Hoe veel eieren mag ik eten?

Ik eet al een tijdje elke dag een ei, omdat ik het lekker en makkelijk vind. Nou heb ik altijd geleerd dat het eten van te veel eieren ongezond is. Hoe veel eieren mag ik eten?

Een soortgelijke vraag is eerder gesteld, twee jaar geleden: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/wel-eieren-eten.63723

Maar de antwoorden daar lopen zo uiteen dat het me niet duidelijk is of het nu wel of niet ongezond is elke dag een ei te eten. Volgens de richtlijnen mag ik hem opnieuw stellen, met bij dezen de vraag om opheldering: is het nou wel of niet ongezond zo veel eieren te eten?

Groetjes en bedankt!
Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de film "Cool Hand Luke" heeft de personage van Paul Newman 50 gekookte eieren in één keer gegeten. Dat kan je ook proberen, maar raad ik het je niet aan...

Eieren zijn heel gezond.
Een ei is een uitstekende bron van zeer hoogwaardig eiwit (in theorie zou je eieren als enige bron van eiwit kunnen eten, en toch gezond blijven), essentiële vitamines (A, B2, B6, B9, B12...) en mineralen (ijzer, kalium, calcium, fosfor...)
Daarnaast is het ei ook een prima bron van energie dankzij een flinke hoeveelheid vet. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, is de relatief hoge hoeveelheid cholesterol in een ei niet zo slecht voor je. Hoe logisch dan ook het klinkt, het eten van cholesterol heeft een beperkte invloed op de hoeveelheid "slechte" cholesterol in je bloed. En dan ook bijna geen invloed op de de verhouding tussen totale cholesterol en HDL-cholesterol, en dat is bepalend voor het risico van hart en vaatziektes.
Daarnaast, kan je ook eieren kopen van kippen die een speciale voeding hebben gekregen, waardoor deze rijk zijn aan essentiële vetzuren.

Hoeveel eieren je maximaal kan/mag eten is een andere kwestie. Alles kan schadelijk zijn als je te veel van eet of drinkt, zelfs water, en eieren zijn ook geen uitzondering. Eieren missen een aantal voedingsstoffen, bevatten 0% vezels,...
Volgens het Voedingscentrum is 3 eieren per week een "goed gemiddelde", maar dat is inderdaad een gemiddelde voor de gemiddelde persoon. Als je mijn persoonlijke mening vraagt, dan vind ik een ei per dag een beetje te veel. Waarschijnlijk omdat je "verborgen" eieren niet meeteelt (ei zit ook in veel sauzen, cake, pannenkoeken, hartige en zoete vullingen, desserts...), zit je al ruim boven de 7 eieren per week, en dat is inderdaad een beetje te veel van het goede.
Als je verder gevarieerd eet, gezond blijft en leeft, hoeft je liefde voor eieren niet per se een probleem te zijn, maar ik zou toch iets minder proberen te eten. Tot 5 eieren per week, alles meegeteeld (dus ook de "verborgen" eieren), moet kunnen zolang de rest van je voeding ook gezond is en de hoge hoeveelheid eieren compenseert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en eiwitten. In de eidooier zit ook cholesterol. Vanwege dat cholesterol adviseert het Voedingscentrum in ieder geval niet meer dan drie eieren per week te eten. De consumptie van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel lang bestond het idee dat veel eieren eten slecht zou zijn voor je cholesterolgehalte. Maar na veel onderzoek is bewezen dat elke dag een ei eten helemaal niet zo slecht is. Teveel cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Daarom mag je niet meer dan 300 mg cholesterol op een dag binnenkrijgen. Het wit van ei is vrij van cholesterol, maar de eidooier bevat 200 mg cholesterol. Dat betekent dat elke dag een ei eten niet slecht is, mits je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk andere producten eet waar cholesterol inzit. Voedsel met veel cholesterol zijn vette vleeswaren en kazen, boter en margarines die hard worden in de koelkast, zoete snacks en tussendoortjes.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.kookdiscussie.nl/t885-hoeveel-eieren-mag-je-per-dag-eten-om-geen-hoog-cholesterolgehalte-te-krijgen.html