiende…Om nog maar niet te spreken van hart en vaatziekte, en correlatie met sommige soorten kankers.

Een teken dat het voedsel patroon en de etenswaren die wij kopen niet gezond zijn.

Dat zou een waarschuwing waardig zijn? Dus je verbazing deel ik , het antwoord kan je naar gissen.

Maar dat het met macht, geld en belangen heeft te maken is naar mij mening zeer waarschijnlijke optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de overheid hebben de alcoholhoudende drankproducenten afgesproken de overlast aan te pakken en de consument op de eigen verantwoordelijkheid te wijzen. De industrie pakt het liever zelf aan dan dat de overheid met een strenge wetgeving komt. Het plaatsen van de slogan is een van de met de overheid gemaakte afspraken. Dergelijke afspraken, zoals slogans als "Teveel suiker maakt dik" of "Friet, hooguit één keertje in de maand. Meer niet!" (Zelf bedacht, beste mensen), zijn er met de voedingsindustrie helaas niet gemaakt. Om die reden tref je dergelijke slogans, waarschuwingen, ook niet op die levensmiddelen aan.