Weegt iemand ochtends bij het ontwaken minder dan de avond daarvoor?

Weegt iemand die s'avonds veel eet en direct daarna naar bed gaat de volgende ochtend bij het ontwaken nog even veel? (los van vochtverlies door zweten)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het gewicht is 's ochtends (los van vochtverlies) iets minder dan de avond ervoor. Het lichaam verbruikt altijd energie en slapen kost (gek genoeg) ook redelijk wat energie voor het lichaam.

Je verliest doorgaans een liter water aan zweet en via de adem. Dit waterverlies draagt het meest bij aan de schommeling in gewicht, veel meer dan door de verbranding. Toegevoegd na 1 dag: Iedereen geeft hier aan dat je energie verbruikt en je daarom minder weegt. Maar wat is dat eigenlijk, energie verbruiken? En waarom weeg je daar minder door? Een lichaam verbruikt energie om te bewegen, om warmt te blijven (warmbloedig) en voor allerlei processen (metabolisme genoemd). In rust is er weinig energie nodig voor beweging en een beetje voor metabolisme. De rest is nodig om warmt te blijven. Dat is overigens een aanzienlijk deel. Bij de verbranding wordt suiker verbrand met zuurtstof. De reactie is Glucose + Zuurstof geeft Water (H2O) en koolstofdioxide (CO2). Dit CO2 en water adem je uit. Het koolstof, waterstof en zuurtsof verdwijnt dus uit het lichaam en hiermee verdwijnt er dus ook massa. Dus zo lang je 's nachts niet eet verdwijnt er altijd massa. Dus los van zweten, vooral door adem te halen. Maar vergeet ook niet dat je niet altijd merkbaar zweet! Je verliest veel water door verdamping via de huid. Dit is namelijk een mechanisme waarmee het lichaam weer af kan koelen. Om niet teveel energie te verliezen zet je lichaam de thermostaat ook een graadje lager. Om af te koelen moet je dan wel wat water verliezen. Via de huid verlies je ongeveer een halve tot één liter water 's nachts (dat is dus ongeveer 0,5 - 1 kg!). Daarnaast verlies je dus ook extra water door gewoon adem te halen.

Bronnen:
http://www.aerosleep.com/nl/meer-weten/vol...

ja, je verbruikt energie maar daar verlies je niet echt veel mee. Meer door t verlied van vocht. Door het ademhalen en zweten en eventueel na t urineren 's ochtends

Een lichaam in rust gebruikt 1 calorie per uur per kilo lichaamsgewicht. Iemand die, pakweg, 80 kilo weegt, verbrand puur door te slapen dus al om en nabij de 640 calorieen. (Helaas bestaat er geen dieet waarbij je 50 uur per dag slapen kunt ;) ) Dat is overigens nog geen ons lichaamsgewicht hoor ; 1 kilo lichaamsgewicht is ongeveer 9000 calorieen. Daarbij verlies je 's nachts zo ongeveer tussen een halve liter en een liter vocht (zweet en kwijl). wie geluk heeft kan 's morgens meteen een bijna halve liter plassen en een paar ons ontlasting kwijt, en zo kun je 's morgens zomaar een paar pond lichter zijn dan de avond ervoor. Na een goed ontbijt en een kop koffie, zit dat er echter meestal wel weer aan. Dus JA, iedereen weegt bij het ontwaken meer dan bij het inslapen, maar dat is geen blijvend gewichtsverlies. Dat bereik je pas door langdurig niet meer (en niet meer dan 10 % minder) te eten dan je lichaam in rust nodig heeft, en dat is ook verreweg de gezondste manier. Toegevoegd na 1 minuut: (Meer in de laatste alinea moet natuurlijk minder zijn ; het is nog vroeg ;) )

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100