Zijn voedingssupplementen gevaarlijk?

Ik heb een ernstig tekort aan magnesium, ik voldoe aan bijna alle symptomen die daarbij horen, van een trillend ooglid en slapeloosheid tot prikkelbaarheid en depressies. Juist het voedsel dat veel magnesium bevat lust ik niet. Ik drink 4 glazen melk per dag, daar zit veel calcium in dus het magnesium neemt daarbij alleen maar meer af.

Ook heb ik een ernstig vitemine D tekort, en wel 87% onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ik ben blank, gebruik nooit boter want dat lust ik niet en vette vis eet ik nooit want ook dat vind ik stiekem niet echt lekker.

Nou wil ik wel die dingen aanvullen maar ik ben zo bang dat mijn lichaam daar niet tegen kan. Het is toch iets onnatuurlijks, ik heb het nog nooit gebruikt. Ineens zoveel vitamine en mineralen of zo, ik weet het niet. Straks ga ik dood aan een hartaanval. Het zijn toch pillen, dan denk ik gelijk aan drugs.

Wat zijn de gevaren van voedingssupplementen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zegt de dokter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bezoek ik niet. Kwam net achter mijn tekorten toen ik een test invulde over vitamine gebruik en zomaar wat opzocht over slapeloosheid. Zo kwam ik bij magnesium en zag ik de symptomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A. Magnesium is niet onnatuurlijk
B. Drugs zijn totaal anders dan voedingssupplenten.
C. Een hartaanval van magnesium slaat helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga net als elk normaal mens naar de huisarts als je je niet goed voelt in plaats van zelf wat aan te rommelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kloppen je gegevens niet, dergelijke dingen kan je niet zelf uitzoeken.
Ga naar de huisarts, die kan je ook het verschil uitleggen tussen drugs en een vitamine pil. Want die hebben werkelijk niets met elkaar te maken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Laat de huisarts een test doen, niet zelf dokter spelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet hier eigenlijk om lachen, al is het triest. Je stelt zelf allerlei diagnoses en je wilt niet gezond eten
"want da lus ik nie". Volgens mij heb jij vooral erg veel last van
aandoeningen aan je hypochonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan rustig wat extra magnesium en vitamine D via supplementen nemen. Alleen tekorten van vitaminen en mineralen bijvullen is vereist wel wat denk en plak werk. De ADH (dagelijkse hoeveelheid) is meer een richtlijn en gaat niet uit van tekorten en individuele behoeftes. Stel dat je een tekort hebt dan redt je het bijvoorbeeld niet met . Je kan dan ook niet verwachten dat ADH supplement je tekorten weer aanvult. Je zegt dat je waarde Vitamine D laag is! Is dat gemeten via een bloedonderzoek? Je kunt ook naar de huisarts gaan en je bloed op mineralen gehalte laten testen. Denk misschien ook aan een vitamine B12 tekort. Enig nadeel is dat bloedserum gehaltes niks zeggen over je weefselwaardes. Wat wil zeggen dat een dokter KAN zeggen dat alles oké lijkt maar in werkelijkheid er wel tekorten zijn. Dokteren zullen, denk ik toch vaker zeggen dat je goed veelzijdig moet eten, zoals avondeten en dat tekorten dan niet mogelijk zijn. En dan??? De Alternatieve sector denkt daar anders over, omdat zij meestal vinden dat voeding zoals groente en fruit uit de supermarkt te weinig mineralen en vitamines bevat door de verandering van de landbouw technologie. Denk ook aan de grootste mineralen en vitaminen rover, geraffineerde suikers die veel gebruikt worden door de Nederlanders Dus huisarts kan maar een orthomoleculaire natuurarts zou indien het gaat over tekorten aan mineralen, vitamines misschien wel een beter advies en begeleiding kunnen geven dan een reguliere huisarts. Let wel op dat een natuurarts niet altijd vergoedt wordt dat hangt namelijk van je zorgverzekering af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
""""Ik moet hier eigenlijk om lachen, al is het triest. Je stelt zelf allerlei diagnoses en je wilt niet gezond eten
"want da lus ik nie Volgens mij heb jij vooral erg veel last van
aandoeningen aan je hypochonder."""" Je verwijt iemand die zelf een diagnose stelt. Maar vervolgens kan je het niet laten om diezelfde persoon de diagnose 'Hypochondrie" te geven aan de hand wat ie vertelt? Beetje raar nietwaar??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivo: bloedserumgehalte zegt niets over de waardes in het weefsel, zeg je. Ik zou genuanceerder zijn en zeggen dat we niet wéten wat het zegt over waardes in het weefsel. Klopt. Maar elke keer een weefselbiopt doen is veel omslachtiger en belastend voor de patiënt, en daarbij zijn er volgens mij ook niet echt goede referentiewaardes bekend voor bijvoorbeeld het magnesiumgehalte in diverse weefsels. Of wel? (T is m'n vakgebied niet.) Hebben alternatieve artsen dan andere middelen om bijvoorbeeld waardes in weefsels te meten? Zo ja: welke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lies12 Oeh, ik weet niet of alternatieve artsen betere of andere testen hebben. Meestal is er wel veel mogelijk in testen van laboratoria via de huisarts. Maar goed de huisarts vraagt de testen aan. Ik geef eigenlijk dat ik het vermoeden hebt dat er geregeld verkeerde interpretaties van testen door huisartsen wordt gegeven. Daar kunnen heel veel mensen met een schildklier aandoening op forums over meespreken. Eigenlijk zouden specialisten dit moeten interpreteren in samenspraak met de huisarts. Soms krijg ik het idee dat we teveel verwachten van huisartsen. Vooral over waardes uit testen. Maar goed het was meer info voor de vraagsteller dat ie positief kritisch moet blijven en als hij of zij de dokters bekwaamheid in twijfel trekt. Er is meer dan de huisarts... Dan kan natuurlijk ook regulier zijn in de vorm van een specialist.

