Welke plantaardige olie is niet kankerverwekkend bij hoge temperaturen?

Ik wist dat olijfolie kankerverwekkend kan zijn bij hoge temperaturen en ik ben er nu ook achter dat bij zonnebloemolie dat ook het geval was. Welke plantaardige olie is niet kankerverwekkend bij hoge temperaturen en kan dus gebruikt worden bij frituren, bakken en braden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Vanaf welke temperatuur voor olijfolie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rijstolie. Soortgelijke vraag is al eens gesteld, dus vandaar een reactie en geen antwoord.
http://www.rizi-rijstolie.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rijstolie heeft een hoger kookpunt, wat het geschikt maakt voor frituren op hoge temperaturen. Ook rijstolie bestaat echter uit organische verbindingen en zal dus kankerverwekkende stoffen vrijgeven bij langdurige en hoge verhitting. De vraag was welke olie NIET kankerverwekkend is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Olijfolie van de 1e persing mag je nooit gebruiken om te bakken of braden. daarvoor moet je 2e of 3e persing gebruiken, en ook deze niet boven de 200 graden verwarmen.
tinus1969
8 jaar geleden
Plantaardige olie wordt iha gebruikt om olie met onverzadigde vetzuren aan te duiden; maar juist die onverzadigde vetzuren zijn gevoelig voor peroxidatie en de vorming van transvetzuren; en die zijn juist kankerverwekkend (of worden dara iig van verdacht). De oplossing is du; dierlijk vet met verzadigde vetzuren gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast een hoger verbrandingspunt, heeft rijstolie ook een hoger damppunt, wat juist de minste kans geeft dat er kankerverwekkende stoffen vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://rubriek.nl/gezondheid/de-gezondste-olie-om-in-te-bakken
rijstolie is redelijk om mee te bakken, maar niet om meerdere malen mee te frituren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Dat weet ik niet precies maar ik bedoel wanneer je het voor het bakken en braden van bijv. vlees of het frituren van oliebollen gebruikt. Daarvan weet ik de temperatuur eerlijk gezegd niet goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk zijn bijna alle eetbare/drinkbare stoffen kankerverwekkend, behalve water zover ik me kan bedenken :-p

Antwoorden (1)

Bij iedere plantaardige olie die geschikt is voor frituren zullen zich toxische stoffen ontwikkelen wanneer deze langdurig boven de 200 graden worden verhit. Bij langdurige en hoge verhitting van olie kunnen polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) ontstaan. Dit gebeurt door een onvolledige verbranding van organische verbindingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Hierin staan 2 heel belangrijke dingen.
Ten eerste gaat het om het langdurig verhitten. Langdurig is een relatief begrip, maar in dit geval geldt dat het langdurig (dus lang genoeg) moet zijn zodat de vetten kunnen verbranden. Twee item daarbij is dat het boven de 200 graden moet zijn. Een frituurpan heeft een thermostaat die niet hoger gaat dan 190°C. Daarbij treedt nog geen verbranding op (niet bij normaal gebruik).
Thecis
8 jaar geleden
Te snel gedrukt. De allereerste zin op die site is dan ook (het antwoord op de vraag of plantaardige vetten kankerverwekkend zijn):
Nee, er is geen verband tussen het gebruik van plantaardige vetten en het risico op het krijgen van kanker
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iets verderop wordt die uitspraak genuanceerd:
Bij ratten is dat verband wel aangetoond:
Hoge omega 6 inname--> sneller kanker dan bij lage omega 6 inname.
(omega 6 zit vooral in plantaardige olie en vet)
Bij mensen is meer onderzoek nodig. Wiki heeft genoeg aanwijzingen om er mee op te passen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fatty_acid