Welke eiwitten (proteïnen) hebben een langzame afgifte van aminozuren?

Hallo,

ik ben onlangs begonnen met fitnessen en ik let goed op mijn voeding...

In de bodybuilding wereld is "de" juiste voeding zeer belangrijk. Zo neemt men bij het opstaan in de ochtend en net na de training bijvoorbeeld snelle eiwitbronnen (die een snelle afgifte geven van aminozuren) zoals whey eiwit, (whey isolaat, whey hydrolisaat,...), kippenei, enzovoort enzovoort.

's Avonds laat geeft men de voorkeur aan langzame eiwitten die een langere afgifte hebben van aminozuren zoals kwark (platte kaas), caseïne, magere vlees enzovoort...

Mijn vraag is, zijn er nog andere producten waarvan ze bekend zijn voor hun langzame afgifte van aminozuren?

Want noch kwark, noch caseïne en noch magere vlees eet ik of drink ik graag. Welke producten bestaan er nog waarvan ze bekend staan dat ze een langere afgifte van aminozuren hebben? Weet iemand dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijkomende vragen:

1) Zijn de eiwitten die in de volgende producten aanwezig zijn langzame of snelle eiwitten? (langzame afgifte of snelle afgifte van aminozuren?) -> Gepelde hennepzaden, eiwitten uit bruine rijst (zilvervliesrijst), hazelnoten, zonnebloempitten en eiwitten uit Chlorella, weet iemand dit?

Want ik gebruik deze producten ook wel regelmatig...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kun je dit niet beter op een bodybuilding forum vragen?

Het beste antwoord

Ik ga gelijk met de beuk erin met mijn stelling: "snelle" en "langzame" afgifte van aminozuren bestaat niet.

Je lichaam kan geen hele eiwitten absorberen. De eiwitten moeten eerst 'geknipt' (wetenschappelijk term is 'gehydrolyseerd') worden in kleine peptiden of losse aminozuren vooraleer je darmen deze kunnen absorberen.
Het knippen van de eiwitten gebeurt voor het overgrote deel in je maag en duodenum (eerste paar centimeters van je dunne darm) door de gecombineerde actie van maagzuur en enzymen zoals trypsine, en dat gaat ongeveer even snel voor vrijwel alle soorten eiwit.

Maar in werkelijkheid is er tóch een verschil in snelle en langzame absorptie! Hoe komt dat dan?
De verschillen komen door de samenstelling van je voedsel. Als je voedsel vetarm is, je eet kleine porties, en zeker als je preparaten neemt die al vrije aminozuren bevatten, dan zal je maag snel klaar zijn met verteren, de boel zal veel sneller circuleren, de dunne darm zal snel worden bereikt, en dan praat je over 'snelle aminozuur afgifte'. Het omgekeerde is ook waar: een hele kalkoen met botersaus en gepofte aardappels zal veel langer in je maag blijven hangen, dus krijg je een langzame afgifte van vrije aminozuren.

Dus je kan de vraag zelf beantwoorden gewoon door te kijken naar hoe snel je het voedsel zal verteren: hoe lichter verteerbaar en hoe rijker aan eiwit, hoe sneller de aminozuur absorptie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ritsuka gaf je ook een prima tip: kijk op een site voor bodybuilders, maar blijf kritisch, want vaak wordt op deze sites geprobeerd om dure supplementen je aan te smeren die helemaal niet beter zijn dan een ouderwets kalkoenfiletje, en vaak niet goed voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Inderdaad, een broodje aap. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zitten er zoveel eiwitten en amino's in kalkoen filet dan? Iedereen bij mij op de gym zweert bij kip en vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kalkoen is een wat magere soort qua vet dan kip, maar het bevat bijna of evenveel eiwitten dan kip of vis per 100 gram namelijk zo 19 a 20 gram. broodje aap begrijp ik niet helemaal, natuurlijk zitten er supplementen bij die misschien wat aan de hoge kan zitten qua prijs. BCAA's bijvoorbeeld tegen spierafbraak hebben wel degelijk zin, natuurlijk zitten deze aminozuren in kip of vis maar dan heb je weer te maken met aminozuurcompetitie omdat je alle aminozuren tegelijkertijd inneemt. Bij de body en fitshop heb je eiwitshakes voor 2200 gram tegen een prijs van 29,90. Daar haal je zo'n 80 shakes uit a 20 gram eitwitten per shake. Een makkelijk rekensommetje leert ons dat een eiwitshake a 20 gram eiwitten zo 37, 5 cent kost Dus niet duur of onzinnig, maar eerder makkelijk en tegen een mooi prijsje. Niet alle supplementen zijn duur en daarmee onzinnig, maar eerder een aanvulling op je doel, en dat is groeien... Je eiwitten kun je natuurlijk ook uit voeding halen maar ook in combinatie met supplementen zoals eiwitshakes Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig uitgelegd, +10 :)

Andere antwoorden (1)

Voor groei dien je alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. dat zijn eiwitshakes, eieren, kaas, vis en vlees.

Anderen bronnen kunnen wel aminozuren bevatten maar dat wordt dan een puzzel om toch alle essentiële aminozuren binnen te krijgen voor eventuele groei. Dus probeer het uit bovenstaande bronnen te halen.

Als je vet bij je eiwitten eet vertraagt dat de opname en kun je spreken van en langzamere afgifte. Wil je na je training wat snellere opname van eiwitten dan kan je na je training een eiwitshake nemen.