Hoe komt het dat gedroogde peterselie 10x meer ijzer bevat dan verse peterselie?

Wat mij enorm verbaasde is dat 100 gram gedroogde peterselie gemiddeld 95 mg (milligram!) ijzer bevat terwijl 100 gram verse peterselie slechts gemiddeld 7 mg ijzer bevat, hoe komt het dat er zo'n verschil is??? :O

Peterselie, vers:
www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=776

Parsley, raw:
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2513/2

Peterselie, gedroogd:
www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1261

Parsley, dried:
http://nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/199/2

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Rieneke1
10 jaar geleden
Het vocht verdampt, het ijzergehalte wordt als ik het goed zeg gecomprimeerd.
Poet
10 jaar geleden
Dit verbaast me helemaal niet. Kruiden zitten namelijk tjokvol water

Het beste antwoord

Planten bestaan voor een zeer groot deel uit water.
Als je dat water weg neemt, door het te drogen, blijft er wel de zelfde organische stof over, maar is de concentratie van o.a. mineralen veel groter.
Want je hebt heel veel meer peterselie nodig om gedroogd 100 gram over te houden, mogelijk wel meer dan 1 kg. ( gokje)
Dus zit al die ijzer van die kg, nu in een ons gedroogde peterselie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dit grotendeels komt door het (gebrek aan) vocht.
Omdat verse peterselie veel meer vocht bevat, kom je sneller aan die 100 gram.
Gedroogde peterselie is heel erg licht, echt vlokjes. Dus je hebt in verhouding veel meer peterselie, en dus ook meer van de voedingswaardes.
Ritsuka