Kunnen 1500 calorieën per dag nog te veel zijn?

Twee weken geleden startte ik met het eten van 1500 cal. op een dag. Volkorenbrood, magere yoghurt, aardbeien, bruine rijst etc., alleen gezonde dingen. Eerst viel ik af, en de laatste dagen weeg ik meer dan toen ik begon. Zou het voor een volwassen vrouw toch te veel zijn? Heeft iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U eet te weinig. Klinkt raar maar door mer te eten val je makkelijker af. U eet nu zo weinig dat u lichaam in de spaarstand gaat.Ons lichaam bezit blijkbaar nog herinnering aan de tijd dat we ons eten bij elkaar moesten zoeken. In tijden van schaarste deed het lichaam zo zuinig mogelijk met de opgenomen energie , want het kan wel eens nog beroerder worden.Het lichaam reageert nog hetzelfde:Bij te weinig eten val je af, maar het lichaam gaat op de reserve, en houdt vast wat het binnenkrijgt. Ga je daarna meer eten dan krijg je het jojoen, :alles vasthouden. Gewoon voldoende van alles eten is het beste, ook om af te vallen

Het is heel normaal dat je gewicht ' schommelt', misschien moet je ongesteld worden of houd je tijdelijk wat meer vocht vast. Hoeveel jij nodig hebt hangt vooral af van je wat je doet op een dag aan beweging. Als je wil afvallen is bewegen net zo belangrijk als minder eten. Dus bewegen en niet dagelijks wegen. Eens per week is voldoende, op dezelfde tijd van de dag.

Je wilt te snel afvallen en dan ga je je reserves verbranden. Zodra je dan ook maar weer iets eet zal hij dit weer aanvullen. Het is beter gezond te eten en dat het wat langer duurt. Stop gewoon met alle dieeten en eet en beweeg gezond. Dan zal dit op lange termijn veel meer effect hebben.

Nee, eerder te weinig. Vooral omdat je een aantal gezonde dingen, die de hoogstnoodzakelijke vetten en eiwitten bevatten, hebt laten vallen of verminderd hebt, staat je lichaam nu op de spaarstand. Dat wil zeggen dat je stofwisseling uiterst efficiënt omgaat met de ingenomen calorieën en die gebruikt als brandstof. Met (te) weinig lichaamsbeweging rem je ook je stofwisseling af. Het is beter om in beweging te blijven en in verhouding je koolhydraten wat meer te verminderen. Blijf in ieder geval meer eiwitten eten omdat die het hongergevoel tegengaan en de verbranding van lichaamseiwitten tegengaat. Want die wil je niet kwijt en wel wat lichaamsvet.

Zelfs als je bedlegerig bent en kleiner dan 1.50 is 1500 calorieën niet teveel. Als je DAAR van aankomt, kan dat alleen maar zijn omdat je OF ernstig ondervoed was, OF omdat je meer bent gaan bewegen (fietsen) en spiermassa aan het opbouwen bent. Die zijn zwaarder dan vet, zodat je wel slanker en gezonder wordt, maar niet lichter. Dat komt later wel weer. Probeer echter liever nooit onder de 1800 kalorieen per dag te komen, om een jojo-effect te voorkomen. Dan maar wat meer bewegen. Zo weinig als jij eet is eigenlijk onverantwoord, zonder medische begeleiding. Eigenlijk gebeurt dat alleen bij ziekenhuisdieten waar mensen met (extreem) overgewicht voor een dringende maar risicovolle operatie zo snel en zo veel mogelijk moeten afvallen, omdat het overgewicht zelf gevaarlijker is dan het dieet. De nadelen nemen ze dan voor lief. Hopelijk heb je na twee weken nog niet definitieve schade aangericht aan je basaalmetabolisme (waardoor je voortaan steeds minder zult afvallen en sneller zult aankomen, omdat je met steeds minder voeding toekan). Maar ik zou toch proberen via een dietist ofzo een gezonder eet- en beweegschema op te zetten.

Stop maar met calorieën tellen, je voelt zelf wel aan wanneer je teveel of te weinig aan het eten bent. Daarbij komt dat calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten een ander effect hebben. Vooral koolhydraten zorgen voor een hoog insuline gehalte in je bloed en daardoor blijft vet in de cellen zitten, waardoor je niet kan afvallen. Zonder te weten wat je precies eet, denk ik dat je te weinig (goeie) vetten eet. Zonder sporten afvallen is lastig, maar je beweegt genoeg als je alles met de fiets doet. Wat ideaal zou zijn, is als je er wat krachttraining bij gaat doen, dat kan ook heel simpel thuis, met een setje gewichten.

Bronnen:
http://www.slank-en-sterk.nl

Je lichaam went aan die 1500 Kcal en gaat daar zeer efficiënt mee om. Daarom is bewegen ook zo belangrijk. Nu creeër je zelf een jojo-effect: je zorgt er zelf voor dat je lijf het redt met die 1500 kcal. Iets meer eten EN meer bewegen, en het zou goed moeten gaan (let op: zolang je dat patroon aanhoudt. Ga je weer ongezonder eten en/of minder bewegen, zul je direct weer aankomen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100