Voeding en dieet ziekte van Crohn
Op het internet circuleren verschillende soorten diëten voor de ziekte van Crohn. Zoals hierboven uiteengezet, wordt de ziekte van Crohn niet veroorzaakt door een bepaalde manier van eten of door specifieke voedingsmiddelen. Het is ook niet zo dat voeding de ziekte kan genezen. De meeste experts zijn wel van mening dat aanpassingen in de voeding van invloed kan zijn op klachten zoals buikpijn en diarree.

Het is belangrijk dat de patiënt zo gezond en regelmatig mogelijk leeft, eet en drinkt. Het vermijden van stress, het stoppen met roken, het nemen van voldoende nachtrust, het inbouwen van regelmaat, regelmatig bewegen en een gezond en gevarieerd voedingspatroon zijn hierbij dé sleutelbegrippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk is voor mensen met de ziekte van Crohn geen enkel voedingsmiddel strikt verboden en kan geen enkel voedingsmiddel de ziekte verergeren of een opflakkering veroorzaken. Patiënten met de ziekte van Crohn kunnen dus de meeste gerechten verdragen.
Tijdens crisisperioden kunnen bepaalde voedingsadviezen helpen om de symptomen te beperken. Zo wordt aanbevolen om:
•mager vlees, vis en eieren te eten die goed worden verdragen en bijdragen tot een vermindering van de symptomen;
•lichtere maaltijden te bereiden en vaker dan normaal te eten;
•fruit en groenten te koken, zodat hun vezels beter verteerbaar worden;
•voldoende water te drinken (8 tot 10 glazen per dag) als compensatie voor het vocht dat door de diarree verloren gaat;
•de consumptie van melkproducten te beperken, met uitzondering van yoghurt en kaas;
•voedingsmiddelen te mijden die tijdens de vertering fermenteren, zoals kool, peulvruchten, rauwe groenten of groenten met harde vezels zoals rapen, peren of radijzen.

Er bestaat dus geen dieet dat tot op de letter moet worden gevolgd. De patiënt moet vanuit zijn ervaring voedingsmiddelen weren die hem niet bevallen. Als de voedingsintoleranties zich opstapelen en voortduren, is het beter een voedingsdeskundige te raadplegen die kan voorkomen dat er tekorten ontstaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers zeggen: er is geen specifiek dieet voor de ziekte van Crohn. Het varieert per persoon wat goed en wat slecht wordt verdragen. Een vriend van me (met Crohn) verdraagt vettig eten minder goed, maar alleen als hij er veel van eet.

Er wordt gezegd dat veel alcohol ook een factor is die de ziekte kan verergeren

Echter, roken kan de ontstekingen doen opvlammen, en omgekeerd is het risico op opvlammingen dus kleiner wanneer je niet rookt. Vreemd genoeg werkt roken bij colitis ulcerosa, de andere ziekte die net als Crohn onder IBD valt, juist verzachtend. Het is aan te raden om, indien je rookt, te stoppen met roken wanneer je gediagnosticeerd bent met de ziekte van Crohn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook een chronische darmontsteking. Veel medepatiënten krijgen erg last van champignons, en ik niet. Ik krijg weer meer last van pasta's bijvoorbeeld, en vooral heel erg last van knoflook of andere scherpe kruiden en specerijen. Mijn MLD arts zegt dat ik qua scherp eten, alcohol en koolsoorten dit met mate moet nemen. Maar ik denk dat je het beste dingen kan uitproberen, want iedereen reageert anders. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mak GAPS-Diëten. Je zult je fantastisch voelen, niet alleen omdat je gewicht verliest, maar ook omdat je, als je deze regels volgt, gezond eet en veel beweegt. Bovendien heeft het een positief effect op je darmflora, waardoor je minder trek zult hebben en minder zin zult hebben in snacks en zoetigheden.