is kokosmelk geschikt als volledige voeding bij een zuigeling?

Kan ik mijn baby kokosmelk geven ipv koemelk, ivm koemelkallergie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Antwoorden (6)

Meestal wordt niet kokosmelk maar sojamelk als basis gebruikt. Maar wat je ook gebruikt, ga geleidelijk over. Als je het in een keer doet kan er een nieuwe allergie tegen kokos- of sojamelk worden ontwikkeld. En dan ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, absoluut niet doen! Slecht antwoord
Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik zou het niet zomaar doen. Kokosmelk is natuurlijk geen melk, het wordt alleen zo genoemd vanwegwe de kleur van de substantie. Kun je geen borstvoeding (blijven) geven? Dat is sowieso het beste voedsel voor een zuigeling en helemaal als er een allergie-verdenking bestaat. En als dat niet kan zijn er alternatieven in de hypo-allergene lijn van de reguliere en biologische kunstvoedingsmerken. Consultatiebureau weet meestal niet genoeg, is mijn ervaring, maar misschien weet je vroedvrouw nog een lactatiekundige die je advies kan geven.
Ik zweer bij het boek 'van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes, die ook de eigenaar is van onderstaande website. Is ook interessant als je geen borstvoeding geeft in verband met het zeer rustige tempo waarmee introductie van vast voedsel plaatsvindt, waardoor de kans op allergie ook sterk vermindert.

Toegevoegd na 37 minuten:
p.s. de voedingswaarde van kokosmelk is nihil - een baby heeft echt meer en beter nodig. Zoek maar eens op 'kokos en voedingswaarde'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg je van borst voeding geven niet van die hangborsten? Maar ik zie niet in waarom kokosmelk niet zou kunnen. Het is een natuurlijk iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een natuurlijk iets... Dat is poep ook en whiskey en plutonium ;-)
En dat van die borsten lijkt me ondergeschikt aan het gezond en allergievrij willen voeden van je kind, maar dat ik natuurlijk heel persoonlijk. Bovendien heeft de zwangerschap een grotere invloed op de vorm van je borsten naderhand dan borstvoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koemelkallergie komt van de moedermelk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koemelkallergie komt alleen van de moedermelk als de moeder koemelk drinkt (of eet via kaas e.d.)
De moeder kan een dieet gaan volgen en kan dan wel weer borstvoeding geven. (in theorie want in de praktijk is soms al gestopt met borstvoeding)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bang voor hangborsten... mijn hemel, waarom ben je zwanger geworden vraag ik me dan af.... Hangborsten heeft te maken met de vorm en de veranderende vorm tijdens een zwangerschap en het formaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Krol, wat jammer dat je komkommerexperiment is mislukt. Die methode is trouwens afkomstig van Gill Rapley en dat Stefan Kleintjes die ook adviseert heeft met dit geval van vraagsteller Brilse even niks te maken. Waar het mij in mijn antwoord om ging is dat Kleintjes een veel rustig tempo adviseert waarin vast voedsel geïntroduceerd wordt aan baby's (in elk geval veel rustiger dan veel consultantsbureaus en babyvoedselfabrikanten voorstaan), opdat de kans op allerlei allergie en intolerantie voor Voedselproducten afneemt. En dat is behartenswaardig als je zoekt naar manieren om koemelkproblemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kind de allergezondste voeding geven die er voor een baby bestaat en het daarmee een goede start geven in dit leven lijkt me toch wel iets belangrijker dan of je er wel of niet hangborsten van krijgt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg ga jij eens heel snel borstvoeding geven aan je kindje? Het is trouwens heel gezond voor je kind. Maar goed hier wat voordelen voor jou! Weetjes over borstvoeding Hoe langer u borstvoeding geeft, hoe meer je beschermd zult zijn tegen borstkanker, eierstokkanker en botontkalking.
Elke keer als je borstvoeding geeft trekt je baarmoeder samen (naweeën). Hierdoor krijgt de baarmoeder sneller haar oorspronkelijke vorm terug.
Zuigen aan de borst leidt tot een goede kaakontwikkeling van de baby, wat gunstig is voor de stand van het latere gebit.
Borstvoedingsstoelgang van een baby is altijd zacht met borstvoeding, soms zelfs wat waterig met vlokken. Dit is dus geen diarree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou hangborsten voorkomen door aan sport te doen is ook wel heel erg kort door de bocht. Het is gewoon de zwaartekracht en de leeftijd...
Kokosmelk is inderdaad geen melk, maar het vocht dat wordt opgevangen nadat kokosrasp in water is geweekt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Een baby geef je ook geen koemelk. als je geen borstvoeding geeft, geef je dus kunstvoeding. als je baby een koemelkallergie heeft moet je met de baby naar een arts. die kan constateren of het wel of niet zo is. dan krijg je een recept voor peperdure voeding, waar geen koemelkeiwitten inzitten of kapotgeknipte eiwitten. Kokosmelk geef je dus ook niet aan een baby.

Is je baby ouder dan een jaar en ben je gestopt met de flesvoeding? geef het dan sojamelk of geitenmelk. Daar zitten goede voedingsstoffen in. Als je twijfelt kun je het vragen bij het cb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, absoluut niet doen. Heel slecht idee.
Niet een beetje geven en zeker niet als volledige voeding.
Kokosmelk (santan) bevat maar weinig goede stoffen en veel slechte vetten. (het is voor volwassenen ook niet zo goed)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je baby de eerste 5 maanden beter uitsluitend borstvoeding of zuigelingenvoeding geven.

Zuigelingenvoeding is zeer streng gecontroleerd zodat de baby geen tekorten krijgt. De baby moet namelijk alles wat het nodig heeft uit die voeding krijgen.

Koemelk maar vooral sojamelk en kokosmelk zijn zeer ongeschikt hiervoor.

Ga naar de huisarts als je een koemelkallergie vermoedt. Als je liever zelf aan wilt klooien met zuigelingenvoeding kan je het beste bellen met nutricia of friso kindervoeding.
Beide gratis
0800 022 26 26 Nutricia
0800 022 74 34 Friso

Overigen de beste oplossing is zelf borstvoeding geven en zelf een koemelkvrij dieet volgen. Als uw kind daadwerkelijk een koemelkallergie heeft zal uw kind geen last meer hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zuigelingenvoeding is altijd op basis van koemelk. Hier kan je dus niet onderuit. Eventueel is er hypoallergene zuigelingenvoeding, waar ze de schadelijke eiwitten in stukjes hebben geknipt zodat uw baby er geen last van heeft.