Zijn er hier meer mensen die ondanks veel buiten zijn vitamine D gebrek hebben?

Bij 30 - 60 minuten dagelijks buiten zijn zou dit niet zo zijn, echter ik ken naast mezelf meerdere mensen die vaak uren per dag buiten zijn en toch dit gebrek hebben.

Misschien door luchtvervuiling? Of wat zou een andere oorzaak kunnen zijn? Via (dierlijk) voedsel wordt er maar zo weinig opgenomen, dat dit geen rol speelt, lijkt me.

Ben benieuwd of hier meer mensen met Vit d gebrek zijn, die wel vaak buiten zijn....

Toegevoegd na 31 minuten:
Dit bleek uit een bloedtest. Ook vitamine B12 gebrek trouwens, ondanks, matig dat wel, eten van biologische dierlijke producten.

Maar buiten ben ik vaak uren per dag (volkstuin, fietsen) en en snel in korte broek en hemd, afgelopen weekend nog bijv:-)

Dus D gebrek verbaasd me echt. Maar een kennis heeft t ook, en die doet niet anders dan buiten zijn (vogels ringen) .Dus zelfs bij matige zon zouden het aantal uren dat toch moeten compenseren?

Toegevoegd na 19 uur:
Ik ben zo duidelijk níet de risicogroep, leef al jaren volgens
de link van maria 16
http://www.gezondheidsnet.nl/overgang-in-eigen-hand/artikelen/31/botontkalking-tijdens-de-overgang
Maar begrijpen waarom ik, blanke vrouw, veel (uren per dag) buiten, bewegen, juiste voedingsmiddelen, gebrek heb, doe ik niet, ik snap er niks.
Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Amadea
12 jaar geleden
Hoe kom er je dan achter dat je gebrek aan vitamine D zou hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je een man of vrouw bent en wat je leeftijd is,maar algemeen bekend is dat vrouwen die de overgang ingaan,ook vaak een vitamine D gebrek hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Amadea; off-topic; dat is een goede nieuwe vraag! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat al bij de vraag El0512 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou ook kunnen helpen http://m.wehkamp.nl/Zoeken/Productdetail.aspx?Nty=1&Ntk=ART&Ntt=zonnebank&IZ=1&PI=2&N=186&ArtikelNummer=672578
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben een vrouw in de overgang, 50. Weet je ook toevallig waaróm ze geen/minder vitamine D meer opnemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben vrouw, boven de 50 en allang de overgang voorbij. Toen ik vorig jaar viel en "zomaar" m'n elleboog brak kwam men erachter dat ik een flink tekort had aan zowel Vit. D als Calcium, daarvoor heb ik nu kauwtabletten waar dat allebei in zit, elke avond eentje. En ik kom ook veel buiten: elke dag op de fiets, veel lopen met m'n hondje en ik tuinier graag en ben vooral in de zomer meer buiten dan binnen. Aan m'n eten kan het dacht ik ook niet liggen (boter op brood, geregeld vis eten, noten, veel kaas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cypertje, Ja dat weet ik en bij de bron kun je hier het één en ander over lezen. http://www.gezondheidsnet.nl/overgang-in-eigen-hand/artikelen/31/botontkalking-tijdens-de-overgang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ver gat ik er nog bij te schrijven,maar je kunt naar je huisarts gaan en vragen of je op vitamine D tekort geprikt kan worden en heb je inderdaad een vitamine D tekort,dan krijg je hiervoor een recept,je kunt dan kiezen uit kauwtabletten of zakjes met poeder die je op moet lossen in water,maar hou er rekening mee dat dit minimaal een jaar tot zelfs langer gebruikt moet worden.
[ik heb ze zelf ook]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben al getest en slik speciale capsules via de specialist die ook de test aangevraagd heeft. Ook vit b12 tekort, zo ontdekt, wordt aangepakt. Ik verbaas me alleen dát ik d tekort heb, aangezien ik uren per dag buiten ben, met zodra dat kan, blote armen en benen.. Maar ik ga je link lezen, dank daarvoor:=)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het verbaasde mij ook omdat ik ook veel buiten kom dus het heeft echt met de overgang te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, dan wordt dat een volgende vraag misschien:-)

Het beste antwoord

Een vitamine D-tekort komt in Nederland behoorlijk veel voor. Er zijn natuurlijk de echte risicogroepen, maar in principe is eigenlijk de hele bevolking een soort risicogroep, onder alle lagen van de bevolking komt een vitamine D-tekort redelijk veel voor.
Boven de 50 heb je ook een grotere kans, en bij overgewicht ook (maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou het geval is).
Ook onder blanke volwassenen heeft zo'n 10% een vitamine D-tekort.
Bij bron 1 staat het verslag van de Gezondheidsraad over vitamine D in Nederland. Vanaf bladzijde 86 vind je informatie over een tekort onder bepaalde bevolkingsgroepen.

