Kan je door vetrijke voeding maagzuur problemen krijgen?

Sinds een aantal maanden neem ik elke ochtend een protonpompremmer (Omeprazole 20mg) omdat ik met maagzuur-problemen kamp...

Als ik naast die Omeprazole nog steeds vetrijke voeding eet zoals noten en peulvruchten en ook olijfolie bijvoorbeeld dan nog krijg ik last van maagzuur...

Als ik vetrijke voeding vermijd dan heb ik er minder last van. Sommige mensen beweren dat het niet van de vetten komt, maar ik ben er bijna zeker van, wat denken jullie hiervan?

En wat moet ik doen om alsnog aan mijn vetten te kunnen komen? Want een totaal vetloos dieet is ook niet gezond voor de hormoonhuishouding denk ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je al een onderzoek laten doen bij de mdl arts?
misschien wel eens verstandig gezien je klachten!
Ritsuka
11 jaar geleden
wat staat er in de bijsluiter en wat zei de behandelend arts/apotheker toen je deze vraag stelde?

Het beste antwoord

De theorie zegt dat het weinig invloed moet hebben, omdat de vetten worden pas ná de maag verteerd, in je duodenum, waar gal en lipases zijn werk beginnen te doen... maar in werkelijkheid is het geheel veel complexer, dus het kan zeker!

Een vetloos dieet is inderdaad niet mogelijk, en ook niet gezond, maar met een beetje uitproberen en een paar trucjes zou je een dieet moeten kunnen vinden waar je geen (of minder) last van krijgt:
- Niet te veel vet in één keer.
- Als je vet eet, dan gemengd met vezelrijk voedsel.
- Probeer verschillende soorten vetten: olijfolie is redelijk zuur, misschien slaolie (soja) of zonnebloemolie (sterk geraffineerd) bevallen beter.
- Noten zijn gezond, maar ook erg vet (walnoten b.v. bestaan voor 62% uit vet), dus probeer hele kleine porties hiervan te nemen, of gemengd met mager voedsel (b.v. magere yoghurt)
- Als je vette vis niet kan verdragen, zou je je essentiële vetzuren (omega-3 en -6) via visolie capsules binnen kunnen krijgen.
- Het moment van de dag waarop je vet eet kan ook bepalend zijn voor je klachten. Heb je verschillen gemerkt? Je zou hiermee kunnen experimenteren: direct na je medicatie, of juist aan het einde van de dag... even proberen!
- Last but not least, is je medicatie. Omeprazol werkt prima, maar inmiddels is er een verbeterde versie op de markt: esomeprazol (in de markt onder merknaam Nexium) die veel minder klachten geeft op de lange termijn. Dit middel werkt geweldig (mijn vrouw heeft het jarenlang geslikt), maar is wel duurder dan omeprazol, daarom zijn artsen altijd huiverig met het voorschrijven van esomeprazol. Bespreek het met je arts, want het werkt écht beter en heeft minder bijwerkingen.

Succes!!

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog iets: je had het ook over peulvruchten. Deze zijn supergezond, maar erg zwaar te verteren, omdat bepaalde oligosachariden bevatten (raffinose, stachyose en met name verbascose) die bestand zijn tegen maagzuur. Sommige varianten zijn makkelijk verteerbaar, maar dat moet je zelf uitzoeken. Peulvruchten in blik zijn doorgaans langer gekookt en iets makkelijker verterbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik slik ook al jaren pantoprazol, en ik denk dat het persoonlijk is waar je last van hebt.
ik kan zoveel vet eten als ik wil, maar krijg acuut last als ik een lekkere bak sla heb leeggegeten.
een paar blaadjes sla op een broodje deren me echter niet.
je hebt het over vetrijk en over vetloos.
geen van beiden is goed voor je, probeer het midden te vinden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10ml olijfolie is al voldoende om mijn maagzuur te verergeren. Wat moet ik dan doen? :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb jaren pantoprazol genomen , ik heb er per direct mee moeten stoppen, ik kreeg er paniek aanvallen van..maar had nooit geen maagzuur , nu heb ik omeprazol, en moet opletten met wat ik eet, alvast niks met tomaten want brand mijn keel open..
tja gewoon opletten en uitproberen..+
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt marion :) lovelyguy, misschien valt zonnebloemolie beter.
je leert met vallen en opstaan, je moet wat experimenteren.
sterkte en succes!
je weet zelf op een gegeven moment wel waar je op reageert.
Maar gember eten na de maaltijd of tijdens maagzuur helpt heel goed.verzacht.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak regelmatig mee dat protonpompremmers niet voldoende helpen bij maagklachten. Natuurlijk moet je bij chronische klachten altijd nagaan wat de oorzaken kunnen zijn maar er zijn alternatieve methodes om maagpijn en -zuur aan te pakken, naast extra water om het maagzuur te verdunnen.

Van rauwe-koolsap is bewezen dat het werkt tegen maagzweren. Een liter per dag vers sap, verdeeld over de dag, gaf in gemiddeld tien dagen een totale genezing van de maagzweer. Hoewel het niet duidelijk is hoe dit sap precies werkt, kan het komen door glutamine. Dit kan indirect de mucine-aanmaak stimuleren, wat zeer heilzaam is voor mensen met een maagzweer.

Een oude traditionele natuurgeneeskundige remedie, Roberts’ formula, wordt al zeer lang gebruikt tegen maagzweren. Het is genoemd naar kapitein Frank Roberts die, na een leven op zee, een belangrijke natuurgeneeskundige therapeut werd in de westelijke provincies van Engeland. Hij had speciaal belangstelling voor maagzweren en galstenen. In The Encyclopedia of Digestive Disorders (Thorsons, 1957) wordt de complete formule van Roberts’ formula onthuld met daarin: Althea-wortel, Baptisia tinctoria (wilde indigo), Echinacea angustifolia (paarse zonnehoed), Geranium maculatum (ooievaarsbek), Hydrastis canadensis (Canadese geelwortel), Phytolacca americana (karmozijnbes) en Ulmus fulva (rode iep). Aan deze zeven ingrediënten heeft de School voor natuurgeneeskunde aan de Bastyr Universiteit in Seattle koolpoeder toegevoegd, pancreatine, niacinamide en duodenale substantie (een organotherapeutisch middel).

Zo nu en dan wordt er nog Hibiscus esculentus (okra) toegevoegd, omdat dit een milde stimulerende werking heeft op de darmbewegingen. Aangenomen wordt dat het de werking van de pylorus (de sluitspier van de maag) stimuleert.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens hoef je niet heel veel vet te eten maar je hebt wel een zekere hoeveelheid als bouwstof nodig en als drager van vitamines. Probeer je te beperken tot kwalitatief goede vetten, zoals boter, goede olijfolie, vette vis en een kleine hoeveelheid koudgeperste zonnebloemolie.