Hoelang blijft kauwgom in het lichaam?

Hoelang blijft kauwgom in het lichaam, voordat het er weer uit komt ? Ik hoor van de ene kant dat het 10 jaar erover doet dat het lichaam kauwgom verteert. En aan de andere kant hoor ik dat je het er gelijk weer uit poept. Dus wat is waar ?

12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Nee, het doorslikken van kauwgom levert geen gevaar op, zolang het maar niet te vaak gebeurt. Kauwgom is gemaakt van gom met smaak-, kleur- en zoetstoffen. Sommige toevoegingen, zoals zoetmiddelen, worden in de maag en het darmkanaal afgebroken.
Ondanks de extreem zure maaginhoud en efficiënte verteringsenzymen breekt het lichaam de gom niet af. Kauwgom passeert daarom vrijwel onverteerd de maag en de darmen, al gaat dat wel langzamer dan bij de andere voedingsmiddelen die we innemen. De kans is klein dat kauwgom aan de binnenkant van de maagzak vastplakt, omdat daar altijd een vloeistof aanwezig is, net als in je mond als je erop kauwt.
Maar als er te veel kauwgom in de maagzak belandt, kun je last krijgen van verstopping − zeker als je ook andere onverteerbare dingen hebt doorgeslikt, die samen met de kauwgom een opstopping in je darmen veroorzaken.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kauwgom verlaat het lichaam op normale wijze, mits je er niet te vaak stukken van inslikt. Het verteert niet in de maag, en komt er dus in vrijwel dezelfde 'vorm' weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelezen dat 5% van de kauwgom die je inslikt 3 jaar in je lichaam blijft tot het verteerd is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft echt geen tien jaar zitten hoor. :). Zelfs als je een stukje plastic binnen krijgt poep je hem gewoon uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar na hoeveel tijd dan wél?
SnakeEye
12 jaar geleden
Heb je een bron...?
Mijn nichtje heeft een dochtertje van 3. Zij heeft een tijdje terug een pakje kauwgom gepikt uit haar moeders tas. En dit helemaal opgegeten.

Volgens mijn nichtje zag het de volgende dag allemaal terug op het potje :-)