Klopt het dat vloeibare vetten makkelijker verteren dan niet-vloeibare vetten?

Indien wel, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet altijd zo. Vetten zijn lange ketens die eerst gesplitst moeten worden in kleine stukjes. Ook moet de onoplosbaarheid in water worden overwonnen.

Dat eerste gebeurt met het enzym lipase, het tweede met gal, dat het vet emulgeert. Lange vetten zijn moeilijker te verteren dan korte of middellange. Kokosolie is een middellang vet dat vooral uit verzadigde vetzuren bestaat. Kokosvet is makkelijk opneembaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Verzadigde vetten zijn meestal hard(er) bij kamertemperatuur, onverzadigde vloeibaar.

De moeilijkheid van verteren is afhankelijk van de complexiteit van het vetmolecuul. Een kort molecuul kan verzadigd zijn (met waterstofatomen) en daardoor minder vlieibaar en toch makkelijk verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer mooi antwoord Noa... Heb je enig idee welke vetten makkelijk verteerbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet mijn vakgebied. Kortere vetten zijn makkelijker te verteren dan langere. Heb je ergens specifiek last van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lionel daar gaan we weer! kokosolie worden opgenomen via je lever en gelijk in je bloedbaan afgegeven. Dus dit is een zeer verteerbare vet soort omdat het weinig energie kost op te worden opgenomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Het kokosvet moet eerst in de twaalfvingerige darm gesplitst worden in glycerol en losse vetzuren door het enzym lipase. Kokosolie bevat verschillende vetzuren zoals laurinezuur, oliezuur, linolzuur, Stearinezuur. Vetzuren worden door de darmen ingepakt in transport pakketjes, zogenaamde chylomicronen. Deze worden doorgaans niet meteen aan het bloed afgegeven, maar aan de lymfe. Een deel van die chylomicronen wordt afgestaan aan weefsels (via de lymfe) en een deel wordt dan pas naar de lever getransporteerd via de bloedvaten. http://www.bioplek.org/animaties/spijsvertering/vetvertering.html Van Kokosolie en palmpitolie wordt gezegd dat ze relatief makkelijk verteren en relatief "gezond" zijn. Niet vanwege de vertering, maar vanwege bijvoorbeeld de invloed op cholesterol. Ik vroeg me alleen af of de vraagsteller een darmprobleem heeft of een probleem na het eten van vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kamp met maagzuur problemen Noa, ik heb schrik om maagzuur te krijgen tijdens en na het consumeren van kokosolie. Daarom dat ik het zo allemaal vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lionel waarom probeer je niet eerst een theelepel kokosolie, en kijk een hoe je daar op reageert. Maagzuur problemen zeg je, gebruik je maagzuur tabletten? Heb je deze vraag al eerder gesteld die van de maagzuur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je maag wordt niets met vet gedaan en het beïnvloedt volgens mij ook de zuurgraad niet. Heb je dat dan bij het nuttigen van andere vetten wel? bijvoorbeeld bij olijfolie? Voor aanhoudende maagzuurproblemen zou ik ook een huisarts raadplegen. GoeieVraag is geen medische site. Maar met Ivo's advies is niets mis.