toch hongergevoel kort na het avondeten, hoe komt dat?

ik heb vaak kort na de avondmaaltijd nog steeds een hol gevoel in mijn maag, voelt als honger of trek, ook als ik een flinke maaltijd heb gegeten. hoe komt dat en wat kan ik eraan doen?

Toegevoegd na 55 minuten:
het kan niet zijn dat ik niet goed of te weinig heb gegeten, of niet genoeg voeding/vezels oid binnenkrijg.
vandaag heb ik gegeten:
ontbijt: flinke portie rijstflakes met gedroogde vruchten en soja melk. (wegens allegeieen)
lunch: 2 lijnzaadboterhammen met boter en tonijnsalade. snack: zakje chocolademunten (nog van de sint).
diner: gebakken kipfilet, kleine portie gebakken krieltjes, 3 tl mayonaise, grote salade van sla, tomaat, komkommer en ui, met jus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet je met het avondeten en wat eet je verder op een dag? Misschien blijf je wel honger houden omdat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik herken het hongergevoel na een goede maaltijd. Niet direct, wel een half uurtje tot een uurtje daarna. Best vervelend!
Ritsuka
12 jaar geleden
ik heb standaard 2-3 uur na een maaltijd weer honger, dus ik ben maar kleine maaltijden gaan eten. Zelfs als ik 2 borden vol wegbunker, heb ik alsnog weer honger na een tijdje.
Is alleen lastig als je wilt slapen, en je maag knort weer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat kun je gedeeltelijk ook trainen. Als ik vandaag om 22:00 nog wat zou eten, krijg ik morgenavond rond 22:00 honger. Ik moet daar dan twee of drie nachten doorheen, dan is het over. Of, en dat doe ik meestal: de volgende dag eet ik "preventief" al rond 21:30 iets, zodat ik om 22:00 geen honger krijg. De dag daarna eet ik rond 21:00 iets, dan rond 20:30, enzovoort, tot ik zo dicht bij de avondmaaltijd zit dat ik geen apart "snack-moment" meer nodig heb. Op die manier kan ik mijn "hongermoment" van 22:00 wegwerken zonder er last van te hoeven hebben.
Ritsuka
12 jaar geleden
Heb wel dergelijke dingen geprobeerd, maar helpt niet veel. Meestal ga ik dan een groot glas water drinken voordat ik ga slapen
ItisILeClerc
12 jaar geleden
van eten krijg je honger en van slapen wordt je moe
nooit anders geweest
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ritsuka, zo'n glas water heeft voor mij het nadeel dat ik dan halverwege de nacht naar het toilet moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het misschien kunnen dat je hongergevoel en andere gevoelens in je maag niet goed van elkaar kan onderscheiden?
Dus dat wat jij interpreteert als honger op dat moment in feite een soort buikkramp/pijn/ander gevoel in je maag is dat veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld lastig te verteren voedingsstoffen? Ik heb zelf bij sommige voeding die mijn lichaam moeilijk te verteren vindt en er dus veel gas ontstaat, een gevoel dat echt héél erg lijkt op het gevoel van een te lege maag.
Cryofiel
12 jaar geleden
Gasvorming ken ik ook wel, maar dat voelt en borrelt echt heel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij voelt het soms echt precies hetzelfde, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Antwoorden (5)

Misschien heb je dorst,
Ik heb ooit gehoord dat veel mensen het verschil niet altijd herkennen, en gaan eten terwijl ze eigenlijk gewoon vocht nodig hebben. Probeer eens wat meer te drinken na het eten, water of thee
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk! +
Gewoon niet aan toegeven.
Dit is nu een valkuil om dik te worden,
Drink een glas water,dat vult ook,of
een tomaatje.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaatje drinken?
Meer pasta en andere koolhydratenrijke voeding eten. Je vermeld dat je een flinke maaltijd gegeten hebt, maar als het voornamelijk groentes zijn dan verteerd dat relatief gezien vrij snel.
Misschien helpt het om de volgende richtlijn te volgen:
100 gram vlees, 150 gram Pasta of rijst enz en 200 gram groente... ik weet alleen niet hoe oud je bent, hoelang of je sport enz. dan kunnen de hoeveelheden veranderen, maar misschien helpt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van alles wezen, maar het lijkt of het met de bloedsuiker te maken heeft.
Zoek eens op google naar hyperinsulinemie, mogelijk herken je hier veel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ed, daar zal het mee te maken hebben.
+1
Cryofiel
12 jaar geleden
Ga ik ook eens naar kijken. Ik herken de verschijnselen die vraagsteller beschrijft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb even gekeken. Een paar van de symptomen zijn misschien op mij van toepassing - maar dat is altijd wel het geval, welke aandoening je ook bekijkt. Over het algemeen past het plaatje van hyperinsulinemie niet bij mij. Er zijn vele symptomen waarvan ik bij mij juist het volslagen tegendeel observeer, en maar een paar symptomen die ik herken. Ik houd het er maar op dat ik een snelle en inefficiente spijsvertering heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. ja ik heb ongeveer het zelfde als jij, zal ook met het karakter te maken hebben, we stoppen veel energie in bepaalde zaken.
En de drang veel dingen beter te doen dan een ander, dan roei jij ook nog, ik sport niet meer, maar ben wel altijd buiten erg actief.
Nam heel vroeger 17 sneden brood mee naar mijn werk, altijd honger, kwam nooit een gram aan.
Mijn natuurarts heeft het me wel eens uitgelegd, had met suiker en stofwisseling te maken, door het gebruik van suiker, creëer je zelf een grotere vraag naar suiker ( hongergevoel)
Geef je daar aan toe, dan wordt het steeds erger.
Sinds ik geen brood meer eet met mijn ontbijt, gaat het veel beter.
Meestal heeft dit te maken met de verwerking van snelle koolhydraten, zoals suikers. Je noemt een paar voedingsmiddelen die veel suiker kunnen bevatten, zoals rijstflakes, gedroogde vruchten, snoep, tonijnsalade, mayonaise en mogelijk heb je op de sla dressing gebruikt. Het is een tamelijk bekend verschijnsel om na de maaltijd een dip, dan wel honger te hebben door die suikers, waardoor de insulineproductie doorschiet. Veel voedingsmiddelen lijken onschuldig maar het suikergehalte in sauzen en ontbijtproducten kan al gauw oplopen tot zo'n 10 à 15%. Kijk eens hoe je je voelt als je die suikers (ook witte bloem) een aantal dagen drastisch beperkt.