Is kwaliteitsverschil in soorten vitaminepillen wel merkbaar?

Vroeger kocht ik altijd Centrum. Tegenwoordig altijd huismerk van de bekende drogisterijen, omdat deze véél goedkoper zijn. Nu twijfel ik heel erg het duurde variant weer te kopen omdat ik denk dat het kwaliteit veel beter is.

12 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Er is wel degelijk verschil in kwaliteit. Alleen grappig om te lezen dat mensen denken dat Centrum en Davitamon goede kwaliteit is.

Kijk maar eens op de achterkant van de verpakking van Centrum en Davitamon. Daar lees je alleen maar de vitamines maar niet welke verbinding het bevat.

Een vitamine of een mineraal is gebonden aan mineraal, een organische of anorganische verbinding. Als je dus geen verbinding vermeldt ziet, dan kan je bijna zeker stellen dat het om goedkope anorganische verbindingen gaat.

Voor goede merken en een mooie prijs moet je eigenlijk in Amerika bestellen op het internet. Daar kun je mooie producten bestellen voor een zeer redelijke prijs.

Nederlandse kwaliteit pillen zijn duur en zelfs voor een Centrum betaal verhoudingsgewijs veel te veel. Waarom? Geen idee..

Goedkope vitaminen met goedkope verbindingen neem je maar voor een klein gedeelte op, soms maar 20 %. Dit komt deels door de slechte verbindingen. Maar ook tablet vorm is niet een ideale vorm voor goede opname van vitaminen. Capsules zijn beter, losse poeder het best.

Ook dien je altijd je vitamine bij de avondmaal te eten of bij een andere grote maaltijd. Dit komt omdat een aantal vitamines in vetoploshaar zijn. Dus een multivitaminepil met een glaasje jus d Orange kun je dus beter niet doen. Anders stapelen de vetoplosbare vitamine zich op in je lichaam, wat niet echt gezond te noemen is.

Sommige mensen zeggen dat je genoeg vitamine binnenkrijgt als je gezond eet! Maar wat is gezond?! De ADH gaat nooit uit van tekorten en is vrij aan de lage kant. Zo is van vitamine C de ADH 60 mcg per dag. Dat is echt belachelijk weinig en je krijgt er net geen scheurbuik van.

Ook hoef je niet te verwachten dat een Gekookte Broccoli nog veel mineralen of vitamine bevat. Zelfs gestoomde groente zou je nog je vraagtekens kunnen hebben of het genoeg mineralen, vitamine, spoorelementen bevat. Als de kunstmest geen mineralen bevat hoef je dat ook niet van je gekweekte groente verwachten. Zo is het gehalte selenium wat in bepaalde groente voorkomt de laatste 40 jaar schrikbarend afgenomen.

Ook moet je rekening houden met de toxines die je binnen krijgt via bespoten groente, het eten van suiker, PCB's, vervuilde lucht, medicijnen, stress en sterke negatieve emoties zoals boosheid, jaloersheid, en bitterheid zorgen voor een verhoogde behoefte aan vitamine en mineralen.

Een goede multi kan dus uitkomst bieden! Hier wat merken die goed te noemen zijn:

