Zit er jodium in natuurlijk bronwater?

Ik weet dat er in kraantjeswater jodium aanwezig is maar hoe zit dat met natuurlijke bronwater/flessenwater?

Zit daar ook jodium in of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
ik neem aan dat dat op de fles staat, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staan enkele afkortingen op maar niet letterlijk jodium, wat is de afkorting van jodium?

Het beste antwoord

Dat hangt af van de bron. Normaal gespoken zitten er in alle soorten water wel sporen van jodium en is Nederland juist een land met weinig jodium. Vandaar zelfs dat we het in ons brood extra krijgen toegediend via het broodzout.
Zoals een andere beantwoorder al meldde: kijk op het etiket bij de hele kleine lettertjes van het betreffende waterflesje.
Als zodanig is het Nederlandse kraanwater qua smaak en kwaliteit verreweg superieur boven alle ( dure) mineraalwaters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In alle soorten water (behalve gedestilleerd water, uiteraard) zit er altijd een heel klein beetje jodium, daar ontkom je niet aan.

De hoeveelheid die in bron- en fleswater zit is echter minimaal. Iets in de richting van 1 µg per liter (oftewel 1 gram jodium in 1000 ton water), maar dat kan een beetje variëren.
In één hapje vis zit sowieso veel meer jodium dan in het water die je drinkt in een maand.

Maak je het trouwens niet druk over jodium in water. Jodium hebben wij nodig, vandaar dat het aan zout en brood toegevoegd wordt, anders zouden wij een tekort hieraan hebben, en ziek worden.

Feitelijk kan je haast nooit teveel jodium binnenkrijgen. Alleen voor mensen met een probleem in de schildklier is dat een echte issue.
En zelfs dan, komt dat niet door drinkwater, maar door voedsel zoals zeewier, bepaalde soorten vis, enz.