Als je een duursport doet. Dit houd in dat je niet op je max aan het bewegen bent heeft je lichaam niet alle zuurstof nodig om je spieren aan te sturen etc. Dit houd in dat je lichaam zuurstof over heeft om vet te verbranden. Vet heeft namelijk veel zuurstof nodig om te verbranden. Sport je behoorlijk hard, dan heeft je lichaam geen zuurstof nodig en haalt hij energie uit hoolhydraten omdat dat weinig zuurstof nodig heeft om energie uit te halen. Dit zijn de 2 van de 3 ernergie bronnen uit je lichaam. Je hebt ook nog een creatine voorraad in je lichaam, deze is eigenlijk altijd actief op heb begin van een oefenening omdat deze heel snel energie kan leveren alleen maar voor 10 a 15 seconden. De andere ergiesystemen hebben wat meer tijd nodig om op gang te komen. Bij hardlopen bijvoorbeeld verbrand je lichaam ongeveer 60% vet en 40% koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een calorie is een eenheid van energie. Het lichaam heeft verschillende manieren om energie op te slaan. De energie (calorieën) kan in de vorm van vet worden opgeslagen en als glycogeen in de lever en spieren. Wanneer je calorien verbrand kan dit betekenen dat je vet verbrand, maar het kan ook betekenen dat je glycogeen uit de spieren of lever omzet in suikers en die gebruikt voor je verbranding.