Is het gezond om het kookvocht van groenten aardappels op te drinken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat is net zo gezond als aardappel- of groentesoep.

Ik zou het alleen bij biologisch voedsel doen, bestrijdingsmiddelen concentreren zich namelijk in het kookvocht. Daarnaast uit de bron: "Koken doet het nitraatgehalte dalen omdat nitraat overgaat in het kookvocht. Verwerk daarom nooit het kookvocht van nitraatrijke groenten in soepen of sausen. Nitraatrijke groenten zijn andijvie, bleekselderij, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie en venkel.''

Bronnen:
http://www.vitamor.com/Wat%20is%20nu%20jui...

Nee, dit kan niet gezond zijn. Simpelweg omdat het "kook"-vocht heet. Elke vitamine word namelijk uit het water gekookt waardoor het niet meer gezond is. Ik denk daarnaast ook niet dat je het erg smakelijk zult vinden. Verder is het ook zo dat het geen schadelijke effecten kan toebrengen. Het is feitelijk gezien gewoon water, dit maakt het niet ongezond per definitie maar gezond is het ook niet.

Ja hoor; met het vocht van de aardappelen maakt ik de jus aan; dan dikt het gelijk wat in.

Wat een verzameling uiteenlopende antwoorden! En dat is ook logisch omdat je vraag kan net zo goed met 'ja' of 'nee' worden beantwoord. Het kookvocht van geschilde aardappelen is prima om te gebruiken. Het bevat een beetje vitamine C en is rijk aan zetmeel, dus heel geschikt om een jus of een soep te binden. Van niet geschilde aardappelen zou ik het kookvocht niet gebruiken, eerst omdat het einige beetje smaak hieraan is een vieze aardse heeft, en ook omdat de troep aan de buitenkant van de aardappel erin zit (zand, grond, enz.) En dan kookvocht van groente. Mijn algemene stelling is dat het heel weinig kwaad kan, het is lekker, het levert vitamines en mineralen en het heeft veel meer positieve kanten dan negatieve. Andere GV'ers stellen dat het kookvocht nitraat bevat en de vitamines vernietigd zijn, en dat klopt deels: In biologische groente zitten (als het goed is) geen residuen van chemische bestrijdingsmiddelen, en dat hoeft niet omdat de planten die hiervoor geselecteerd zijn beter bestand zijn tegen insecten, kou, enz dan de rassen die wél bespoten moeten worden. Een van de dingen die de planten doen om zichzelf te beschermen tegen insecten en kou is hun eigen 'bestrijdingsmiddelen' produceren, en meer nitraat ophopen, vooral in klimaten zoals Nederland waar niet al te veel zonuren zijn. Met andere woorden, biologische groente bevat vaak meer nitraat en meer "pesticiden van eigen makelij" dan gewone groente. Verder, omdat de biologische boeren geen chemische bemesting mogen gebruiken, komen schadelijke bacteriën afkomstig van biologische mest véél vaker voor in biologische groente (denk hierbij b.v. aan Salmonella, E.coli, Campylobacter, enz.) M.a.w. "bio" is niet altijd per definitie gezonder, en is vaak afhankelijk van wat je onder "gezond" verstaat. De vitamines worden inderdaad deels geïnactiveerd door het kookproces, maar niet allemaal. Beter om dat beetje binnen te krijgen dan helemaal weg te gooien, zeker als het ook lekker is, toch? :-) En trouwens, als het kookvocht zó ongezond zou zijn, dan moet je nooit meer groentesoep of bouillon gebruiken, of groente wokken i.p.v. koken. Puur vergif!! ... of toch niet...? ;-) En dan de laatste conclusie, waar je na het lezen van dit stuk waarschijnlijk al achter gekomen was: er is geen één kookmethode of groente wat 'an sich' gezonder is. Het geheim is uitgebalanceerd eten, niet te veel van hetzelfde, en variëren in de ingrediënten en de vorm van bereiding.

ik ben gek op soep, groente-, tomaten- kippensoep, en mijn eigen soepje "aangeklede bouillon" (ui, vele tenen knoflook en soms een aardappel er in), allemaal lekker ! in de zomer moet ik niet op de asperges letten (ook erg lekker hoor), maar op postelein !!! dat is voor mij het zomerfeest, eerst heerlijk eten (de kook erover) en daarna als toetje: het vocht dat nog in de pan zit ...! zo lekker, heerlijk en gezond ! antwoord ja, het is gezond (en erg lekker) om het kookvocht van groenten en aardappels te gebruiken, verwerken en eventueel op te drinken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100