Carlson
Now Food
Solgar

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, ben benieuwd wat de door jouw aangeraden middelen beter maakt in vergelijking met andere middelen.
burgos
12 jaar geleden
Ja ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verbindingen van de hier bovengenoemde vitamine merken zijn organisch ipv anorganisch en worden beter opgenomen door het lichaam. Ook zijn het meestal capsules en sommige losse vitamines zijn losse poeder en dat wordt nog beter opgenomen omdat het geen vulmiddel bevat. Zo heb je bij calcium, Calciumhydroxide (anorganisch) en calciumcitraat (organisch Het is trouwens Carlson labs en Nowfoods
naamlooss
12 jaar geleden
Het is wel heel grappig dat je dus over amerikaanse producten bent begonnen, door deze producten ben ik dus gaan twijfelen over de kwaliteit. Ik heb vorige week Alive gezien op Body En Fitshop, ook heb ik Now Foods procucten gezien. Ik denk dat ik die van Now Foods ga halen, omdat deze in poeder vorm is. Mijn vriendin is zwanger, zei heeft vitamine D tekort. Ze heeft van het ziekenhuis Vitamine D gekregen in poedervorm die ze moet oplossen in water. Hier zou wel een reden achter liggen, zoals jij zij over dat het beter opgenomen wordt door het lichaam..
..Dus met andere woorden, zelf ziekenhuizen raden poedervorm aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fijn dat je Solgar noemt, Solgar vind je niet overal, voor de winkels die het mogen verkopen, worden er goede trainingen aan het personeel gegeven, ook is de importeur goed bereikbaar om advies en informatie te verstrekken, echt een goed product, verder staat je antwoord als een huis +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verhaal maar het maakt mensen wijs dat groenten niet meer gezond zouden zijn en nauwelijks vitamine en mineralen zouden bevatten. Nee, daar heeft een mens juist dure vitaminepreparaten voor nodig. Van dit verkooppraatje maar klopt weinig. Als dat verhaal over de vit.C dosering waar is, waarom zie nederlandse artsen nooit scheurbuik patienten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sannebree omdat je altijd wel 60 mcg binnenkrijgt van vitamine c per dag. Daarom zie je geen scheurbuik meer. Maar vitamine C staat voor zoveel dingen dan alleen anti scheurbuik. Daarom is een hoger inname zo belangrijk. Ik ben het met je eens dat vitamine pillen een ondersteunde rol moeten hebben. Voedsel mits gezond bevatten weer andere stoffen die vitamine pillen niet bevatten. Biologisch voedsel of meer rauwe onbespoten groente eten is daarom ook heel belangrijk en onmisbaar in je eetpatroon. Zie de vitamine pil als een steuntje in de rug en als de helft van mijn verkooppraatje aan waarheid bevat, dan is het altijd handig omdat toe te passen in je leven! ;-) Onderzoekt alles en behoudt het goede!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naamloos: je vriendin krijgt Extra vitamine D Bekijk de link eens onder. Veel mensen hebben een magnesium tekort. Bij extra vitamine D is het belangrijk dat je ook magnesium aanvult.. http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/voldoende-magnesium-nodig-voor-opname-vitamine-d
naamlooss
12 jaar geleden
Het is Ca + D. Daarnaast slikt zo ook gewone zwangerschapsvitamine waar vitamine A
naamlooss
12 jaar geleden
Waar GEEN vitamine A inzit. Het schijt slecht te zijn tijdens zwangerschap. Bedanky
naamlooss
12 jaar geleden
Waar GEEN vitamine A inzit. Het schijt slecht te zijn tijdens zwangerschap. Bedank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken je deze ivo https://vitaminecompleet.nl/bestel/?action=add&id=1&utm_source=nb&utm_medium=email&utm_term=magnesium&utm_campaign=nb012012
dat vind ik de beste onder de vitaminen.
cpompleet en betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
©eleo, ik kan niet vinden wat er in zit.
Ik zoek multi.vit. Zonder jodium ( ivm schildklier)
Tot nu toe alleen gevonden bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas: er zit jodium in:
kijk even hier nelly:
https://vitaminecompleet.nl/multivitamine/ingredienten.php
als je met hen belt kunnen ze wellicht overwegen een vitamine zonder jodium te maken. het is een heel enthousiast, jong nederlands bedrijf.
077-3020015 Bereikbaar tussen 9 en 12:30
jodium
als jodaat
Jodium is onmisbaar voor een goede schildklierwerking. De schildklier functioneert als een soort thermostaat die zorgt dat we op de juiste bedrijfstemperatuur kunnen functioneren. Daarmee is jodium betrokken bij het handhaven van een gezond gewicht, soepele spieren en gewrichten, een goed functionerend immuunsysteem, een gezond libido, een adequate spijvertering, opgewekte stemming, goed geheugen en nog veel meer... meer
naamlooss
12 jaar geleden
@Nelly3 Ik lees ook dat Jodium belangrijk is voor de schildklier. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig waarom jij juist zonder wilt. Mijn vriendin heeft ook een schildklier aandoening, dus ik hoor het graag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikzelf slik thyrax voor de trage schildklier, niet van de internist begrepen dat ik geen jodium mag, mogelijk heeft nelly een andere aandoening. ik ben ook benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik ook thyrax, omdat jodium invloed heeft op de werking van de schildklier werd mij aangeraden om geen extra jodium in te nemen.
Moet er wel bij vertellen dat ik ondanks de thyrax , gebruik het nu ruim 10 jaar, nog altijd veel klachten heb. Bloedwaardes zijn over het algemeen goed.
Ik kan een week of 2, gewone multi vit slikken, daarna krijg ik hyper klachten.
Ik zou zeggen als je geen klachten hebt, dan zal het geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eleo, bedankt voor de info, ga zeker eens bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha nelly, ik stuur je een pbtje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Naamloos calcium en extra vitamine d is dat bedoeld om botontkalking tegen te gaan? Dan moet ze zeker extra magnesium nemen, want calcium verdringt magnesium uit je botten waardoor de matrix van je bot een negatief balans krijgt en juist botontkalking plaats vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine A is alleen slecht bij overdosering. Hoogstwaarschijnlijk heeft je vriendin juist een vitamine A tekort, omdat de zwangerschap veel vitamine behoefte heeft. Als je het toch niet aandurft dan kan je een multi nemen met beta caroteen, dat is en pro vitamine A en wateroplosbaar waardoor overdosering heel erg onwaarschijnlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eleo zit er goed uit :-) Alleen 15 mg liponzuur doet niet zoveel verder een mooi preparaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor trage schildklier kan je overwegen om via supplement selenium te nemen en een supplement L- tyrosine ( niet met andere eiwitten nemen ivm , anders slechte opname van dit aminozuur ) Maar ook maca kan nuttig zijn. Overleg wel eerst met behandelaar, zij zijn de baas, omdat de schildklier werking heel nauw luistert zeker als je medicijnen slikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ivo: ik heb je een berichtje gestuurd.
naamlooss
12 jaar geleden
Wat vinden jullie van deze http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines-en-mineralen/natures-way/alive-mens-multi Ik ben een active sporter
naamlooss
12 jaar geleden
Top

