Is dit een gezonde levensstijl?

Als je vooral op fruit leeft is dit gezond voor je? Want ik eet totdat ik het avond eten heb niks anders dan fruit en dan heb ik het over veel fruit...

Minimaal 6 wortels (Grote), 2 kiwi's 1 appel en meestal eet ik meer dan dit...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortels zijn geen fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact.
Cryofiel
11 jaar geleden
Leuke plaatjes op die wikipagina.

Het beste antwoord

Nee, dit is niet gezond.
Alleen 6 wortels, 2 kiwi's en een appel is niet genoeg eten, ook niet met normaal avondeten erbij.

Fruit is wel gezond, maar 2-3 stuks is vaak wel genoeg (wortel is geen fruit trouwens).
Je eet verder geen eiwit, behalve de wortel dus geen groente, en vezels krijg je volgens mij ook te weinig van zo.
Het enige dat je binnenkrijgt is wat vitamines en vooral fruitsuiker.

Ik weet niet wat je doel is met dit eetschema, maar je eet volgens mij veel te weinig, en veel te eenzijdig.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee heb geen doel... Maar ik hou gewoon van deze groenten/fruit en ik 'verplicht' me zelf niet tot het eten van deze aantallen...
Ritsuka
11 jaar geleden
geen probleem om groente en fruit te eten, ik eet zelf ook stapels groente vaak. Maar probeer daarnaast ook te zorgen voor o.a. genoeg eiwitten en vezels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 inderdaad veel te eenzijdig. Waar ik aan denk: je mist bijvoorbeeld brood. Daardoor zou je wel eens veel te weinig jodium kunnen binnenkrijgen. Zelfs als er thuis met jodiumhoudend zout wordt gekookt.
Behalve als je meerdere malen per week vis of visprodukten eet of supplementen met jodium slikt? Alleen dan zou je wel aan genoeg jodium kunnen komen. Jodium is belangrijk voor je hele lijf omdat het nodig is om schildklierhormonen van te maken. Andere micronutriënten (mineralen die je in hele kleine hoeveelheden nodig hebt) zou je ook tekort kunnen komen. Zorg goed voor jezelf! Misschien dat de wijze waarop je eet voortkomt uit je dieet? Zorg goed voor jezelf. Tekorten op langere termijn geven gezondheidsproblemen en daar ben je nog veel te jong voor!!! Zie voor veel goede informatie de www.voedingscentrum.nl
website...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banaan op brood!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+plus
Je hebt het weer helemaal goed,Ritsuka!;) Zo ben ik ernstig ondervoed geraakt,ik at alleen nog maar veel groente en (wat minder) fruit.
Ik had tekorten aan echt alles,is veel te eenzijdig.
Dus dit is ongezond,zeker geen gezonde leefstijl. Zie je,ik weet het wel,ik kan er alleen voor mezelf zo weinig mee doen:(
Ritsuka
11 jaar geleden
Dabk je voor de plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurena, je vergeet dat de vraagsteller ook nog een avondmaaltijd eet. Dus niet alléén groente en fruit waarschijnlijk. Dit is wat hij of zij voornamelijk overdag eet vóór het avondeten.
Zie mijn antwoord eens op deze vraag, even naar beneden scrollen;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, Allen Carr, voor wie ik een mateloze bewondering heb vanwege zijn stoppen-met-rokenmethode, heeft ook iets bedacht om af te vallen. Hij vond dat mensen, net als sommige apen, fruiteters zijn en ontwikkelde een systeem met veel fruit om af te vallen. Mis, want de mens is een alleseter en valt weliswaar af van eenzijdig en te weinig eten maar dat betekent nog niet dat dit de gezondheid ten goede komt, laat staan dat het beklijft. +1

Andere antwoorden (4)

Zie het als een bouwen van een huis.
Je hebt alleen maar kozijnen en niets anders.
Nou met die kozijnen is niets mis mee, die heb je echt wel nodig, maar om een compleet huis te bouwen heb je echt wel meer nodig.
Dus nee, dit is geen gezonde levensstijl.
Dit is een uithongerprogramma.
Je mist veel belangrijke bouwstoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 mooie metafoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+plus
Klopt.
Zo ben ik ernstig ondervoed geraakt omdat ik alleen nog maar groente&fruit at,ik had tekort aan zowat alles.
Is heel ongezond eigenlijk,is veel te eenzijdig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor de plussen!
Fruit heeft min of meer terecht een gezondheidsimago omdat men in het verleden 's winters makkelijk een tekort aan vitamine C opliep. Tegenwoordig beschikken we het hele jaar door over voldoende groente en fruit. Echter, het is niet zo dat veel fruit gezonder is dan genoeg fruit en zeker niet als je er ander voedsel voor laat staan. Dan loop je het risico op tekorten aan eiwitten, vetten en vooral vetoplosbare vitamines maar ook op andere voedingsstoffen, zoals mineralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fruit levert toch echt véél meer dan alleen vitamine C. Maar opvallend vind ik inderdaad dat ik veel mensen alleen daar de nadruk op leggen. Het levert naast veel andere vitamines ook mineralen in tegenstelling tot wat jij beweert. Ook levert het veel vezels, heel belangrijk. Je opmerking over eiwitten, vetten en in vet oplosbare vitamines klopt dan wel weer:-) Fruit alléén is inderdaad niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus+
Is helemaal goed hè?
Ik ben er inmiddels wel achter maar kan ervoor mezelf zo weinig mee,helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in, Astrid, maar met alleen fruit mis je toch echt een heleboel voedingsstoffen, terwijl je er wel veel suiker mee wegwerkt. Veel mensen realiseren zich echt niet dat je van een overmaat aan suiker net zo hard aanzet tot overgewicht als teveel vet, zo niet sneller. Maar bij deze vraag vind ik het risico op tekorten belangrijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Laurena: Rome is ook niet op één dag gebouwd. Je kunt beter met voortschrijdend inzicht millimeter voor millimeter grip op de situatie proberen te krijgen. Zaak is dat ondertussen de boel niet moet escaleren naar teveel ondergewicht en dergelijke. Je weet dat het dan even ophoudt maar ook dat je uiteindelijk de regie in eigen hand hebt. Jij kiest, gebruik je medemensen om duidelijk te krijgen waarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller beweert ook niet alléén fruit te eten. Hij/zij eet ook nog een avondmaaltijd.
Fruit levert veel vitamines en mineralen. Zo is fruit een belangrijke leverancier van vitamine C, vitamine A, E, foliumzuur, voedingsvezel, kalium en spoorelementen zoals ijzer en calcium.
Daarnaast bevat fruit een groot aantal bioactieve stoffen zoals carotenoïden, lycopenen en flavonoïden.

