Mijn suikerbehoefte blijft, ook na het eten van appels, sneeën brood, regelmatig eten, etc. Hoe kom ik hier vanaf?

Al prop ik me vol met gezond voer, toch blijft de gedachte aan chocola soms wel een week hangen (non-stop) en dan ga ik in godsnaam maar naar de winkel en vreet een doos bonbons leeg, met het bijbehorende rotgevoel erna. Wat kan ik nog meer doen, behalve therapie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door het eten van suiker, bouw je langzaam maar zeker een suikerverslaving op. En moet je steeds vaker/ meer suiker eten om dat fijne gevoel na het suiker eten te krijgen. Doe je dat niet, dan ga je rillen, zweverig worden, onzeker met lopen, gat in je maag gevoel, honger gevoel, ook al heb je net gegeten. Je kunt proberen als de trek in suiker te erg wordt, fruit te eten en/ of de suikerbehoefte langzaam af te bouwen. Ook een bezoek aan een goede natuurarts, kan wonderen verrichten. Zonder iets te doen ,gaat dit probleem nooit over en op den duur is het ook ziekmakend.

jij bent dus chocoladeverslaafd. permiteer je dagelijks een lekker chocolaatje of bonbon, en laat het daarbij. morgen mag je er weer een. als je verder gezond eet, en daarnaast ook beweegt, kan het helemaal geen kwaad jezelf zo dagelijks te belonen.

Als je dit specifiek met chocola hebt, kan je proberen een soort 'chocolavervangers' te eten, om te kijken of die die sterke drang kunnen verminderen. Je kan bijvoorbeeld in plaats van los fruit te eten wat fruit pureren (met staafmixer of blender) en daar cacao doorheen doen. Dit geeft dan toch al een chocola-achtig gevoel, terwijl je wel gezond eet (fruit heb je immers ook nodig, en cacao zonder toegevoegde suiker is heel gezond). Het is natuurlijk wel heel anders dan echt chocola, maar kan door de cacao en zoetheid mogelijk dat verlangen toch een beetje doen oplossen. Je kan het ook nog aanvullen met (soja)yoghurt, havermout, lijnzaad, stukjes amandelen ed. tot een hele maaltijd in plaats van een tussendoortje. Of als je fruitsap drinkt (minder gezond dan echt fruit, maar als je dat zelf toch al drinkt...) kan je daar ook wat cacao doorheen roeren. Wat je ook zou kunnen proberen is om te kijken of het lukt om wanneer je toch bonbons oid. gekocht hebt, er maar één of twee van te eten. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je het heel erg 'mindful' opeet, dus door het heel langzaam en aandachtig te eten. Eerst ruiken en kijken hoe dat voelt, dan een klein hapje, ervaren hoe de structuur is op je tong, hoe de smaak is, en zo hapje voor hapje. Voor sommige mensen zorgt het zo aandachtig proeven ervoor dat een paar chocolaatjes net zoveel vervullen als hapslikweg een hele doos naar binnen werken. Als je een partner of andere huisgenoten hebt, zou je kunnen kijken of je een van hen de hele doos in bewaring kan geven, en dan zelf maar één of een paar chocolaatjes zelf houdt. Dit maakt de drempel om de hele doos leeg te eten wat hoger. Als er niemand is om dit mee te doen, kan je ook proberen om de doos in de kast te zetten, de kast dicht te doen, met de paar chocolaatjes rustig te gaan zitten en ze dan pas op te eten. Om meer te nemen, moet je dan eerst opstaan, de kast opendoen, etc. Als de drang sterk is, zal dat geen bal uitmaken, maar als de drang minder sterk is, kan dat bij sommige mensen wel helpen. Het kan ook de moeite waard zijn om eens een eetmeter in te vullen of een diëtist naar je voedingspatroon te laten kijken. Soms denkt iemand dat hij/zij gezond en genoeg eet, maar komt die sterke drang tot snoepen toch doordat diegene te weinig eet, te laat, verkeerde dingen, etc. Als je geen therapie wilt, zijn er ook goede boeken te krijgen over dit onderwerp, waarmee je een soort 'zelftherapie' kan doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100