Is er een manier om gezonde(onverzadigde)vetten binnen te krijgen zonder meteen kilo's aan te komen als je al een tijd geen vetten binnen krijgt?

Geen lijnzaad want ik keek in de winkel op zo'n zakje lijnzaad van Zonnatura en zag dat daar echt heel veel calorieën inzitten.
Ik hoop op goeie tips,ik heb een eetstoornis en ik moet aankomen(ik heb een opbouwschema van de diëtiste)maar het gaat slecht met me.
Ik heb momenteel een terugval,en het gaat lichamelijk en geestelijk slecht met me( ik ben hier nu al een paar jaar mee bezig..:(
Wie kan me helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zeker weten! Van vetten kom je namelijk niet aan. Van koolhydraten en eiwitten ook niet, zolang je er maar voor zorgt dat het totale aantal calorieën niet meer is dan je gebruikt als bouw- en brandstof. Wacht even, je moet WEL aankomen, begrijp ik, omdat je langzamerhand dreigt af te glijden naar een morbide ondergewicht? We hebben het er vaker over gehad maar ik blijf volhouden dat je met een evenwichtig voedingspatroon met volwaardige voedselproducten het verste komt, ongeacht je gewicht. Er is maar één soort vet echt slecht voor je gezondheid en dat is transvet, kunstmatig geharde plantaardige olie. De andere vetsoorten zijn niet ongezond, hoewel de hoeveelheid wel een rol speelt. Ik wil het verhaal niet al te ingewikkeld maken maar je moet er vooral voor zorgen dat je die transvetten vermijdt en dat je matig bent met de inname van linolzuur, dus zonnebloem-, mais-, en sojaolie. Alle anders soorten vetzuren zijn absoluut niet ongezond, zeker ook niet de verzadigde. Sterker, er zijn zelfs aanwijzingen dat verzadigde vetten hart- en vaatellende voorkomen, in weerwil van wat vaak beweerd wordt. Concreet: eet van alles wat. Bak een aardappeltje in reuzel of roomboter. Doe er een sjalotje bij. Overweeg kokosolie als heilzaam voor je gezondheid en frituur erin. Smeer een beetje roomboter op je volkorenboterham en doe er een plak boerenkaas op. En hou alsjeblieft op met die flauwekul van het Voedingscentrum of van diëtistes die in de zeventiger jaren zijn blijven steken. En accepteer dat anorexia een verslavingsziekte is. Niet aan eten maar aan honger. Dát is de kern van je probleem en niet dat zakje lijnzaad van Zonnatura.

Een gram vet levert 9 kilocalorieën, dus alle producten een hoog percentage vet leveren relatief veel kilocalorieën. Wat suggesties om meer (gezonde) vetten binnen te krijgen: - Eet iedere dag wat rauwkost met een sausje op basis van (olijf)olie. - Eet tussendoor wat noten, pinda's of bijvoorbeeld zonnebloempitten. - Neem iedere dag een eetlepel tarwekiemolie (rijk aan vit. E) - Smeer pindakaas, kaas (met een beetje roomboter) of paté op je brood i.p.v. bijvoorbeeld jam of appelstroop. Succes!

Onverzadigd vet komt veel voor in plantaardige producten: plantaardige olie, zoals olijf-, soja- of zonnebloemolie noten vette vis, zoals zalm of makreel Eet geen slechte transvetten. Transvet ontstaat door chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek. Transvet zit vaak verborgen in: koek en gebak snacks

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100