Word je met noten allergie geboren of kan je het op latere leeftijd nog krijgen?

Mijn vriend heeft een noten allergie en wil dit weten

Weet jij het antwoord?

/2500

Aangezien je afweersysteem deels genetisch bepaald (aangeboren) is, en deels gebaseerd is op wat het "geleerd" heeft sinds de geboorte (adaptief immuunsysteem), kan het allebei.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweersysteem

Het kan aangeboren zijn maar het kan zich ook op latere leeftijd ontwikkelen. Er gaan stemmen op dat pinda-allergie voortkomt uit het gebruik van pinda's in flesvoeding. Heel jonge baby's kunnen deze stoffen niet goed verteren en maken er daardoor antistoffen vooraan, waardoor de allergie zich ontwikkelt.

Mijn dochter heeft een pinda-allergie. Mij is verteld dat deze allergie al in aanleg aanwezig was. Maar door het eten van pinda's wordt deze verergert. Dit kan al tijdens de zwangerschap. Ik heb idd ook veel pindakaas gegeten tijdens mijn zwangerschap. Nu is het zo, dat hoe vaker zij pinda's zou eten, of sporen daarvan hoe erger de reactie wordt. Wij letten daar dus erg goed op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100