Je lichaam maakt inderdaad zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht, maar daar zijn wel allerlei "voorwaarden" aan verbonden.
- Van oktober tot april is de zonnekracht in Nederland zo laag dat de hoeveelheid vitamine D die je lichaam zelf aanmaakt praktisch verwaarloosbaar is.
- Je blote huid mag niet ingesmeerd zijn met zonnebrand.

Was je ook in de zomer veel buiten met blote huid en zonder zonnebrand? Je zou in die tijd een voorraad moeten kunnen opbouwen waarmee je een deel van de herfst en winter door kan komen. Maar dat lijkt bij lang niet iedereen te lukken. Ik heb zelf ook een D-tekort, ondanks zeer veel in de zon liggen zonder zonnebrand.
Daarom is het verstandig om het aan te vullen met D uit voeding of supplementen. En als je al een tekort hebt, moet je het met supplementen oplossen, dat lukt niet met alleen voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vermoeden dat vitamine D bij veel mensen voorkomt wordt met dit antwoord goed onderbouwd. Hoewel ik persoonlijk denk dat het nog om veel meer mensen gaat, want als iemand die veel langer dan het advies beschrijft, buiten is, in de zon, met onbedekte en niet ingesmeerd huid, t al heeft, hoe moet dat dan niet zijn voor mensen die niet hieraan voldoen? WOrdt niet als belangrijk beschouwd, vermoed ik. Gelukkig weet ik het nu en neem ik maatregelen (zeer goede multi)

Andere antwoorden (5)

In Nederland is het heel normaal om ondanks dat je vaak buiten komt toch een vitamine D tekort te hebben. Simpelweg omdat in Nederland de zon niet vaak genoeg schijnt daardoor, en vitamine D wordt juist aangemaakt bij blootstelling met de zon.

Er wordt bij vitamine D tekort geadviseerd om 2 maal per week vette vis te eten. Ook kun je je brood voortaan beter met margarine smeren, omdat daar ook vitamine D aan wordt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook veel moslima's die vitamine d gebrek hebben. Een oorzaak kan ook zijn dat je veel met olie kookt ipv boter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel vitamine D je nodig hebt hangt van een aantal dingen af,
Heb je een donkere huidskleur, ben je zwanger of geef je borstvoeding, draag je een sluier of ben je boven de 50 en vrouw, boven de 70 of jonger dan 4, heb je extra vit D
nodig.
Dus alleen veel buiten zijn is niet altijd voldoende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 50, heb dus iets meer nodig, maar ben veeeeeeeeel meer buiten dan de gemiddelde Nederlander. Dus dit verklaart t niet voldoende voor mij, ik blijf zoeken:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan ook wat mis zijn in de opname, dit kan komen door langdurige diarree of andere problemen in de darm.
Ja , als je alleen in de ochtend of avond buiten bent . Vitamine d wordt bij de blanke huid pas na zon kracht 2, 4 geproduceerd . Bij de getinte of donkere huid duurt het proces nog langer . Vandaar vroeger in de winter de lever traan . Het zit nu toegevoegd in margarine. Ja er zijn ook nog andere lichamelijke oorzaken ,maar die zijn alleen door de arts te diagnostiseren . Ja er zijn veel mensen op onze breedte graad (in de winter) die een mogelijk tekort hebben . Dus lekker veel margarine op je brood :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smorgens, s middags. s avonds is deze blanke vrouw buiten;) Daarom ben ik verbaasd. Ben niet zo voor margarine, Maar ik ga aan de vette vis, duurzaam..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duurzame vis? Volgens mij bestaat er alleen zeer onduurzame vis en ietsje minder onduurzame vis, is vis eten per definitie niet duurzaam.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen buiten zijn mét of buiten zijn zónder kleren. Ik ga ook bij koud maar zonnig weer een plekjeopzoeken in de natuur, uit de wind maar in de zon, om mijn lichaam bloot te stellen aan de zon gedurende een uur of langer. Een goeie oplossing zou doorzichtige kledij zijn, ik vraag me al langer af of zoiets bestaat? Of een soort doorzichtig tentje waarin het warm wordt door de zon of een andere warmtebron zou ook leuk zijn. Een veranda of achter het raam zitten in de zon is ook heel goed natuurlijk. Maar in de winter een half uur buiten zijn met handschoenen, muts en sjaal...dan kan de zon enkel nog bij je gezicht. Natuurlijk heeft dat weinig zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achter het raam maakt je lichaam voor zover ik weet geen vitamine D aan, omdat de straling die daarvoor nodig is (UVB?) door het glas tegengehouden wordt. Bij kleding zou je dan een materiaal moeten hebben dat die straling wel doorlaat, ik weet niet of dat (al) bestaat.