Zijn er in andere landen andere 'eisen' voor een gezond voedingspatroon/dagmenu zoals van het voedingscentrum en hoe is dat mogelijk?

In Nederland wordt dit gezien als gezond voor bijv een man van 21 door het voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx:

200 gr Fruit 2 stuks
200 gr Groente 4 opscheplepels
250 gr Aard, rijst, pasta, peulvr 5 opscheplepels
245 gr Brood 7 sneetjes
30 gr Kaas 1,5 plak
450 ml Melk(producten)
100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesverv.
15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie: 1 eetl
35 gr Halvarine 5 per sneetje
1500-2000 ml Dranken (inclusief melk)

Hoe gaat dat in landen met andere eetculturen? In Italië is het normaal om veel pasta te nemen met weinig saus en weinig groente. In andere landen kennen ze geen boter op brood, in weer andere eten ze aardappelen als groente etc.

Dus:
1 Zijn er in andere landen andere zienswijzen over een gezond dagmenu zoals hier van het voedingscentrum? Voorbeelden?
2 Zoja: hoe kan het dat het voedingscentrum DIT als gezond ziet terwijl het dus blijkbaar ook anders kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja.
Er zit een groot verschil tussen de wetenschappelijke kennis over wat gezond is om te eten, en de richtlijnen voor de grote massa.
De wetenschappelijke kennis is niet zo onderverdeeld in bijvoorbeeld zoveel gram brood en zoveel gram aardappel/rijst/pasta. Het gaat daar veel meer over hoeveel gram koolhydraten, hoeveel gram vezels, hoeveel B-vitamines etc. goed zijn.
Daar zijn dus richtlijnen voor hoeveel gram van welke voedingsstof, maar de meeste mensen kunnen daar niets mee, omdat ze niet weten hoe ze moeten zorgen dat ze genoeg van de ene stof en de andere stof binnenkrijgen zonder daarbij teveel van weer een andere stof binnen te krijgen, dat is echt een enorm gepuzzel.
Daarom worden er richtlijnen opgesteld die hoeveelheden van voedselgroepen adviseren, waarmee je automatisch redelijk goed zit voor elke voedingsstof. En dat zijn dan dus richtlijnen als zoveel boterhammen, zoveel gram rijst/pasta/aardappel, etc.
Die laatste richtlijnen zijn niet internationaal, maar worden gemaakt door instanties binnen een land. Zij houden bij het maken van die richtlijnen veel rekening met wat in hun land gebruikelijk is om te eten.
De richtlijnen zijn immers bedoeld om het voor de hele bevolking zo makkelijk mogelijk te maken om gezond te eten. Als er heel ongebruikelijke voedingsmiddelen worden aangeraden, zal een deel van de bevolking het te vreemd of moeilijk vinden om de richtlijnen te volgen en dus afhaken, en dat probeert men te voorkomen door het zo toegankelijk mogelijk te maken.

De Nederlandse voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum zijn heel erg specifiek, ze noemen bijvoorbeeld hoeveel sneetjes brood je moet eten en hoeveel gram granen/pasta/aardappel. De Amerikaanse voedingsrichtlijnen zijn veel algemener, hier wordt bijvoorbeeld genoemd hoeveel porties graan/graanproducten je moet eten en hoeveel van elk graan(product) telt als één portie. Daar heb je dus veel meer de vrijheid om de richtlijnen in te vullen op een manier die past bij jouw smaak, je kan bijvoorbeeld zelf kiezen of je liever meer brood gebruikt en minder pasta/graan/aardappel of juist andersom. Ik vind dat zelf veel fijner.

Overigens is er ook in de wetenschappelijke kennis over voedingstoffen wel verschil. Zo hebben we in Nederland weinig zonkracht en hebben we daarom veel meer vitamine D uit voeding nodig dan op sommige andere plekken op de wereld, en daar houden onze voedingsrichtlijnen rekening mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, hier de Amerikaanse: http://www.choosemyplate.gov/food-groups/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, jammer dat er niet meer reacties kwamen uit andere landen met een voedingspatroon wat minder op dat van ons lijkt: de aziatische landen bijvoorbeeld.