In welk voedingsmiddel zitten de meeste E-stoffen?

Hallo, ik wil meer op E-nummers in me eten gaan letten. In welk voedingsmiddel zitten nu de meeste? Dan weet ik dat ik dat in ieder geval niet meer moet eten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wie zich beter voelt door producten met bepaalde e-nummers te mijden, kan daaruit niet concluderen dat die toevoegingen dus de oorzaak waren van eventuele klachten. Die kunnen door veel meer factoren worden veroorzaakt. Is het de zoetstof in cola light die voor maagpijn zorgt, of ligt het aan het koolzuur en de zuren?
Wetenschappelijk bewijs om de e-nummers als 'boosdoener' aante wijzen ontbreekt in elk geval. Nu is er niets mis mee om een product te mijden als je het idee hebt dat het voor klachten zorgt.

De echte 'E-bommen' zijn vaak sterk bewerkt fabrieksvoedsel, dat je gemakkelijk kunt missen of vermijden. Dat betreft: hartige snacks, instant soep, en kant-en-klare maaltijden
Amadea
11 jaar geleden
Fabrieksvoedsel waarin één of meerdere vergaand geraffineerde grondstoffen zitten die daarin nauwelijks tot helemaal niet meer herkenbaar zijn bevat doorgaans ook een aantal toegevoegde hulpstoffen. Als die additieven een E-nummer krijgen zijn het stuk voor stuk stoffen die door de EFSA toegestaan zijn. Het kan om kleur- geur- en smaakstoffen gaan maar ook om conserverings-, antiklonter- of verdikkingsmiddelen. Die stoffen kunnen synthetisch gemaakt zijn maar vaak gaat het ook om stoffen die in de natuur voorkomen, zoals zuurstof en vitamine C.

Je hebt groot gelijk dat je voedingsmiddelen die rijk zijn aan hulpstoffen wilt mijden. Echter, niet zozeer vanwege de aanwezigheid van die stoffen maar ze zijn vaak minder gezond door wat er aan nuttige stoffen zoals vitamines, mineralen en vezels uit verwijderd is. Je moet niet bang worden als je een E-nummer tegenkomt maar het is zeker terecht om producten waar een hele lijst van die stoffen op staat te wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel E-nummers zijn gewoon voedingsmiddelen. om E-nummers te mijden kan je bijvoorbeeld soepen en sauzen zelf maken, ook de gebonden sauzen en soepen. Met bloem en boter is dat erg makkelijk. Je kan het op de verpakking lezen, daar staan de nummers op. Met de bijgevoegde link kan je zien welk E-nummer slecht is en welke niet.