Je hebt vetcellen die reserves 'opslaan' wanneer je te veel ver voedsel eet en te weinig beweegt. Als die vetcellen te groot worden zullen ze delen. Wanneer je afvalt dan worden die reserves opgebruikt door je lichaam en zullen je vetcellen kleiner worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lichaam heeft energie nodig om te leven en kan energie halen uit, eiwitten, vetten en koolhydraten.

Als je minder gaat eten, zoals onder je dagelijkse behoefte met een goed doordacht dieet, dan zul je letterlijk vet verbranden. Je lichaam gebruik het opgeslagen vet als energie en verbrand deze in je mitochondriën. Hierdoor krimpen je vetcellen en zul je gewicht verliezen en slanker worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vetweefsel bestaat uit vetcellen. Vetcellen zijn een soort brandstoftank. Ze kunnen vet opslaan en weer afgeven. Als je lichaam vet nodig heeft, dan krijgen de vetcellen een seintje. Ze gaan dan krimpen. Zo geven ze vet af aan het bloed. Hoe meer vet nodig is, hoe meer vet ze afgeven.

Via het bloed gaat het vet naar alle cellen in je lichaam. Deze cellen verbranden het vet, zo ongeveer zoals auto’s benzine verbruiken. Van het vet blijft dus niets over. Wel komt bij de verbranding koolzuur en waterstof vrij, vergelijkbaar met uitlaatgassen bij een auto. De koolzuur adem je uit, de waterstof wordt water. Dit water verlaat je lichaam wanneer je plast of zweet. Het zit ook in de lucht die je uitademt.