Het beste antwoord

De symptomen die je noemt zijn aspecifiek. Dat betekent dat ze veel verschillende oorzaken kunnen hebben, en niet per se in één richting wijzen. In de reacties lees ik dat de genoemde tekorten niet zijn vastgesteld door een arts, maar via een zelftest op internet. Dergelijke tekorten zijn echter niet vast te stellen door een vragenlijst, er is uitgebreid bloedonderzoek voor nodig.

Als er sprake is van een dusdanig ernstig magnesiumtekort dat het inderdaad de symptomen veroorzaakt die jij noemt, zal een arts waarschijnlijk kiezen voor een behandeling met magnesium via het infuus. Je magnesiumwaardes in het bloed (serum) worden dan goed in de gaten gehouden. Een teveel aan magnesium door deze behandeling ontstaat eigenlijk alleen maar als er sprake zou zijn van een verminderde nierfunctie. Ook als de arts magnesium in pilvorm voorschrijft wordt je bloed regelmatig getest. Vitamine D kan de arts voorschrijven in pilvorm of als drank. Na verloop van tijd zal dan opnieuw bloedonderzoek worden gedaan om te kunnen bepalen hoe effectief de behandeling is.

Als je klachten hebt, ga daar dan mee naar je huisarts, en ga niet zelf dokteren. Je huisarts is ervoor opgeleid, en heeft ook de onderzoeksmogelijkheden tot zijn beschikking die nodig zijn om klachten te onderzoeken. Een internettest kan écht geen uitsluitsel geven over eventuele vitaminetekorten, en dat kan een bloedtest wél. Daarbij is het erg waarschijnlijk dat je klachten een andere oorzaak hebben dan een tekort aan vitamine D en/of magnesium. Ook naar andere oorzaken kan de huisarts verder onderzoek (laten) doen.

