Mag ik verschillende vitaminesupplementen innemen?

Is het verstandig om meerdere vitaminesupplementen te slikken of haalt dat niets uit? Ik neem nu elke ochtend 1 Supradyn bruistablet en 2 Tonixx Plus pillen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gewoon gezond eet heb je geen vitamine pillen nodig. Als je ze toch per ce wil slikken raad ik de maanden aan waar een "r" in zit. dit zijn over het algemeen de maanden waarin de zon minder schijnt en je hierdoor minder vitaminen opneemt.

Antwoorden (4)

Als het wateroplosbare vitaminen zijn plas je het teveel uit, maar je kunt beter voldoende fruit en groente eten dit is ook veel beter voor je hele darmflora ipv al dat kunstmatige
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer zoveel mogelijk je vitamines en mineralen uit volwaardige voeding te halen, dan neemt je lichaam ze veel beter op.
Dan kun je als aanvulling een supplement gebruiken.
Maar ik zou niet teveel gebruiken, sommige vitamines kun je een overdosis van krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem zelf allen vitamine B12, omdat ik zwak en dun haar heb, en glucosamine voor mijn gewrichten. Verder eet ik gewoon veel groente en fruit.
Ritsuka
11 jaar geleden
Het mag natuurlijk wel, maar het is niet verstandig.

Als je gevarieerd en voldoende (met name groente en fruit) eet, heb je supplementen eigenlijk niet nodig. Mocht je het wel willen, kies dan voor supplementen waarbij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) minder is dan 100% is. Dit is dan werkelijk ter ondersteuning.

Te veel binnenkrijgen kan namelijk ook kwaad. Het is wel zo dat sommige vitaminen oplosbaar zijn in water en dus uitgeplast zijn, maar dit betekent niet dat een overdosis (want dat wordt het dan) geen kwaad kan.

Je neemt nu als ik het goed heb gezien, 2 supplementen voor extra energie. Dit zijn beiden supplementen met ADH van meer dan 100%. Je krijgt dus teveel binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, er staan verschillende vitamines en mineralen op die de ADH overschrijden. Bij de Supradyn tablet: Vitamine B1(191%), B2(171%), B3(113%), B6(214%), B8(150%), B9(150%), C(113%), E(125%). Bij de mineralen word de ADH van Chroom(125%) en Molybdène(120%) overschreden. Bij Tonixx is alles 100%. De Tonixx bevat al de B-vitamines met daarnaast nog biotine, zink, Q10 en acetyl-L-carnitine.
Je kunt beter één goed merk gebruiken dan twee door elkaar. Ik heb even gekeken naar Supradyn label en de inhoud van een bruistablet. De hoeveelheden zijn echt een lachertje. Zo zit er wel 2 mg Q 10.

Nou dat doet misschien net wat bij een goudvis maar een mens gaat daar echt niks van merken zo weinig zit erin. Geldt ook voor de rest overigens. Op de ADH moet je niet blind staren, dat zijn hele veilige marges die ver onder iemands persoonlijke behoefte zitten.

Ik heb ook gekeken naar Tonixx plus, 60 tabletten voor 43 euro? Dat is echt een belachelijk hoog bedrag voor het geen wat erin zit.

Je kunt beter merken kopen als Solgar, Carlson, Nowfoods en Jarrows

Ik koop ze bij iherb.com
Als je de prijzen daar ziet dan weet je genoeg. Kwaliteit is daar top. Amerika is veel goedkoper dan hier in Nederland

TIP: Neem je vitamine capsules altijd bij de hoofdmaaltijd. i.v..m vetoplosbare vitamines A D E en K deze worden niet opgenomen als er geen vet bij je maaltijd zit. Hoofdmaaltijd heeft dat bijna altijd vandaar.

Capsules zijn beter dan tabletten

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Supradyn zit toch geen Q10? Heb daarnet ook even de labels op dite van Supradyn bekeken en wat mij opviel was dat de ADH-waarden van de tabletten niet kloppen want ze gaan maar tot hoogstens 150 terwijl er op mijn huls van mijn tabletten iets anders staat: vitamine B1(191%), B2(171%), B3(113%), B6(214%), B8(150%), B9(150%), C(113%), E(125%). Bij de mineralen word de ADH van Chroom(125%) en Molybdène(120%) overschreden.
Het gaat hier wel over de Supradyn 50+. Zal eens kijken op iherb. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in die Tonixx zit er inderdaad belachelijk weinig voor zoveel geld. Ik heb de variant van 30 tabletten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan! iherb is fantastisch. Ik zag op de label dat er Q10 in zat. Volgens mij was het wel de multi vitamine. Nogmaals wees niet bang voor die paar procenten meer. Gebruik je het voor onderhoud of heb je klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik het vooral om mijn huid en haar gezond te houden. Heb nogal dikwijls last van onzuiverheden en wondjes van acne die moeten genezen. Verder geen klachten, zo gezond als een vis! Hier is het label van de tabletten die ik gebruik -> http://www.supradyn.be/scripts/pages/nl/supradyn_gamme/supradyn_vital/verpakkingen_en_ingredinten/index.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou echt een andere vitamine supplement kopen, want A. De hoeveelheden zijn laag ( snap niet dat ze 50 + noemen omdat de behoefte dan groter is ) B. De verbindingen die gekoppeld zijn aan veel mineralen, vitamine staan niet vermeldt. Dan kun je er van uitgaan dat de goedkoopste en meest slecht opneembare verbindingen inzitten. Ga voor de 4 genoemde merken in ander bericht, dan zit je goed. Succes