Hoe lang moet ik wachten met sporten (lopen) na het eten?

Als ik wil gaan hardlopen, hoeveel tijd moet er dan tussen mijn avondmaal en het sporten zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
65.3K

Antwoorden (4)

60minuten is meer dan genoeg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van wat je van te voren eet. Een aantal boterhammen met beleg, zoetigheid, is vaak de oplossing om kort erna te kunnen gaan hardlopen. Wil je behoorlijk tafelen dan kun je er de hele avond last van houden en is de kans groot dat je tijdens je inspanning oprispingen of pijn in de zij (milt) krijgt. Bij een beetje serieuze inspanning is het regel beter niets in de maag te hebben dan een volle maag. Doorgaans wordt een 3 uur eten van te voren als limiet aangehouden. Eet in elk geval licht verteerbaar want vet is dan uit den boze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kom ik aan met al dat vlees eten een paar uur voor de voetbaltraining :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat vlees zal niet zo'n probleem zijn maar teveel kan op gaan breken. Maar te veel geldt ook voor ander voedsel.
Al wordt het misschien wat laat, je zult nog het meest van je eten genieten na je training.
als je normaal eet, is een rustpauze van 45 minuten genoeg voordat je weer in actie komt.

45 minuten wordt gehandteerd om zeker te zijn dat de maaltijd inderdaad in de maag blijft en niet bij abrupte/sportieve bewegingen spontaan weer naar boven eruit komt.

Toegevoegd na 1 uur:
correctie: waar staat *normaal eet* mz *'n broodmaaltijd*.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ben ik niet met je eens. Ik wil je toch weleens intensief zien sporten 45 minuten na je maaltijd. Ik weet zeker dat eea niet lekker meer in de maag ligt. Alleen bij een heel bescheiden maal of een normale broodmaaltijd zullen er niet veel problemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is een vergissing, moet inderdaad een broodmaaltijd zijn, dat is juist.
Ik wacht zelf altijd 1,5 uur. Zeker na het avondeten. Na het ontbijt of lunch kan je na een uurtje gaan hardlopen