ik ontdekte zopas dat ik de diepvriezer niet goed dicht heb gedaan waardoor de temperatuur nu op -3° staat. Wat is nu gevaarlijk?

moet ik het brood dat daarin zit weggooien? kan dat kwaad in geval van zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Dejá vu!!
Ik heb het al twee keer meegemaakt, maar het ging nooit zo ver bij mij.

Als de temperatuur in de vriezer -3°C was, dan zullen de meeste spullen iets kouder zijn, maar nog altijd min of meer bevroren. Vlees of brood zal een beetje zacht aanvoelen, en vette of hele waterige producten zullen zelfs een beetje lekken.

Zolang de temperatuur onder de -3°C is gebleven, zijn je spullen niet bedorven, dus kan je deze met een gerust hart in de vriezer laten en opnieuw invriezen. Je wordt daar niet ziek van, zelfs als je zwanger bent.

Maar... en hier komt de grote maar... verwacht niet dat de inhoud van je vriezer daar beter van wordt!
Brood zal niet lekker smaken, vlees of vis zal heel veel water loslaten tijdens het bakken, als je ijs had (roomijs of sorbet), vergeet het maar, kan je direct weggooien, want dat wordt niets, en groente wordt heel slap en zal het water (en dus smaak en vitamines) loslaten tijdens het bereiden.
Dat komt doordat tijdens de schommeling van de temperatuur, er zich grote ijskristallen hebben gevormd in de producten (microscopisch, maar nog altijd groter dan het de bedoeling is), en deze ijskristallen maken de structuur van het voedsel kapot.

In ieder geval hou rekening met het feit dat wat je uit de vriezer haalt, het liefst direct gekookt moet worden, en om het verlies aan sappen zo veel mogelijk te beperken, kies voor een snelle bereiding (grillen b.v.) of juist andersom voor een stoofgerecht (de sappen blijven toch in je bereiding)

Succes met je vriezer... en met je zwangerschap!
(^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mercie! :-)

Andere antwoorden (2)

Ligt er een beetje aan hoe lang de diepvries op -3 heeft gestaan. Een paar uur kan zeker geen kwaad. Voel eens aan de diepgevroren producten. Is alles nog keihard? Dan zou ik het met een gerust hart gebruiken, ook brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet de verwachting dat de vriezer uren op -3 heeft gestaan natuurlijk. De deur stond open dus de temperatuur gaat heel langzaam omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord!
In de meeste gebruiksaanwijzingen staat dat zelfs bij stroomuitval, de spullen nog 20 uur goed blijven. Dus geen probleem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker handig zo'n antwoord...
Dat is als de deur dicht blijft, omdat een vriezer goed geïsoleerd is, maar de vriezer van de vraagsteller stond open. Dan gaat het heel snel. Zo snel dat de temperatuur -3°C was, dat geeft ze zelf aan. Misschien had je het niet goed gelezen in je mobiel...?
(^_°)