Het spul dat wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld Becel dat cholesterol verlagend zou werken, is dat ergens te koop ?

Ik heb mijn twijfels over al die door fabrikanten gesponsorde "gezonde" voedingsmiddelen die cholesterolverlagend zouden werken. Volgens mij werken ze alleen winstverhogend. En als de toevoegingen inderdaad zo gezond zijn waar koop je dat dan en hoe heet het ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het spul dat je bedoelt zijn plantesterolen, en het korte antwoord op je hoofdvraag is "nee", die kan je nergens 'zomaar' kopen. Deze plantensterolen worden verkregen van zaden van planten die daarna moeten worden geëxtraheerd en geraffineerd in olieraffinaderijen. Ze zijn, naast moeilijk te verkrijgen, verschrikkelijk duur, simpelweg omdat het geen gangbare ingrediënten zijn voor andere levensmiddelen. Daarnaast, mocht het je lukken om een hoeveelheid zuivere plantensterolen te bemachtigen, dan heb je een paar problemen: plantensterolen oxideren redelijk snel bij contact met de lucht, dus bewaren wordt meteen een flinke uitdaging. Dan heb je het probleem van doseren en toepassen, want deze stoffen kunnen bij een juiste dosering, bij de juiste personen, en positief effect hebben, maar ze zijn beslist niet voor iedere consument bedoeld, en zo staat het ook op het etiket. Daarnaast heb je ook je twijfels uitgesproken over "gezonde" voeding, maar wat je waarschijnlijk bedoelt is voeding met "gezondheidsclaims" en "medische claims". Gezondheidsclaims is iets dat bij wet is geregeld, en je mag ze beslist niet zomaar gebruiken. In NL is de controle en toezicht hierop een taak van de NVWA, en bij overtreding van deze regels worden fikse boetes uitgedeeld, en moet het product sowieso van de markt worden gehaald. Het gebruik van claims die niet goedgekeurd zijn door EFSA (de Europese Agentschap voor Voedselveiligheid) wordt beschouwd als misleiding van de consument. In het geval van BecelProActief, heeft de fabrikant tientallen studies moeten aandragen die wetenschappelijk aangetoond hebben dat onder bepaalde omstandigheden, bij een bepaald groep mensen met een specifieke aandoening, het product een cholesterol verlagend effect heeft. Dat staat vast, en dat is met keihard bewijs aangetoond. Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe EFSA haar werk doet, check maar ff een eerder antwoord van mij (zie link) Producten met gezondheidsclaims werken inderdaad winstgevend, dat valt niet te ontkennen, want anders zouden de fabrikanten deze nooit hebben ontwikkeld. Maar voor je geruststelling: naast winstgevend, is er iemand die de juistheid van deze claims toetst (EFSA) en nog iemand die de toepassing controleert (de NVWA), zodat je niet gefopt wordt. En toch, vind ik dat (behalve als je een ziekte of aandoening hebt) een gezond en gevarieerd dieet nog steeds het beste is voor je gezondheid.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappi...

Die stoffen heten plantensterolen en zijn denk ik alleen in flinke hoeveelheden tegen een redelijke prijs verkrijgbaar. In de praktijk zal een kuipje Becel,wel het goedkoopst uitpakken. De werking van plantensterolen op het LDL cholesterolgehalte is met grotemzekerheid aangetoond. Het geeft een vermindering van 10% na enkele weken gebruik. Ook de relatie van LDL cholesterol en hart en vaatziektes is statistisch en causaal (vorming van plaque) ruimschoots aangetoond. Een direct effect van Becel op het optreden van hart en vaatziektes is niet aangetoond, maar eerlijk gezegd lijkt me dat ook een onnodig kostbaar en lastig onderzoek. Je zou een groep proefpersonen 20 jaar aan de Becel moeten houden om zo een claim te maken. Een verlaging van 10% is overigens niet zo schokkend, het LDL cholesterolgehalte rond de honderd is goed, rond de 150 begint de gevarenzone, dus Becel of sterolen kunnen maar een kleine bijdrage leveren als je van 160 terug naar 120 moet.

Je kan er vanuit gaan dat het 100% marketing is. Een Duitse consumentenorganisatie zegt zelfs dat de boter schadelijk kan zijn voor de gezondheid. "Er is geen bewijs dat de margarine de cholesterol verlaagd. Consumenten worden door Unilever, de producent van de boter, als proefkonijnen gebruikt. De boter verhoogt mogelijk het risico op hart- en vaatziekten. Er is bijkomend onderzoek daarover nodig". Luidt het Duitse onderzoek. Becel pro-activ beantwoordt aan alle veiligheidsvoorschriften. Er is niks mis mee. Alleen mag het niet door iedereen gebruikt worden. Het etiket zegt het ook: de margarine is alleen bestemd voor mensen met een te hoog cholesterol. Op het etiket staat ook dat het afgeraden wordt aan zwangere vrouwen en kinderen onder 5 jaar. Er bestaan pillen en behandelingen die Cholesterol verlagend werken, maar deze kun je alleen krijgen op doktersrecept.

Bronnen:
http://www.vandaag.be/lifestyle/91771_chol...

Mijn zuster die in Canada woont vertelde dat BecelProActiv in Canada al jaren verboden is omdat de plantensterolen die er in zitten slecht zijn voor hart en bloedvaten. In 2012 heeft BecelProActiv het" Gouden Windei voor misleiding"
 gekregen. Toegevoegd na 3 minuten: Overigens is het verstandig om eerst bij je huisarts te laten onderzoeken of je cholesterol wel of niet te hoog is want als deze niet te hoog blijkt te zijn dan hoef je ook niet op zoek naar alternatieven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100