Wat is oxidatie en wat betekent oxidatieremmend?

Hallo,

ik was op zoek naar bepaalde verse vruchtensappen en ik zag bij één van de beschrijvingen het woord "oxidatieremmend".

Wat is oxidatie en wat betekent oxidatieremmend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het woord Oxidatie in combinatie met fruit kun je het beste in vergelijking zien met een geschilde appel die je een uurtje laat liggen; er ontstaan bruine vlekken, dat deel is dan geoxideerd. Oxidatieremmers beschermen dus tegen die 'veroudering'. Als je bijvoorbeeld citroensap op de appel doet, dan word'ie niet bruin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

met oxidatie wordt hier eigenlijk het verouderingsproces mee bedoelt, en de oxidatieremmers zijn middelen om dat proces te vertragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gebruikelijke uitleg is: aantasting door zuurstof. Roesten is een goed voorbeeld. Tegenwoordig is de uitleg echter wat ingewikkelder omdat zuurstof niet persé betrokken hoeft te zijn bij dit proces.

Toegevoegd na 37 seconden:
Oxidatieremmend is dus eigenlij: bederfvoorkomend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oxidatie remmend is de tegenhanger van oxidatie en dat zijn anti oxidanten, zo simpel kan het zijn! ;-)

Anti oxidanten worden ook wel radicaal vangers genoemd en hebben de taak om oxidatie processen in je lichaam onschadelijk te maken.

oxidatie is zuurstof wat zich bind aan een molecuul. Meestal bij verhitting, daarom kan je eten zwaar verhitten schadelijk voor je zijn.

Pas op met meervoudige onverzadigde vetzuren verhitten die kunnen makkelijk kan oxideren en schade brengen aan je bloedvaten

Goede anti oxidanten zijn:

Vitamine E
Selenium
Zink
Alpha liponzuur
Vitamine C
Magnesium
Foliumzuur
Vitamine B ( complex )

Ps, Maak je fruit en groente sappen ( liefst dynamisch
biologische )

Alles uit een pak is ongezond door de vele suikers die er inzitten als conserveermiddelen. Vergeet niet suiker is een vitamine en mineralen rover, omdat suiker vitamine en mineralen nodig heeft om in je lichaam om te in energie..

Hier nog een leuke link

Succes