Ja, dat is net zo gezond als aardappel- of groentesoep.
11 jaar geleden
Ik zou het alleen bij biologisch voedsel doen,
bestrijdingsmiddelen concentreren zich namelijk in het kookvocht.

Daarnaast uit de bron:
"Koken doet het nitraatgehalte dalen omdat
nitraat overgaat in het kookvocht. Verwerk daarom nooit het kookvocht van nitraatrijke
groenten in soepen of sausen. Nitraatrijke groenten zijn andijvie, bleekselderij, koolrabi,
paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie en venkel.''
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommigen wokken al hun groenten. Is dat dan ook ongezond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goeie, ik zat er al aan te denken. Simpel gezegd:
In kookvocht zit meer slechts dan goeds.
In wok groente meer goeds dan slechts. Dan zou je nog de vraag kunnen stellen of koken gezonder is dan wokken.
Bij wokken gaat er minder vitamines verloren,
maar doe mij maar lekker biologisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed beredeneerd Jackd, maar dan heb je jezelf in de nesten gewerkt! :-)
Nee, dit kan niet gezond zijn.
Simpelweg omdat het "kook"-vocht heet. Elke vitamine word namelijk uit het water gekookt waardoor het niet meer gezond is.
Ik denk daarnaast ook niet dat je het erg smakelijk zult vinden.

Verder is het ook zo dat het geen schadelijke effecten kan toebrengen. Het is feitelijk gezien gewoon water, dit maakt het niet ongezond per definitie maar gezond is het ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je dat het kookvocht niet lekker is? Hoe maak je groentesoep dan? Volgens mij bestaat het voor 100% uit kookvocht... tenzij je een andere recept hebt, uiteraard...
Bij voorbeeld met een bouillonblok. Maar... wacht maar even... bouillonblokjes worden gemaakt door kookvocht van groente helemaal in te koken tot poeder! Tja, ik weet het niet meer, ik zal dan nooit meer soep eten!! LOL (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft groente ook niet tot snot te koken om kookvocht te hebben. Beetje onzin om te zeggen dat 'elke vitamine uit het water wordt gekookt' (welke vitamine? die uit de groente of die uit het water?) en 'gezond is het ook niet', ach, zolang je niet met teveel zout kookt is er niets mis mee.
Prima basis voor soepen en sausjes en het bevat bij normaal kookgedrag nog wel degelijk vitamines en mineralen (hoewel niet zoveel als datgene wat je erin kookte).
Ja hoor; met het vocht van de aardappelen maakt ik de jus aan; dan dikt het gelijk wat in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar door het koken zal de aardappel zich aangevallen voelen, en vlak onder de huid gifstoffen aanmaken.
Of geldt dit niet, als hij geschild is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Aangevallen voelen"...???? Een rauwe aardappel bevat van nature solanine, een toxische alkaloïde die zeer snel wordt afgebroken en onschadelijk gemaakt door het kookproces. De groene plekken van een aardappel bevatten hoge concentraties solanine, daarom moet je deze wegsnijden. Maar een aardappel kan zich écht niet 'verdedigen' hoor! Hooguit kan je je vingers eran branden als je een hete aardappel pakt! (^_^) ... en een aardappel gaat beslist geen extra solanine aanmaken doordat je het arme beestje gaat bakken of koken, al dan niet geschild.
Wat een verzameling uiteenlopende antwoorden!

En dat is ook logisch omdat je vraag kan net zo goed met 'ja' of 'nee' worden beantwoord.

Het kookvocht van geschilde aardappelen is prima om te gebruiken. Het bevat een beetje vitamine C en is rijk aan zetmeel, dus heel geschikt om een jus of een soep te binden.
Van niet geschilde aardappelen zou ik het kookvocht niet gebruiken, eerst omdat het einige beetje smaak hieraan is een vieze aardse heeft, en ook omdat de troep aan de buitenkant van de aardappel erin zit (zand, grond, enz.)

En dan kookvocht van groente. Mijn algemene stelling is dat het heel weinig kwaad kan, het is lekker, het levert vitamines en mineralen en het heeft veel meer positieve kanten dan negatieve.
Andere GV'ers stellen dat het kookvocht nitraat bevat en de vitamines vernietigd zijn, en dat klopt deels:
In biologische groente zitten (als het goed is) geen residuen van chemische bestrijdingsmiddelen, en dat hoeft niet omdat de planten die hiervoor geselecteerd zijn beter bestand zijn tegen insecten, kou, enz dan de rassen die wél bespoten moeten worden. Een van de dingen die de planten doen om zichzelf te beschermen tegen insecten en kou is hun eigen 'bestrijdingsmiddelen' produceren, en meer nitraat ophopen, vooral in klimaten zoals Nederland waar niet al te veel zonuren zijn. Met andere woorden, biologische groente bevat vaak meer nitraat en meer "pesticiden van eigen makelij" dan gewone groente.
Verder, omdat de biologische boeren geen chemische bemesting mogen gebruiken, komen schadelijke bacteriën afkomstig van biologische mest véél vaker voor in biologische groente (denk hierbij b.v. aan Salmonella, E.coli, Campylobacter, enz.)
M.a.w. "bio" is niet altijd per definitie gezonder, en is vaak afhankelijk van wat je onder "gezond" verstaat.

De vitamines worden inderdaad deels geïnactiveerd door het kookproces, maar niet allemaal. Beter om dat beetje binnen te krijgen dan helemaal weg te gooien, zeker als het ook lekker is, toch? :-)

En trouwens, als het kookvocht zó ongezond zou zijn, dan moet je nooit meer groentesoep of bouillon gebruiken, of groente wokken i.p.v. koken. Puur vergif!!
... of toch niet...? ;-)

En dan de laatste conclusie, waar je na het lezen van dit stuk waarschijnlijk al achter gekomen was: er is geen één kookmethode of groente wat 'an sich' gezonder is. Het geheim is uitgebalanceerd eten, niet te veel van hetzelfde, en variëren in de ingrediënten en de vorm van bereiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ alleen over het bio gedeelte heb ik andere gegevens:
'''Biologisch geteelde groenten bevatten gemiddeld half zo veel nitraat als niet biologisch geteelde (Consumentengids, februari 2002)''
http://www.odin.nl/nl/nieuws/shownieuws.asp?nwsid=505
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitriet.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd
Klopt, ik wist wel van dat onderzoek, maar latere (en ook eerdere) onderzoeken hebben(hadden) ook het tegenovergestelde bewezen.
Met name het aantal zonuren (en seizoen) zijn van grote invloed op de hoeveelheid nitraat in groente.
En het resultaat van het onderzoek was, zoals je geheel terecht citeert "gemiddeld". Hele goeie aanvulling van je kant, sowieso, bedankt! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijft natuur, er zijn inderdaad ook uitschieters de andere kant op. Ik ben altijd nieuwsgierig naar onderzoek,
onderstaand geeft een goed beeld, in het algemeen minder nitraat, met een paar uitzonderingen.
http://www.louisbolk.org/downloads/2123.pdf
ik ben gek op soep, groente-, tomaten- kippensoep, en mijn eigen soepje "aangeklede bouillon" (ui, vele tenen knoflook en soms een aardappel er in), allemaal lekker !

in de zomer moet ik niet op de asperges letten (ook erg lekker hoor), maar op postelein !!! dat is voor mij het zomerfeest, eerst heerlijk eten (de kook erover) en daarna als toetje: het vocht dat nog in de pan zit ...! zo lekker, heerlijk en gezond !

antwoord

ja, het is gezond (en erg lekker) om het kookvocht van groenten en aardappels te gebruiken, verwerken en eventueel op te drinken.