Word je met noten allergie geboren of kan je het op latere leeftijd nog krijgen?

Mijn vriend heeft een noten allergie en wil dit weten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat het zich ook later kan ontwikkelen. Ik heb het pas rond m'n 35ste gekregen. Ben wel 'allergisch' van aanleg.

Antwoorden (3)

Aangezien je afweersysteem deels genetisch bepaald (aangeboren) is, en deels gebaseerd is op wat het "geleerd" heeft sinds de geboorte (adaptief immuunsysteem), kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan aangeboren zijn maar het kan zich ook op latere leeftijd ontwikkelen.

Er gaan stemmen op dat pinda-allergie voortkomt uit het gebruik van pinda's in flesvoeding. Heel jonge baby's kunnen deze stoffen niet goed verteren en maken er daardoor antistoffen vooraan, waardoor de allergie zich ontwikkelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pinda's in flesvoeding???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: Ja, geloof het of niet maar dat was vroeger echt heel normaal omdat in de voeding te verwerken. Gelukkig zijn er nu steeds meer flesvoeding-fabrikanten die hier geen gebruik van maken, maar het gebeurt nog steeds. @Krol: Ik zei ook dat het aangeboren kan zijn. Evenals de meeste allergieën is het bij de ene mens aangeboren, en bij de andere op latere leeftijd ontstaan (dat noemen ze vaak 'aangeleerd'). De theorie van de flesvoeding is maar 1 van de vele oorzaken die ten grondslag liggen aan een notenallergie. Overigens komt van flesvoeding alleen pinda-allergie en mensen met pinda-allergie hoeven niet persé allergisch te zijn voor andere noten, evenals mensen met een notenallergie niet per definitie ook allergisch zijn voor pinda's. Het komt wel vaak samen voor, maar het hoeft niet omdat de pinda niet verwant is aan andere noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, mijn dochter is ook niet allergisch voor noten.
Mijn dochter heeft ook flesvoeding gekregen. Ik ga daar toch eens wat meer informatie over zoeken. Het zou toch wat zijn als ze daar de allergie door heeft ontwikkeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kriz, vervelend voor je dochter dat ze wel allergisch is voor pinda's! Ik heb deze informatie van tijdens mijn opleiding pedagogisch werker maar ik zal ook eens in het werkveld vragen wie er meer over weet, en je dat dan via een PB sturen als je wil. En wie weet is er op internet ook wel over te vinden. Elk geval meld wikipedia het ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Notenallergie. Maar ik zal voor je opzoek naar meer info, want ik weet er ook niet het naatje van de kous van voorlopig ;-)
Mijn dochter heeft een pinda-allergie. Mij is verteld dat deze allergie al in aanleg aanwezig was. Maar door het eten van pinda's wordt deze verergert. Dit kan al tijdens de zwangerschap. Ik heb idd ook veel pindakaas gegeten tijdens mijn zwangerschap.
Nu is het zo, dat hoe vaker zij pinda's zou eten, of sporen daarvan hoe erger de reactie wordt.

Wij letten daar dus erg goed op.