Sinds vanavond veel last van diaree, ik was mijn handen altijd goed en veeg ook mijn billen goed af ik ben niet naar het buitenland geweest wat nu?

ik heb vandaag 1 beker vla gegeten, 1 tompoes en in de avond een grote bak ontbijt pap (van albert heijn met granen ofzo)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Waar waren je gezonde vezels waarop je moet kauwen?
Brood, groenten, fruit? Je hebt praktisch alleen vloeibaar eten tot je genomen. Vind je het dan gek dat het door je darmen heenvloeit?

Toegevoegd na 18 minuten:
Tja, wat nu...Je moet gewoon eerst je darmen tot rust laten komen. Je kunt een diareeremmer nemen bijv. Imodium en dan gaan slapen. Begin dan met een licht ontbijt als je trek hebt of neem 1 banaan, 1 appel ofzo,
in elk geval geen ontbijtkoek, karnemelk, stroop,zuidvruchten,en sinaasappelsap omdat dit alles laxerend werkt.
Het belangrijkste is dat je drinkt. Water is altijd goed, maar een kopje thee met kaneelbeschuit of beschuit met rookvlees is ook lekker en goed.
Het kan ook zijn dat je een plotselinge darminfectie hebt opgelopen, maar dan heb je ook vaak pijnlijke krampen en soms zelfs koorts.
Zodra je weer trek hebt kan je gewoon weer eten, maar dan wel wat meer op een dag en wat voedzamer eten dan vla, pap en gebak. Je darmen moeten wel werk hebben om goed te verteren.
Blijft de diaree dan nog steeds komen na een paar dagen, dan zou ik even naar de huisarts gaan. Dan heb je misschien een bacterie opgelopen waarvoor je anti-biotica moet hebben.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Die paar vezels die in kant-en-klare ontbijtpap zitten dat kan je geen aanbevolen hoeveelheid vezels noemen die je op een dag moet hebben voor een goede spijsvertering.
Wat voor fruit was het? 7 druiven, 7 aalbessen, 7 aardbeien? Kan je ook niet van veel vezels spreken.
Van klein fruit moet je minstens 100 gr. nemen en niet een paar kleine vruchtjes om vezels binnen te krijgen.
Wist je trouwens dat 100 gr. zwarte bessen, 100 gr.aalbessen, de meeste vezels bevatten?
Kijk maar eens op deze site.
http://valtaf.nl/rss.php?pxd=.g&pxc=213141¤t=weblog¤t=item&item=3914
amc
12 jaar geleden
Heb ik ook als reactie gegeven na zijn vraag.:)

Andere antwoorden (5)

Rijstwater drinken + water dat je ni te veel vocht verliest.
En morgen naar de dokter raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit overkomt mij ook wel eens als ik toevallig veel drink in verhouding tot wat ik eet. (vooral bij erg warm weer moet ik dit goed in de gaten houden). Morgen inderdaad wat meer vast voedsel / vezels eten en dan komt het vanzelf weer in orde. Mits je niet te veel vocht verliest (pas op voor uitdroging!) vooralsnog geen reden om je zorgen te maken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om cola te drinken helpt je van jè diaree af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks alle maatregelen kun je best een - min of meer - onschuldige buikinfectie oplopen. Ook gewoon in Nederland, zelfs als je goed je handen wast. Hoe het komt? Meestal door een virus of bacterie. Maak je daar nu even geen zorgen om. Diaree is vervelend maar het kan meestal niet veel kwaad. Het gaat vaak gepaard met periodes van buikkramp. De diaree moet niet te lang aanhouden. Je kan uitdrogen. Om dit te voorkomen kun je - bij hevige diaree - ORS nemen, maar dat smaakt niet echt super hoor. Zorg in ieder geval voor steeds een glas vocht als je diaree hebt gehad.
Eten mag je nog wel even laten staan als je geen honger hebt. En heb je trek, dan eet je wat rijst of beschuit of een banaan.
Ga naar de huisarts als het na 3 dagen nog steeds niet verminderd is, als er bloed bij de diaree zit, als je voortdurend erge buikpijn hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan door je voeding komen, maar het kan ook zijn dat je buikgriep hebt, dan heb je echt flinke buikkrampen.

Wat je zelf kan doen:
Veel drinken, water, slappe thee, dunne soep.
Begin geleidelijk met licht voedsel zoals rijst, pasta, aardappelpuree en droge toast. Gebruik geen thee, koffie, zuivel, alcohol en vet of gekruid eten als je diarree hebt en gedurende enkele dagen daarna.

Ga naar de dokter als:
Je hevige buikpijn hebt en moet overgeven.
Er bloed of slijm in je ontlasting zit.
De diarree erger wordt
Er geen verbetering is na 24-48 uur.