Los van je klachten zijn er regels waar voedingssupplementen aan moeten voldoen in Nederland. Houd je in elk geval altijd aan de aanbevolen hoeveelheid, en ga geen supplementen via internet bestellen tenzij je goed geïnformeerd bent. De multivitaminen en vitaminepreparaten die je kunt kopen in Nederlandse apotheken en drogisterijen, zijn over het algemeen veilig. Een gewone multivitamine kan een aanvulling zijn op je voeding, al kan het nooit een gezonde en gevarieerde voeding vervangen. Magnesiumoxide wordt door duizenden mensen dagelijks gebruikt als maagzuurremmer of laxeermiddel, en is een veilig middel tenzij je nierproblemen hebt. Als je je afvraagt welke voedingsstoffen je eventueel tekort komt door je dieet, adviseer ik je om een verwijzing naar een diëtist te vragen. Die kan precies uitzoeken wat je op een dag zoal binnenkrijgt en hoe dat zich verhoudt tot wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij magnesiumoxide gebruik als maagzuurremmer gaat de gebruiken ver over de ADH heen die bij gebruik als supplement geldt.
Dit gevaar is er bij gebruik als supplement niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...wat maar weer aantoont dat suppletie van magnesium in principe niet gevaarlijk is, omdat veel hogere doseringen van diverse magnesiumverbindingen die om ándere redenen worden voorgeschreven, door zoveel mensen probleemloos langdurig worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het was ook enkel bedoeld als toevoeging, omdat de vraagsteller er een gevaar in zou kunnen lezen bij gebruik als supplement.
(zo las ik het namelijk, was nog zoeken ook hoeveel magnesium er in maagzuurremmers zit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik had erbij gezet dat het veilig is, dacht dat dat duidelijk genoeg was. Overigens wordt magnesiumoxide zoals dat gebruikt wordt als laxeermiddel (als antacidum veel minder, want er zijn veel betere alternatieven) ook wel voorgeschreven als suppletie bij een magnesiumtekort, (-oxide, maar ook -sulfaat en andere magnesiumzouten) terwijl dat volgens mij heel slecht wordt opgenomen. Zal eens gaan googelen wat de aangetoonde effectiviteit daarvan eigenlijk is..

Andere antwoorden (5)

Als je voedingssupplementen met mate gebruikt, dus niet de voorgeschreven dosis overschrijdt, dan is er geen gevaar.

Zijn de tekorten wel door een arts vastgesteld? De symptomen zijn namelijk erg algemeen. Wellicht kan de arts je dan ook helpen met aanvullende preparaten. Dan weet je zeker dat je het goede binnenkrijgt en het wordt ook nog vergoed door de verzekering.

Als je anders dagelijks een "totaal" pilletje neemt van een merk als davitamon of iets dergelijks, dan zou het ook goed moeten komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich kunnen die supplementen geen kwaad (zolang je ze met mate gebruikt) maar je moet heel erg vreemd eten wil je ze echt nodig hebben. Voor iemand die een beetje normaal eet en geen stofwisseling of spijsvertering afwijkingen heeft zijn je volslagen overbodig. De beroemde schijf van 5 is niet heilig.
Ga iig niet over de aanbevolen hoeveelheid heen.

Overigens: je lichaam maakt zelf ook vitamine D aan. Ga wat vaker naar buiten ipv eerst pillen te slikken.

