Moet je als je een notenallergie hebt, en je hebt iets op met noten na 1 dag nog naar de dokter?

"Hallo, ik heb een zware notenallergie en nu heb ik gisteren per ongeluk een broodje met pesto(waar dus noten in zit) gegeten. Ik heb er niks aan gedaan, want ik dacht dat het wel over zou gaan.

Nu heb ik een dag later nog steeds last van kortademigheid en het gevoel dat mijn keel wordt dicht gehouden.

Is dit gevaarlijk en moet ik naar de dokter of is het gewoon toeval????

Heel erg bedankt alvast."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Ik zou als ik jou was toch even naar de dokter bellen. Als je een zware notenallergie hebt, en de noten gegeten hebt, kun je beter een keer teveel bellen dan een keer te weinig. Vraag de huisartsenpost bijvoorbeeld wat je het beste kan doen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je klachten hebt kun je het beste naar je huisarts gaan. Waarschijnlijk zullen je klachten vanzelf afnemen omdat het contact met het allergeen al even geleden is, maar als je benauwd bent/blijft, doe je er verstandig aan om naar je huisarts te gaan. Als je nu heel duidelijk merkt dat je benauwdheid steeds minder wordt naarmate de tijd vordert, en het goed te dragen is(!) hoef je geen haast te maken, maar zou ik wel morgen bellen als je nog steeds klachten hebt. Bij benauwdheidsklachten die niet minder worden of bij forse kortademigheid, zou ik vanavond nog de huisartsenpost bellen. Als je het idee hebt dat je klachten érger worden, direct bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al weet je prima waar het aan ligt, ga toch maar naar de dokter. Die heeft vast wel een inhaler die je helpt bij de benauwdheid, zodat je in elk geval beter kunt slapen en die je ook kunt gebruiken als je klachten toch erger worden.