verstoort waterdrinken tijdens of na het eten de vertering van voedsel?

Ik hoor veel van wel en ook weleens dat het onzin is omdat onze maagsappen gemaakt zijn om met water samen te werken?

Toegevoegd na 6 dagen:
Als ik wel water drink na het eten dan krijg ik opeens veel last van een droge mond. Hoeveel water ik er ook bij drink. |Geen idee of dit er wat mee te maken heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Neen, da's een fabeltje. Uiteindelijk wordt al het vaste voer vloeibaar gemaakt voor en tijdens het verteren. Het drinken van een glas water is alleen maar gunstig.

Water zorgt ervoor dat het maagvolume toeneemt wat een verzadigd gevoel geeft. Hierdoor zal je eetlust afnemen. Je moet er wel voor waken dat je voldoende voeding binnenkrijgt. Water levert namelijk geen energie. Als je te weinig zou eten, maar wel veel water drinkt, heb je snel weer honger waardoor de kans op extra snoepen toeneemt. Water drinken tijdens de maaltijd heeft dus geen nadelige effecten, maar let op de hoeveelheid. Een goede vochtinname zorgt ervoor dat je afvalstoffen goed via de nieren kunnen worden uitgescheiden. Zo heb je dus een goede afvoer van je afvalstoffen. Verder is voldoende vochtinname ook heel belangrijk voor een goede stoelgang. Bij afslanken zie je vaak dat mensen last hebben van een slechte stoelgang. Dat komt door een combinatie van te weinig eten en te weinig drinken. Dus daarom is aandacht voor vocht hiervoor ook van belang.

Het drinken van water tijdens (of na) het eten is zonder meer goed voor de vertering van de maaginhoud en heeft een positief effect op je gezondheid. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je 1 of 4 glazen drinkt, de ene persoon vindt het fijn om meer te drinken, terwijl anderen erg weinig drinken. Zelf heb ik de gewoonte om na het eten altijd nog een glaasje te drinken, al is het maar om mijn mond en keel een beetje schoon te spoelen. Een vet, zout gerecht vraagt "vanzelf" om meer vocht dan een zomerse rauwkost salade, en dat maakt ook verschil in hoeveel je drinkt. Gouden regel is "naar je lichaam luisteren", maar hou rekening met het feit dat ook je lichaam kan soms de verkeerde signalen afgeven. Het is daarom raadzaam om met je maaltijd of direct daarnaa minstens 1 glas water te drinken. Dat helpt je maag en darm om de sappen en verteerenzymen goed te verdelen zodat ze hun werk kunnen doen. Dat komt ook de rest van het verteerproces ten goede, inclusief je stoelgang. Als je voedsel niet goed verteerd is in de dunne darm, dan zal te veel onverteerd voedsel in je dikke darm terecht komen, en kan daar gefermenteerd worden door de bacteriën die daar zitten. Dat geeft gasvorming, buikpijn, slechte absorptie van nutriënten, mogelijk constipatie... geen goede zaak! Te veel drinken is uiteraard ook niet goed. Panteao heeft hierover een heel mooi stuk geplaatst, check dat even. In ieder geval is te veel water ook een mogelijke oorzaak van een slechte vertering, omdat de sappen te veel worden verdund, en dan forceer je de maag om extra hard te werken, en dat is ook niet gezond. Zoals met alles in het leven en in de wereld van voeding, is het een kwestie van balans, en voor iedereen is dat een beetje anders, maar de waarheid zit vaak ergens in het midden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100