Wie heeft het verzonnen om koeienmelk te drinken?

Wie is er ooit bij gekomen om melk van een koe te drinken? Had iemand heel erg dorst en was er alleen een koe in de buurt?? En waarom juist van een koe en niet bv van een paard, hond etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heeft men ontdekt dat speciale cacaobonen lekkerder worden als een aap ze opeet en daarna uit poept? Er bestaan zulke rare eet/drinkgewoontes in de wereld, dat je je niet voor kan stellen hoe ze erachter zijn gekomen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook niet dat je op de vraag 'wie' ooit antwoord kunt krijgen, het zal Grmp de oermens geweest zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou..koeien moeten toch wel gemolken worden hè?
Kan je niet echt met een paard of hond vergelijken.
Denk ook niet dat het voor een boer erg veel zin zou hebben honden te houden ipv koeien.
En een hond geeft alleen melk als ze puppy's heeft,dus..
Lijkt mij heel logisch te beredeneren hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En:bij ons in de supermarkt hebben ze trouwens ook geitenmelk,dus er is ook wel eens wat anders 'verzonnen'!^^
bamibal
12 jaar geleden
Deze vraag is al heel vaak gesteld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook paardenmelk wordt verkocht. Schijnt zelfs een helende werking te hebben:
http://www.paardenmelk.com/Paardenmelk%20info.htm Verder is er kamelenmelk te koop en in zweden worden er ook elanden gemolken.
De keuze is reuze.

Het beste antwoord

Vergis je om te beginnen niet in paardenmelk, dat wordt ook al sinds eeuwen gedronken. (zie link)

Ik denk dat het begonnen is toen mensen ontdekten toen de mensen soms last hadden van hun (soms) erg verontreinigde drinkwater.

Als je merkte dat iemand diarree kreeg van water en je wilde die toch iets te drinken geven, kun je bedenken dat melk van dieren mogelijk geschikt is.

En als mensen daar dan niet ziek van lijken te worden is een nieuwe gewoonte ontstaan.

Ik denk nl niet dat ze begonnen zijn met ALLEEN koeien, ik denk dat een volk met veel geiten, geitenmelk dronk etc.

Het is in latere periode toen bleek dat koeien ten eerste behoorlijk veel melk geven en ten tweede relatief makkelijk te houden, rustige dieren zijn dat de voorkeur naar koeien is geschoven
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie het ooit heeft verzonnen is niet te achterhalen.
Nederlandse onderzoekers van de Universiteit Leiden en het Rijksmuseum van Oudheden hebben samen met Britse onderzoekers aangetoond dat in de periode rond 6.000 voor Christus in Syrië al koeien werden gehouden voor de melk. Meestal werden daar gelijk producten als kaas en boter van gemaakt, omdat melk snel bedierf.
De ontdekkingen zijn gedaan bij de opgraving in het Syrische Tell Sabi Abyad, waar de archeologen al jarenlang een prehistorische nederzetting uit de periode 7000-5500 voor Christus onderzoeken.

Paardenmelk kent ook een rijke historie.
Reeds 3000 tot 4000 jaar geleden was paardenmelk in China al bekend als een echt wondermiddel. Bij de natuurvolken in Oost-Azië wordt paardenmelk al eeuwenlang gebruikt als voedingsmiddel voor kinderen van wie de moeder te weinig of geen melk produceert. Bij het Mongoolse volk maakt paardenmelk in verschillende vormen deel uit van de gewone dagelijkse voeding.