Ik gebruik al tijden zoetjes. Zijn deze slecht voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier wat er al over gevraagd en gezegd is. http://www.goeievraag.be/vraag/zoetjes-ongezond.11985

Het beste antwoord

Aspartaam is een zoetstof die 150 keer zoeter is dan suiker. Er is weinig voor nodig om het zoet te laten proeven. Voor je lichaam is het makkelijker om glucose (gewone suiker) af te breken dan aspartaam. Het aspartaam wordt niet omgezet in suiker (het chemisch ook niet verwant aan suiker) en zal eerst in andere producten moeten worden omgezet. Er woeden verhitte discussies of die bijproducten een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren.

Nu zijn er ook andere zoetstoffen, maar volgens mij wordt aspartaam in zoetjes veel of altijd gebruikt.

Suiker bevat wel wat meer calorieën, maar is sowieso makkelijker te verteren en de afbraakproducten zijn niet schadelijk (namelijk CO2 en water). Het nemen van zoetjes om af te vallen is m.i. zwaar overtrokken. Je kunt beter naar je gehele voedingspatroon kijken en in totaal minder eten. Als je echt wilt weten wat gezonder is: geen suiker. Je went er namelijk echt wel aan. ik dronk vroeger thee met 3 eetlepels, ook uit gewoonte. Ben er een keer mee gestopt en mis het niet.

Met dank aan som.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.be/vraag/zoetjes-ongezond.11985
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt gewoon Som z'n tekst geknipt en geplakt.
Inclusief zijn persoonlijke opmerkingen.........

Andere antwoorden (2)

Nee, tenzij je ze in grote hoeveelheden naar binnen werkt. Maar een paar per dag in de koffie of thee is geen probleem.
12 jaar geleden
Nee en ja.
Als je er enkele per dag neemt is er niets aan de hand, maar als je echt honderden van die dingen gebruikt wel, maar dat doet niemand neem ik aan.

Er zit namelijk een stof in (ben heel even de naam kwijt, ik meende sorbitol) die bij grote hoeveelheden kankerverwekkend is.
Maar, je lever verwerkt die stoffen zodat je dagelijks weer met een schone lei kunt beginnen ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Even opgezocht, die stof heet aspartaam, niet sorbitol! ;)