Hoe kan het dat ik nu stabiel ben gebleven terwijl ik minder heb gegeten dan de vorige weken terwijl ik toen afviel?

De afgelopen weken ben ik iedere week ongeveer 3 tot 4 ons kwijt geraakt, maar deze week heb ik minder gegeten en ben stabiel gebleven. Hoe kan dit? Mijn buik is ook best wat dikker. Kan ik in de spaarstand staan? Ik weet overigens wel dat ik al bijna 1 jaar lang te weinig kcal tot me neem, maar daar redt mijn lichaam het zich prima mee. Ik vind het erg erg vervelend dit. Heeft het iets te maken met dit mooie weer misschien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou kunnen liggen aan het warme weer. Omdat de temperaturen zo hoog zijn, hoeft jouw lichaam minder hard te werken om 37 graden te blijven. Je verbrandt dan minder voedsel. Het zou ook aan andere factoren te wijten kunnen zijn: minder lichaamsbeweging (mogelijk ook door het warme weer) of simpelwel omdat de producten die je eet, meer energie bevatten.

Het is ook niet onwaarschijnlijk dat je met dit warme weer meer vocht vast houdt, waardoor je zwaarder weegt. Door de hoge temperaturen gaan je bloedvaten wijder openstaan. Daardoor kan het vocht zich makkelijker ophopen. Kan best dat je daardoor ook wat dikker lijkt. Drink in elk geval genoeg en blijf in beweging. Dan wordt je vocht beter afgevoerd.

Als je te weinig Kcal eet, vraag je erom om in de spaarstand te komen. Zoek uit hoeveel Kcal je nodig zou hebben, los van je gewicht, en dan licht vetbeperken (NIET alle vet schrappen, vet heb je domweg nodig), iets meer koolhydraatbeperken, en vooral: kies volwaardig voedsel. Liever een sinaasappel dan een glas sinaasappelsap - dat vult beter. Volkorenbrood ipv wit of bruin. Eet vaak kleine beetjes, verspreid het over de dag. Drink voldoende water. Als je een probleem hebt met eten of met een goed eetschema voor jezelf maken, ga dan naar een diëtist, die kan je hiermee helpen. Waarschijnlijk moet je meer eten dan je nu doet, anders zou je lijf je niet op deze manier afremmen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100