Waarom zijn er zoveel Poolse winkels in nederland?

In mijn dorp zijn er twee poolse supermarkten en ik zie alleen maar polen in die winkels gaan. Vaak roken de medewerkers een sigaret voor hun winkel.
Gaan deze niet failliet? De vraag naar poolse producten, is die groot? En is dat in trek? Als je in google “poolse winkels” in typt zie je een grote lijst met allemaal poolse voedingswinkels.
Ik ken persoonlijk geen nederlanders die daar hun dagelijkse boodschappen gaan doen.

Picture for question
3.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Zoveel zijn het er niet licht er een beetje aan waar je woont in mijn omgeving is er geen een in een andere omgeving dus wel
Griffin
3 jaar geleden
Wat is veel? Ik heb er nog nooit eentje bezocht.
Z512099
3 jaar geleden
Er wonen 250.000 Polen in Nederland.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bij mij in het dorp werken heel veel mensen uit Oostbloklanden. Er is geen Poolse of wat voor Oostblok supermarkt te vinden bij ons. De Plus heeft wel een extra stelling met allerlei artikelen in een taal die ik niet kan lezen, en het lijkt niet op Arabisch ofzo.
Antoni
3 jaar geleden
@sebastiencedric, hoe weet je zo zeker dat er alleen maar Polen 'in die winkels gaan', zoals je schrijft? De uiterlijke verschillen tussen Polen en Nederlanders zijn toch niet zo groot, dat je Polen (of Nederlanders) aan hun uiterlijk kan herkennen?
Edraket
3 jaar geleden
Gaan deze niet failliet? De vraag naar Poolse producten, is die groot? De prijzen zullen wel aan de hoge kant zijn.
De Polen betalen natuurlijk graag wat meer voor de producten die ze hun hele leven gewend zijn en hier regulier niet kunnen kopen.

Antwoorden (1)

Er zijn in Nederland veel Poolse winkels, omdat er zoveel Poolse arbeidsmigranten zijn. Hier zijn producten te koop die je in de meeste Nederlandse supermarkten niet kunt kopen.
Zoals Poolse arbeidsmigranten in Nederlandse supermarkten mogen kopen, moge Nederlanders ook in Poolse winkels kopen. (Alleen de taal kan soms problemen opleveren).