Hoeveel Roosvicee Ferro mag je drinken per dag?

Ik las laatst op de achterkant van Roosvicee Ferro dat je moet raadplegen bij de huisarts hoeveel je mag drinken.

1 theelepel per glas ik gebruikte het als normalen siroop en toen was mijn ontlasting zwart dus ik was aan zoeken waar dat door kwam en kwam er achter dat het door de Roosvicee Ferro kwam en vandaar dat ik ook zag dat je je huisarts moet raadplegen voor het gebruik van Roosvicee Ferro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.7K

Het beste antwoord

Als jouw dokter niet heeft vastgesteld dat jij een ijzertekort hebt, moet je geen Roosvicee Ferro drinken.

Nergens goed voor.

Er zijn toch andere lekkere Roosvicee's ?

Lees hier over gezondheid en ijzer:

http://www.medicinfo.nl/d_2506
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er anderen Rossvicee's?? ik zou het echt niet weten ik ben er pas vandaag achter gekomen dat deze speciaal voor ijzer is xD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt er die laxerend zijn.
En die juist stoppend zijn als je diaree hebt.
En dus met extra ijzer.
Maar ook de gewone, original, in verschillende smaken.
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie en de informatie!

Andere antwoorden (2)

Ferro is het ijzergehalte. Bij teveel krijg je indd zwarte / donkere ontlasting. Als je het zeker wilt weten zou ik even je huisarts vragen. Alleen die kan een diagnose stellen waar en hoeveel ijzertekort jij hebt. Ik zou sowieso niet meer dan 3 lepels per dag nemen. En als je dus deze kleur hebt heb je al teveel ijzer in je...

Toegevoegd na 1 minuut:
hier nog meer info:
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?menu=faq
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je geen ijzertekort hebt en de relevante bloedwaardes regelmatig door je arts worden gecontroleerd, zou je m.i. helemaal geen roosvicee ferro moeten gebruiken. Tenzij je om de één of andere reden een verhoogde behoefte hebt aan ijzer en je arts aanraadt om dat op deze manier aan te vullen, maar ook dan lijkt controle me wel verstandig.

Waarom? Omdat alle ijzersupplementen (waar roosvicee ferro toe behoort) obstiperend werken, en omdat een teveel aan ijzer in je bloed net zulke desastreuze gevolgen kan hebben als een ernstig tekort. Over het algemeen raden diëtisten het gebruik van ijzersuppletie af, ook als je in je voeding niet genoeg binnenkrijgt. Behalve bij een echt tekort natuurlijk, dan ligt de behandeling bij de huisarts. Maar anders is het veel beter is het dan om je voeding aan te passen, omdat je dan producten kunt kiezen die niet alleen rijk zijn aan ijzer maar ook aan vezels, en je daarmee de beruchte obstiperende werking van ijzersupplementen vermijdt.

Als je heel vaak een ijzertekort hebt of altijd aan de lage kant zit en je kunt dit niet goed compenseren met voeding, dan zou je kunnen overleggen met je arts of het een optie is om roosvicee ferro te gebruiken. Laat dan wel regelmatig je bloedwaardes controleren. Je zou het ook kunnen gebruiken als je bloed wilt geven en je hb vaak net te laag is om te mogen doneren, maar ook dan geldt dat het beter is om het met aangepaste voeding voor elkaar te krijgen, en dat je even moet overleggen met je arts. Verder is het een product dat je alleen maar gebruikt als je arts het aanraadt, bijvoorbeeld om een behandeling met ijzertabletten te ondersteunen, of als je arts denkt dat je op deze manier misschien géén medicatie nodig hebt. In alle gevallen moet je uitgaan van de dosering die je arts aangeeft. Als je last krijgt van obstipatie, neem dan contact op met je arts. Een donkere ontlasting (zoals jij beschrijft) tijdens de behandeling met ijzersuppletie hoeft niet erg te zijn zolang je er geen klachten door hebt. Maar als je dus géén ijzertekort hebt, is dat een reden te meer om dit middel niet te gebruiken. Het is dan nergens voor nodig, en mogelijk schadelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, een overschot aan ijzer gaat stapelen en da's echt niet goed voor je gezondheid. +1