wat is nou waar over dierlijk vet en dieetproducten?

Groep 1 beweerd dat je het beste light en dieet producten kunt nemen, die groep kennen we eigenlijk allemaal wel. Hoeft niet verder uitgelegt te worden.
Groep 2 beweerd dat bovengenoemde juist zorgt voor het vermeerderen van bijv. hart en vaat ziektes. (zie link)
http://opgewicht.web-log.nl/opgewicht/2006/10/roomboter_kaas_.html

Ik ben vegetarier dus eet ik geen vlees en vis. Ik wil heel graag 30 kilo afvallen aangezien ik door een totaal verkeerd patroon (rottijd gehad) behoorlijk ben aangekomen (1.80m en 120 kg). Op brood eet ik dus geen vleeswaren, ik houd niet van zoetigheid op brood en pindakaas krijg ik ook niet weg. Dus... kaas... Ik hou van kaas, eet het op brood en bij de maaltijd zit het ook vaak (valess met milner, camambert of provinciale). Nu hoorde ik laatst weer dat je voor 20 gram kaas anderhalf uur moet hardlopen. Als ik daaraan denk word ik bang, ik eet namelijk veel meer dan dat op een dag. Hart en vaatziekten zitten in de familie, mijn verontrustheid is dus niet uit de lucht gegrepen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vegetariër die niet van zoetheid en pindakaas houdt, is er nog genoeg ander lekkers hoor: tapenade, auberginespread, avocado, linzenpaté, notenpasta, humus, tahin, tartex, (kaasloze) pesto (lekker met mais), dunne plakjes tofu/vegaburger, gebakken ui/champignons/bamigroenten, rauwe komkommer/tomaat/paprika, gekookt/gebakken ei, enzovoorts. Kijk vooral eens op de oosterse afdeling van je supermarkt of in de biologische/natuurvoedingswinkel, daar vind je veel heerlijks als vegetariër.

Het beste antwoord

De beste manier om je triglyceriden (bloedvetten) te laten stijgen is het eten van veel geraffineerde koolhydraten, zoals suiker. Alle vetten laten je cholesterol iets stijgen als het aan de lage kant is en verlagen het als het hoog is. Linolzuur (uit o.a. zonnebloem-, mais- en sojaolie) vormt daar een uitzondering op. Door ontstekingsprocessen in de cellen te veroorzaken wordt het bloedcholesterol verlaagd omdat die nodig is voor herstel van de cellen.

Voel je 'm al aankomen? De adviezen van de afgelopen paar decennia werkten deels averechts. Je moet voor de aardigheid eens op de website van Becel gaan kijken hoe de inzichten sinds de zestigers jaren veranderd zijn. Daarbij werd die plantaardige olie kunstmatig verhard waardoor er transvetten onstonden, die bijzonder schadelijk zijn voor hart- en bloedvaten maar ook ander onheil kunnen veroorzaken. Er is onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende diëten op de bloedvetten en juist koolhydraatbeperkte varianten (waarbij je wel normaal eiwitten en vetten mag) kwamen daar heel goed uit. Overigens verlagen eieren de cholesterol door de lecithine, dus die kun je rustig eten.

Natuurlijk moet je overgewicht zien te voorkomen maar zolang je niet meer dan een paar kilo te zwaar bent is er niets aan de hand als je een gevarieerd voedingspatroon volgt met volwaardige voedingsproducten. Neem volkorenbrood en probeer bewerkt voedsel zoveel mogelijk te vermijden. Hoe onherkenbaarder de oorspronkelijke grondstoffen zijn, des te meer moet je de producten wantrouwen. O ja, sojaproducten kun je wel eten maar probeer de gefermenteerde soorten zoals tempeh, te pakken te krijgen.

Tenslotte blijkt uit steeds meer onderzoek dat je om uiteenlopende redenen meer calorieën binnenkrijgt als je light (=onvolwaardig) eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord, plus!

Andere antwoorden (1)

Gezond eten niet te veel en weinig snoepen. Goed bewegen. Begin bv met lopend of fietsend boodschappen doen of naar je werk gaan.
Eet zo weinig mogelijk suiker ( kijk op de verpakking want ook in ham, kaas, brood, kant en klasr et cetera zit suiker!).
Vraag hulp van een diëtiste.

Light in vet beyekent vaak veel suiker en andersom. Daar schiet je niets mee op. Eet liever 'gewoon' en niet te veel, maar ook niet te weinig!