Ga ook niet zelf dokteren. Er is een goede reden dat je huisarts er jaren over gedaan heeft om arts te worden. Een bezoekje aan de huisarts betaal je ook niet met je eigen risico dus er is geen enkele reden om de hypochonder uit te hangen. Stress is ook niet gezond. Je schijnt er slecht door te gaan slapen, prikkelbaar en depressief van te kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Magnesium helpt juist bij stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypochondrie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypochondrie wordt vaak veroorzaakt door stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypochondrie veroorzaakt vaak stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kip of het ei?
Maakt niet uit, magnesium help. Bij veel (misschien wel alle) psychische aandoeningen zou wel eens een magnesiumtekort een oorzaak kunnen zijn. Gooi 2 weken lang 1200mg (3x de ADH, veilig als je verder gezond bent) naar binnen en je zult verschil merken.
Wel goeie bijvoorbeeld chelated-magnesium nemen. Onderzoek genoeg, ook over de verbeterde werking van antidepressiva in combinatie met magnesium. (wel checken of de combinatie veilig is) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19066406
Ga naar de huisarts! Indien je inderdaad ernstige tekorten hebt, heb je vitamine-injecties nodig, het duurt dan te lang om via medicatie of supplementen aan te vullen. De huisarts zal eerst bloed laten prikken om te kijken of je aanname inderdaad klopt. Het gevaar van voedingssupplementen is dat je zelf gaat dokteren, terwijl de symptomen ergens anders vandaan kunnen komen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voedingssupplementen zijn bij normaal gebruik niet gevaarlijk.
De enige gevaren die gevonden zijn, worden gevonden bij zeer hoge doseringen van vele malen de ADH. En zelfs dan wordt er alleen naar de gevaren gekeken, niet naar de voordelen.

Pillen zijn misschien onnatuurlijk, maar mineralen en vitamines zijn dat niet.
Onze huidige voeding is ook niet meer natuurlijk, o.a. omdat landbouwgrond veel minder mineralen bevat als vroeger en specifiek in het magnesium geval, omdat magnesium niet in de meest gebruikte kunstmest zit.

Het tekort waar jij het over hebt, gaat enkel over een tekort over de inname. Dat hoeft niet perse te betekenen dat je lichaam ook een tekort heeft.

Via de huisarts kan, maar een potje magnesium is een stuk goedkoper. Ik zou wel een goed opneembare magnesium nemen. Dat is iets duurder, maar per hoeveelheid opgenomen magnesium veel goedkoper.

o.a. Magnesiumoxide is slecht opneembaar. (want o.a. niet oplosbaar in water)
(o.a. de tuinen heeft -citraat en -chelaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Gevaarlijk is het gebruik van supplementen niet als je je houdt aan de richtlijnen.

De officiële leer is dat een gezonde, evenwichtige voeding voldoende voedingsstoffen bevat. Vervolgens wordt erbij vermeld dat vele groepen een verhoogde kans op tekorten lopen: kinderen, zwangeren, senioren, zieken, mensen met een donkere huid rokers etc. Bovendien volgt vrijwel niemand dat ideale voedingspatroon en worden regelmatig de normen voor de minimale inname van vitamines en sporenelementen naar boven bijgesteld.

Uit bovenstaande blijkt dat het de meeste mensen het risico lopen op tekorten. Het uitgangspunt moet altijd blijven om naar een evenwichtig voedingspatroon te streven. Supplementen kunnen daar nooit een volledige vervanging voor zijn. Die moet je zien als een aanvulling om eventuele tekorten op te vangen. Hoe meer je voeding is geraffineerd en zeker als je bepaalde voedingsmiddelen niet eet, des te groter is de kans dat je te weinig vitamines en sporenelementen binnenkrijgt. Dan kun je maar beter aanvullen.

Een multivitamine- en mineralenpreparaat van goede kwaliteit en vitamine C tot één à twee gram is een vaak geadviseerde basissuppletie. Ook vezels kun je in de vorm van een supplement innemen, bijvoorbeeld in de vorm van zemelen maar ook als psyllium of anderszins.

Ik denk dat jij er met je onevenwichtige voedingspatroon en je hypochondrie goed aan doet om je gezondheid met hulp van je huisarts eens goed te laten screenen. Dan weet je beter waar je aan toe bent zodat je wat gerichtere keuzes kan maken. En leer te genieten van volwaardig voedsel. Dat is niet alleen goed voor je lichamelijke maar ook voor je geestelijke gezondheid.