Andere antwoorden (3)

Pas op met het woord kwaliteit. Dat wordt te pas en te onpas gebruikt, zonder te vertellen waar dat op slaat.
Bij vitaminepillen gaat het er om:
- welke vitaminen (en eventueel mineralen) er in zitten
- in welke dosering
Welke vitaminen in welke dosering je nodig hebt weet niemand precies. De ADH is nogal nattevingerwerk.
Bij goede voeding heb je niet eens supplementen nodig. Dat is geldklopperij. Teveel is overigens zeer schadelijk en zelfs dodelijk (40 pillen per dag of zo).
Denk niet na, maar voel hoe je je voelt.
12 jaar geleden
Volgens mijn huisarts maakt het niet uit, vitamine zijn vitamine. Dus huismerk is prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
De prijzen verschillen zoveel van elkaar, dus der zou wel een reden voor zijn denk ik. Bedankt voor je antwoord
Utrecht
12 jaar geleden
je betaalt voornamelijk voor het merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral de naam die je betaald. Je moet ook mee betalen aan alle dure reclame die Centrum en Davitamon maken. Vooral tv reclame is duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal vit. tabletten bij de apotheek, die zijn nog goedkoper als de die dure merken.
Voor alle medicatie (inclusief supplementen) geldt dat wanneer het gaat over niet-geregistreerde middelen, er geen controle is van overheidswege op de kwaliteit en de inhoud ervan. We kunnen dus niet controleren hoe puur of hoe 'goed' vitaminepillen zijn, en of er bijvoorbeeld wel inzit wat het etiket of de bijsluiter zegt dat erin zit.