Het eten van veel fruit verminderd aanzienlijk het risico op meerdere vormen van kanker en hart- en vaatziekten.
Als Nederlanders meer fruit en groente zouden eten zouden er jaarlijks ongeveer 2300 sterfgevallen aan kanker en 5000 sterfgevallen aan hart- en vaatziekten worden voorkomen. Daarnaast kunnen jaarlijks ongeveer 18000 hartinfarcten en beroerten worden voorkomen.

Dus ja, fruit is zéér gezond. Ik zou alleen wat meer variëren als ik jou was. Dus niet alleen appels en kiwi's. Tussen de verschillende fruitsoorten zijn er grote verschillen in gehaltes aan vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Hoe meer je varieert, hoe meer je van alles binnen krijgt.
Eet ook regelmatig een banaan, daar zit wat meer energie in, of een avocado, een van de weinige soorten die vet bevat.

De wortels die je eet zijn uiteraard ook zeer gezond, maar wissel het eens af met bijvoorbeeld snack-tomaatjes, reepjes paprika, radijsjes, komkommer enz.

Ik mis wat eiwitten en vetten in je voedingspatroon. Dat zijn toch echt heel belangrijke bouwstoffen. Een goed idee zou zijn om overdag naast je portie rauwe groente en fruit een handje RAUWE gemengde noten te eten. Boordevol eiwitten en gezonde vetten:
http://www.superfoodspecialist.nl/ongebrande-noten/
De vetten zijn ook belangrijk voor de in vet oplosbare vitamines zoals vitamine A en E.
Wat rauwkost met koudgeperste olijfolie is ook een goed idee.

Als je daarnaast 's avonds ook nog naast een berg groente een flinke portie zilvervliesrijst, volkoren pasta of peulvruchten eet dan leef je vele malen gezonder dan de gemiddelde Nederlander. Die eet namelijk veel te weinig groente en fruit, maar wel snoep, koek, chips, fastfood, te veel zout, transvetten en bewerkte voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect, Astrid, maar je zit hier nogal onverbloemd een veganistische leefwijze te propageren, zonder dat je het als zodanig benoemt en dan rammelt het ook nog omdat je o.a. het beruchte vraagstuk over vitamine B12 uit de weg gaat. Dit is zeker niet het standpunt van het Voedingscentrum. Wat is er mis met een ei, een stukje kip, kaas of tonijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan vergeet ik in de gauwigheid nog dat fruit geen vitamine A bevat en dat het ijzer in fruit zo goed als onbruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb best aan vitamine B12 gedacht, maar ik heb ook niet gepoogd helemaal volledig te zijn, anders zou de tekst te lang worden. Voor de B12 zou je inderdaad een biologisch eitje kunnen eten of biologische kaas.
Je hebt het in je eigen antwoord trouwens ook niet over B12;-)
Geen vitamine A in fruit? Dan geeft het voedingscentrum dus onjuiste informatie. (Zie bron)
Waarschijnlijk bedoelen ze provitamine A.
IJzer uit plantaardige producten wordt inderdaad minder goed opgenomen, toch hebben vegetariërs over het algemeen geen ijzertekort. Voldoende ijzer dus.
Fruit als vervanger van broodmaaltijden past niet in een gezonde levensstijl. Het klopt dat fruit veel vitamines, mineralen en veel andere waardevolle stofjes levert, maar fruit levert niet alles wat je nodig hebt.
Als je het doet vanwege de smaak, omdat je misschien brood ed. niet lekker vindt, dat kan. Dat is dan een persoonlijke keuze/levensstijl. Daar hoeft niemand over te oordelen. Als je interesse hebt in gezonde voeding kijk dan eens bij:

www. puurgezond.nu
www.voedingscentrum.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller beweert helemaal niet alleen fruit te eten, maar eet ook nog een avondmaaltijd. Als hij of zij dan volkorenpasta of zilvervlies rijst eet vervangt dat de granen in brood. De adviezen van het voedingscentrum zijn gebaseerd op de Nederlandse eetcultuur. In Azië bijvoorbeeld eet men nooit brood. Het voedingscentrum wil het de gemiddelde Nederlander niet te ingewikkeld maken en adviseert om die reden brood, (zijn we gewend) terwijl je ook op andere manieren granen kan binnen krijgen.
Brood is dus niet noodzakelijk. Andere culturen vinden het maar vreemd trouwens dat veel Nederlanders maar liefst 2 keer per dag brood eten. Vaak ook nog met ongezond beleg. Erg eenzijdig.