Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Hoe oud ontbijtkoek is, weet niemand. Van de oude Egyptenaren is wel bekend dat Farao Ramses III zijn bakkers al een soort koek uit honing, kaneel, peper en granen liet maken. Met name de honing in de koek zorgde ervoor dat de koekvariant als offer werd gebruikt om de goden gunstig te stemmen. De koek werd bijgezet in de graven van belangrijke overledenen. Want voor de doden was alleen het allerbeste goed genoeg. Veel ontdekkingsreizigers hebben koek-recepten meegenomen; Uit de gemeentearchieven van Utrecht blijkt dat in Nederland al in het begin van de 16e eeuw professioneel koek werd geproduceerd. De Nederlandse koek was internationaal bekend. Een van de bekendste was ontbijtkoek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo'n 400 jaar. Het is vooral in de Noordelijke provincies een ware traktatie. Ik kan mij herinneren dat mijn beppe(oma) dit zelf maakte in een blik dat van haar beppe was geweest. Wij noemen het kruidkoek.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik had net mijn beppe hier over gevraagd en het blijkt dat het blik ruim 100 jaar oud was. Volgens haar werd het, bij gebrek aan blik, ook wel als 'plaat' gebakken en in repen gesneden. Uit het blik haalde je wel tot 3 kruidkoeken. Inmiddels is het blik overleden, maar de verhalen blijven bewaard ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
400-500 jaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding