Zijn calorie- en suikervrije zoetstoffen belastend voor de nieren?

Ik vroeg mij af of calorie- en suikervrije zoetstoffen (zwaar) belastend zijn voor de nieren?

Stel bijvoorbeeld als je zwakke nieren hebt, kan je dan beter dit soort producten weglaten?

Ik eet geregeld dropjes en kauwgom waar stevia, aspartaam, acesulfaam-K, sorbitol, polyolen en dergelijke in verwerkt zijn maar vroeg mij af in hoe verre deze producten en hoeveelheden kwaad kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Met mate moet geen probleem zijn

Het beste antwoord

Nee, niet in het bijzonder.

Het lijkt er op dat aspartaam een van de meest onderzochte stoffen ter wereld is, en daarom lijkt het mij onmogelijk dat aspartaam onveilig is.

Het Voedingscentrum zegt over polyolen:
Producten met zoetstoffen kunnen gewoon in normale hoeveelheden gegeten worden. Dit is niet slecht voor je gezondheid.

De stof sorbitol is een polyol en wordt gevormd in het menselijk lichaam tijdens het stofwisselingsproces, wanneer het lichaam glucose afbreekt om energie te produceren. Sorbitol is een natuurlijk bestanddeel van bepaalde vruchten, zoals appels en peren, en komt ook voor in tabaksplanten.

Dus zoals met alles geldt ook hier:
Niet overdrijven.
Geen liters Cola Light, geen kilo's kunstmatig gezoete snoepgoed.

"DE wetenschap" is het lang niet altijd met elkaar eens, maar er gaan toch steeds meer stemmen op die zeggen dat suiker het grootste vergif is wat we kunnen nemen en dat de vervangers minder slecht zijn.

PS:
Overigens heeft mijn man nierkanker en nooit - hij is niet zo jong meer - echt nooit van die spullen genomen die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
plus voor dit heldere en nuchtere verhaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij ook een plus :)