Hoe pak je een vit-D gebrek het best aan?

uiteraard kunnen er pillen/multivitaminen oid ingezet, dat weet ik. benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Amadea
12 jaar geleden
Met levertraan!
Ritsuka
12 jaar geleden
door buiten in de zon te zijn maak je toch ook vitamine D aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op vakantie gaan naar Cuba, dan komt het wel goed met dat vitamine D gebrek van je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ja, levertraan. dankje Amadea Ritsuka: idd, buiten zijn helpt ook. daarom snap ik het niet, de persoon komt voldoende buiten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat ook een keer b12 en leverfunctie prikken.bij een ernstig tekort krijg je iets van de arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: Ja, je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht, en daar ook een voorraadje van opslaan. Maar van oktober tot april is de zonnekracht in Nederland zo zwak dat het praktisch niets doet. Van april tot oktober kan het uiteraard wel, maar dan moet je wel met blote huid die niet ingesmeerd is met zonnebrandcreme in de zon komen. Om een voorraad op te bouwen waar je de hele winter mee kan doen, moet je in de zomer echt veel zon vangen.
En behoorlijk veel mensen komen tegenwoordig heel weinig buiten, of smeren zich voortdurend in.
Een vitamine D-tekort komt in Nederland veel voor, en in de winter en vroege lente heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat je een vitamine gebrek hebt? Heb je dat laat testen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om mij. idd is er een vit.D-gebrek geconstateerd uit doktersonderzoek.

Het beste antwoord

Een fors tekort verhelp je niet met een extra harinkje of zonnebankje per week. Dat kun je het beste met behulp van je huisarts en hoge doseringen van 50.000 IE per week van de apotheek doen, totdat je lichaam voldoende gestapeld heeft in het vetweefsel. Er zijn verschillende schema's mogelijk. Zo nauw komt het niet. De minimum streefwaarde als bloedspiegel wordt langzamerhand van 50 naar 75 mmol/liter bijgesteld.

Is dat eenmaal op peil dan helpen vette vis, zoals zalm, haring, sardines, sprot en paling, maar ook eidooier, volle melk, boter en paddestoelen om je vitamine D op peil te houden. Bij voldoende zonlicht is de huid ook in staat om vitamine D te maken. Maar daar moet de zon wel voldoende kracht voor hebben en uiteraard moet er wel voldoende huid aan de zon blootgesteld worden. 's Winters kun je dat vergeten maar dan kan de zonnebank een handje helpen.

Hoewel je vitamines kunt overdoseren gebeurt dat bij vitamine D niet zo heel snel. Het spul stapelt in het vetweefsel totdat het nodig is. Een beetje meer stapelen betekent gewoon dat je wat langer te weinig kunt innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Kees

Andere antwoorden (4)

Heb zelf in september een Vit D te kort gehad, een vitamine kuur van 3 maanden (Vit D koop je gewoon bij de drogist), 's morgens 1 en 's avonds 1 en je bent weer helemaal op en top.
Pas op met Vit d te kort, je kunt er zeer pijnlijke bulten op je vinger pezen van krijgen en het is slecht voor de botten, was er na de kuur van 3 maanden geheel van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine D zit in dierlijke producten. Maar daar zit erg weinig in, behalve in vette vis. Paling, zalm, makreel. Eet dus vette vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Half uurtje per week onder de zonnebank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wintermaanden kunt u gebruik maken van een zonnebank die ook UV-B-straling afgeeft. Neem gedurende 2-3 maanden elke dag 2.000-3.000 IE vitamine D in en laat vervolgens uw vitamine D-gehalte bepalen. U kunt hiervoor terecht bij uw huisarts. Pas de dosering vervolgens aan totdat uw vitamine-D-spiegel het gehele jaar door minimaal 80 mmol/liter en maximaal 200 mmol/liter is. Het is overigens interessant om te weten dat mensen in zonnige landen een vitamine D-status van gemiddeld 225 mmol/l hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vitaminedtekort.com/