Nu zijn de eisen voor wat betreft de etikettering redelijk streng in de EU, dus ik verwacht niet dat er hele schokkende zaken aan het licht zouden komen bij een eventuele controle, maar feit blijft dat de gebruiker - zolang die geen uitgebreide apparatuur en een daartoe ingericht laboratorium tot zijn beschikking heeft - weinig weet over de kwaliteit van het product.

Waar we dus wat de vitamines betreft wél iets over kunnen zeggen, is de dosering van de preparaten. En dat is volgens mij ook meteen ongeveer het enige. Maar dat geeft wel een goede indicatie van hoe goed of geschikt het middel is dat je wilt kopen. Zo kun je nazoeken wat het voedingscentrum of de WHO zegt over dagdoseringen, en moet je vooral goed opletten dat vitamines die zich kunnen gaan stapelen, niet te hoog gedoseerd zijn in het supplement. Voor vitamine C en de meeste B vitamines geldt dat je een eventueel overschot gewoon weer uitplast, maar van andere vitamines kun je wel degelijk teveel slikken. (Teveel aan vit. C kan ook klachten geven trouwens.) Vitamine B6 bijvoorbeeld kan bij een teveel ernstige zenuwschade veroorzaken, en verder zijn het vooral de in vet oplosbare vitamines (A, D, E en K) waarvan je niet teveel binnen moet krijgen. Voor jouw vraag betekent dit dat je merken die van zo'n beetje alle vitamines doodleuk 300% van de ADH bevatten, zou moeten duiden als van slechte kwaliteit. Daarnaast zou je nog kunnen letten op de gebruikte vorm van een bepaalde vitamine in de vitaminepil: de ene vorm wordt beter opgenomen dan de andere, en de combinatie en verhouding waarin ze voorkomen, kan ook nog uitmaken.

Ik zou me niet laten misleiden door de prijs trouwens: lees en vergelijk de etiketten. De duurdere merken willen soms juist met hun prijs de suggestie wekken dat zij kwaliteit leveren ("zo duur, dan moet het wel goed zijn") en dat verkoopt, leren marketingdeskundigen en psychologen ons. Precies waar jij nu ook in dreigt te trappen. Kies dus niet op basis van een groot prijsverschil voor de duurste. Vergelijk gewoon de doseringen, en kies dan - maar dat zou ik doen - van twee redelijk gelijke producten, juist de goedkoopste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Maar....
Kijk dat is nou het verschil. In goedkope vitamine zit vitamine A in de betere zit Beta caroteen een pro vitamine A wat wateroplosbaar is. Vitamine d in zo multi tabletje gaat echt niet een teveel opleveren. Daar zit zo weinig in en de behoefte van het lichaam is veel hoger. Ook kan je lever en je vetweefsel vitamine d opslaan. Hoe denk je dat we anders de winter doorkomen? :-) 300 % ADH mits goede kwaliteit zegt dus helemaal niks over iemand zijn behoefte. En ook vitamine merken moeten zich aan bepaalde hoeveelheden houden. Klein voorbeeldje: ADH vitamine C 60 miligram Sommige mensen die een bepaalde ziekte hebben laten zich behandelen met Vitamine c, een infuus variërend van 25 gram tot zelfs 250 gram aan vitamine c zonder nadelige gevolgen. Uiteraard is dit wel therapeutisch en onder begeleiding en alleen in zeer extreme gevallen
Maar toch zie je hoe groot het verschil kan zijn..
naamlooss
12 jaar geleden
Ik ben een fanatieke sporter, dus ik nam vitaminepillen met extra krachtige dosis. Staat dus op het etiket voor extra energie en help bij geestelijke en lichamelijke vermoeidheid, dus ik ben zwaar misleid?