Weegt iemand ochtends bij het ontwaken minder dan de avond daarvoor?

Weegt iemand die s'avonds veel eet en direct daarna naar bed gaat de volgende ochtend bij het ontwaken nog even veel? (los van vochtverlies door zweten)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.5K

Antwoorden (4)

Het gewicht is 's ochtends (los van vochtverlies) iets minder dan de avond ervoor. Het lichaam verbruikt altijd energie en slapen kost (gek genoeg) ook redelijk wat energie voor het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verliest doorgaans een liter water aan zweet en via de adem. Dit waterverlies draagt het meest bij aan de schommeling in gewicht, veel meer dan door de verbranding.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen geeft hier aan dat je energie verbruikt en je daarom minder weegt. Maar wat is dat eigenlijk, energie verbruiken? En waarom weeg je daar minder door?

Een lichaam verbruikt energie om te bewegen, om warmt te blijven (warmbloedig) en voor allerlei processen (metabolisme genoemd). In rust is er weinig energie nodig voor beweging en een beetje voor metabolisme. De rest is nodig om warmt te blijven. Dat is overigens een aanzienlijk deel.

Bij de verbranding wordt suiker verbrand met zuurtstof. De reactie is Glucose + Zuurstof geeft Water (H2O) en koolstofdioxide (CO2). Dit CO2 en water adem je uit. Het koolstof, waterstof en zuurtsof verdwijnt dus uit het lichaam en hiermee verdwijnt er dus ook massa.

Dus zo lang je 's nachts niet eet verdwijnt er altijd massa. Dus los van zweten, vooral door adem te halen.

Maar vergeet ook niet dat je niet altijd merkbaar zweet! Je verliest veel water door verdamping via de huid. Dit is namelijk een mechanisme waarmee het lichaam weer af kan koelen. Om niet teveel energie te verliezen zet je lichaam de thermostaat ook een graadje lager. Om af te koelen moet je dan wel wat water verliezen.

Via de huid verlies je ongeveer een halve tot één liter water 's nachts (dat is dus ongeveer 0,5 - 1 kg!). Daarnaast verlies je dus ook extra water door gewoon adem te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De VS wil een antwoord zonder vochtverlies door zweten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom geef ik ook aan dat het via de adem gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast is de hoofdvraag of iemand minder weegt 's ochtends. Daar geef ik toch correct antwoord op?
ja, je verbruikt energie maar daar verlies je niet echt veel mee. Meer door t verlied van vocht. Door het ademhalen en zweten en eventueel na t urineren 's ochtends
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lichaam in rust gebruikt 1 calorie per uur per kilo lichaamsgewicht. Iemand die, pakweg, 80 kilo weegt, verbrand puur door te slapen dus al om en nabij de 640 calorieen. (Helaas bestaat er geen dieet waarbij je 50 uur per dag slapen kunt ;) ) Dat is overigens nog geen ons lichaamsgewicht hoor ; 1 kilo lichaamsgewicht is ongeveer 9000 calorieen.

Daarbij verlies je 's nachts zo ongeveer tussen een halve liter en een liter vocht (zweet en kwijl). wie geluk heeft kan 's morgens meteen een bijna halve liter plassen en een paar ons ontlasting kwijt, en zo kun je 's morgens zomaar een paar pond lichter zijn dan de avond ervoor. Na een goed ontbijt en een kop koffie, zit dat er echter meestal wel weer aan.

Dus JA, iedereen weegt bij het ontwaken meer dan bij het inslapen, maar dat is geen blijvend gewichtsverlies. Dat bereik je pas door langdurig niet meer (en niet meer dan 10 % minder) te eten dan je lichaam in rust nodig heeft, en dat is ook verreweg de gezondste manier.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Meer in de laatste alinea moet natuurlijk minder zijn ; het is nog vroeg ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hierboven werd al gezegd dat je niet minder weegt zolang je nog niet geplast/gepoept hebt en het zweten telde niet mee volgens de vraagsteller. Hoe kun je dan toch bij het ontwaken minder wegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het vochtverlies voornamelijk. Die paar verdampte calorieën brengen de weegschaal nauwelijks in beroering.Maar ook als je dat niet meerekent, wordt je enkele tientallen grammen lichter. Ergens tussen de 50 en de 100.
(lichaamsgewicht in kilo's x uren slaap x 1 (calorie) / 9000 (calorieen die je moet verbranden om 1 kilo lichaamsgewicht te verliezen). Dus bijvoorbeeld 80 (kilo) keer 8 (uren slaap) x 1 = 640 kalorieen verbrand met slapen, gedeeld door 9000 = 0,07 kilo.
Het vocht dat je verliest mag je daar wel degelijk bij tellen, want dat hou je op geen enkele manier binnen. Je kunt natuurlijk wel voor het toiletgebruik wegen, maar dan nog zal de weegschaal 's morgens al snel een dikke kilo minder aangeven dan 's avonds. En die calorieen, die zijn echt weg. Verbrand. Die verlaten je lichaam als warmte. Net zoals een blok hout na het verbranden beduidend lichter is dan ervoor - ook als je alle rook zou opvangen en meewegen. Het meeste was warmte.