Kunnen 1500 calorieën per dag nog te veel zijn?

Twee weken geleden startte ik met het eten van 1500 cal. op een dag. Volkorenbrood, magere yoghurt, aardbeien, bruine rijst etc., alleen gezonde dingen. Eerst viel ik af, en de laatste dagen weeg ik meer dan toen ik begon. Zou het voor een volwassen vrouw toch te veel zijn? Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sport cq beweeg je ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik haat sport. Ik wil het met eten doen. Ik ben autoloos, dus ik fiets wel vrij veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat drink je verder op een dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is natuurlijk: hoeveel kcal nam je voor je dit ging doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Remcok: koffie met zoetjes, thee zonder suiker, 1 cal. limonadesiroop en plassen water. Niets met veel cal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle: weet ik niet, daar heb ik niet op gelet. Geen erg slechte dingen, gewoon meer brood en kaas en melk en dergelijke.

Het beste antwoord

U eet te weinig.
Klinkt raar maar door mer te eten val je makkelijker af. U eet nu zo weinig dat u lichaam in de spaarstand gaat.Ons lichaam bezit blijkbaar nog herinnering aan de tijd dat we ons eten bij elkaar moesten zoeken. In tijden van schaarste deed het lichaam zo zuinig mogelijk met de opgenomen energie , want het kan wel eens nog beroerder worden.Het lichaam reageert nog hetzelfde:Bij te weinig eten val je af, maar het lichaam gaat op de reserve, en houdt vast wat het binnenkrijgt. Ga je daarna meer eten dan krijg je het jojoen, :alles vasthouden.
Gewoon voldoende van alles eten is het beste, ook om af te vallen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt 2000 op een dag?
anneliez
11 jaar geleden
dat schijnt voor vrouwen normaal te zijn, maar zorg dan voor goede calorieen , niet een zak drop ipv een boterham omdat dat evenveel calorieën zouden zijn (noem maar wat hoor, heb geen idee hoeveel er in brood of een zak drop zit)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te lezen eet Holle gezond genoeg momenteel. Een trucje om je lichaam niet in die spaarstand te laten komen, is te wisselen met het aantal calorieën: de ene dag 1500, de andere dag b.v. 1800. Eigenlijk was dat het principe van het brooddieet, je houdt je lichaam dan in feite een beetje voor de gek. In ieder geval niet minder dan 1500 calorieën gaan eten, dat is niet gezond. Wanneer je langzaam afvalt, is de kans groter dat het gewichtsverlies blijvend is. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hoor je toch veel verschillende dingen over afvallen... Je advies klinkt iig aantrekkelijk!

Andere antwoorden (6)

Het is heel normaal dat je gewicht ' schommelt', misschien moet je ongesteld worden of houd je tijdelijk wat meer vocht vast.
Hoeveel jij nodig hebt hangt vooral af van je wat je doet op een dag aan beweging.
Als je wil afvallen is bewegen net zo belangrijk als minder eten.
Dus bewegen en niet dagelijks wegen.
Eens per week is voldoende, op dezelfde tijd van de dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ prima antwoord
Je wilt te snel afvallen en dan ga je je reserves verbranden. Zodra je dan ook maar weer iets eet zal hij dit weer aanvullen. Het is beter gezond te eten en dat het wat langer duurt. Stop gewoon met alle dieeten en eet en beweeg gezond. Dan zal dit op lange termijn veel meer effect hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, eerder te weinig. Vooral omdat je een aantal gezonde dingen, die de hoogstnoodzakelijke vetten en eiwitten bevatten, hebt laten vallen of verminderd hebt, staat je lichaam nu op de spaarstand. Dat wil zeggen dat je stofwisseling uiterst efficiënt omgaat met de ingenomen calorieën en die gebruikt als brandstof. Met (te) weinig lichaamsbeweging rem je ook je stofwisseling af. Het is beter om in beweging te blijven en in verhouding je koolhydraten wat meer te verminderen. Blijf in ieder geval meer eiwitten eten omdat die het hongergevoel tegengaan en de verbranding van lichaamseiwitten tegengaat. Want die wil je niet kwijt en wel wat lichaamsvet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs als je bedlegerig bent en kleiner dan 1.50 is 1500 calorieën niet teveel. Als je DAAR van aankomt, kan dat alleen maar zijn omdat je OF ernstig ondervoed was, OF omdat je meer bent gaan bewegen (fietsen) en spiermassa aan het opbouwen bent. Die zijn zwaarder dan vet, zodat je wel slanker en gezonder wordt, maar niet lichter. Dat komt later wel weer.

Probeer echter liever nooit onder de 1800 kalorieen per dag te komen, om een jojo-effect te voorkomen. Dan maar wat meer bewegen. Zo weinig als jij eet is eigenlijk onverantwoord, zonder medische begeleiding. Eigenlijk gebeurt dat alleen bij ziekenhuisdieten waar mensen met (extreem) overgewicht voor een dringende maar risicovolle operatie zo snel en zo veel mogelijk moeten afvallen, omdat het overgewicht zelf gevaarlijker is dan het dieet. De nadelen nemen ze dan voor lief.

Hopelijk heb je na twee weken nog niet definitieve schade aangericht aan je basaalmetabolisme (waardoor je voortaan steeds minder zult afvallen en sneller zult aankomen, omdat je met steeds minder voeding toekan). Maar ik zou toch proberen via een dietist ofzo een gezonder eet- en beweegschema op te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stop maar met calorieën tellen, je voelt zelf wel aan wanneer je teveel of te weinig aan het eten bent.

Daarbij komt dat calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten een ander effect hebben.
Vooral koolhydraten zorgen voor een hoog insuline gehalte in je bloed en daardoor blijft vet in de cellen zitten, waardoor je niet kan afvallen.
Zonder te weten wat je precies eet, denk ik dat je te weinig (goeie) vetten eet.

Zonder sporten afvallen is lastig, maar je beweegt genoeg als je alles met de fiets doet.
Wat ideaal zou zijn, is als je er wat krachttraining bij gaat doen, dat kan ook heel simpel thuis, met een setje gewichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn slechte en hongerige humeur gaf je gelijk. Ik ben opgehouden met tellen (en eet vreemd genoeg niet erg veel meer cal.) en let alleen nog op gezond. Opluchting! Training is een goed idee. Thanks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje de verkeerde reden. ;-)
Maar beter trainen en normaal eten, dan alleen weinig eten.
Je lichaam went aan die 1500 Kcal en gaat daar zeer efficiënt mee om. Daarom is bewegen ook zo belangrijk.
Nu creeër je zelf een jojo-effect: je zorgt er zelf voor dat je lijf het redt met die 1500 kcal.
Iets meer eten EN meer bewegen, en het zou goed moeten gaan (let op: zolang je dat patroon aanhoudt. Ga je weer ongezonder eten en/of minder bewegen, zul je direct weer aankomen).