Is het gezond om de hele week alleen brood te eten om af te vallen?

Ik denk dat je dan wel kunt afvallen door alleen brood te eten? Brood dat wel belegd is natuurlijk en dan belegd met wat fatsoenlijkere dingen bv. kalkoen, 30+ kaas, sla je snapt wel wat ik bedoel.

Maar is dit dan wel gezond? Om eigenlijk alleen brood te eten, want er zit dan niet echt veel variatie in je maaltijden ofja op het beleg na dan.

En ik weet dat er in brood niet veel eiwit inzit dus dan zou ik in 1 dag in de week een boterham met ei eten zonder de eierdooier.

Zou dit zogenaamde brood dieet werken? En ook gezond zijn? Ofja niet schadelijk voor je lichaam in ieder geval.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat hier om bruin brood en soms meergranen stokbroodjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Uiteindelijk zal je een tekort krijgen, bijvoorbeeld an verse groenten.
In sommige soorten brood zitten waardevolle voedingsstoffen, bijvoorbeeld in meergranenbrood of volkorenbrood. Maar dit is nog lang niet genoeg voor een echt volwaardig dieet.
Brood bevat veel koolhydraten, dus het heeft niks meer nodig dan dat. Wil je toch graag beleg erop, neem dan eens eenvoudig wat plakken paprika of wat rucola of tomaat.
De 'fatsoenlijke' soorten beleg snap ik niet zo.. er hoeft geen plakje vlees, kaas of bijv. jam op je brood te liggen om het fatsoenlijk te laten zijn.
Eet gevarieerd, met weinig toegevoegde vetten..
Eet vooral veel verse rauwe groenten en neem er een handvol koolhydraten bij, als in brood, pap of ander gekookte granen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja ik zei fatsoenlijker, betekent nog niet dat het ook echt iets gezond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah jah, oke.. er zijn veel mensen die niet verder kijken dan brood met kaas of met jam.. terwijl er zoveel meer lekkers te krijgen is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sla, ei, radijsjes ik weet het je kan er heel veel mee doen.

Andere antwoorden (4)

Hoewel je er misschien wel wat van afvalt. Lijkt het me niet gezond. Je mist dan veel belangrijke voedingsstoffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien denk ik dat als je op een gegeven moment weer 'gewoon' gaat eten, je gelijk weer de verloren kilootjes terug krijgt. Het jojo effect. Om af te vallen kan je beter je levensstijl veranderen dan dieten. En dan wel naar een gezonde levensstijl waarbij je alle voedingsstoffen binnekrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het al snel zo saai wordt, dat je na n paar dagen al opgeeft en juist "verkeerde"dingen gaat eten.
Overstappen naar n reeel voedingspatroon dat goed vol te houden is levert meer profijt op, op den duur
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de minnen komen door de eerste zin, dat jij denkt dat het saai word en eigenlijk geen antwoord geeft op de vraag, namelijk of het gezond is voor je lichaam, maar je geeft wel een goed alternatief dus ik heb je toch een +je gegeven.
Dit zal wel weer een hoop minnetjes opleveren.
Maar het anwoord is nee.
Brood is een van de ergste dikmakers.
Maar op de een of nadere manier zijn de meeste mensen volledig geindoctrineerd en roept bijna iedereaan dat brood nodig is.

Wil je afvallen, schrap dan alle soorten brood, koekjes, pasta en aardappelen uit je voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele grote plus. Ik wilde hetzelfde antwoord geven. Schrappen die koolhydraten als je af wilt vallen. Als toevoeging: brood is ook veeeel te zout. Erg slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grotendeels met je eens, Sherpa, hoewel ik denk dat vooral geraffineerde koolhydraten debet zijn aan overgewicht. Niets zet zich zo makkelijk om in lichaamsvet. En om af te vallen werkt koolhydraatbeperkt (liever dan koolhydraatarm) heel goed. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, @Covered: de pathologische effecten van zout worden schromelijk overdreven en dreigen door te schieten. Een paar maanden geleden waarschuwden cardiologen nog dat te weinig zout stukken slechter is voor je hart dan te veel. Zoutbeperking heeft op gezonde mensen geen enkel gezondheidsbevorderend effect. Slechts enkele hypertensiepatiënten hebben er baat bij en dan heb je het ook nog maar over een paar millimeter kwikdruk, bijvoorbeeld een verlaging van 170 naar 168 mm Hg. Met beperking van suikers, die ook bij gezonde mensen vocht vasthouden, is veel meer gezondheidswinst te bereiken, ook bij relatief gezonde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
|Net als het gevaar van koolhydraten wordt overdreven. Voor een gezonde voeding heb je gewoon koolhydraten nodig. Nu is er weer even het 'dr frank eiwit'-dieet hype, maar het Sonja Bakker dieet zat bijvoorbeeld vol met koolhydraten. Eigenlijk is het gewoon heel simpel, niet meer eten dan je nodig hebt, als je wilt afvallen haal je ongeveer 20% van je calorien af (die je nodig hebt). Daarnaast als je wat meer moeite wilt doen zorg je dat je ongeveer een verhouding van 50% koolhydraten, 30% eiwit en 20% vet eet. Tenzij je overgevoelig bent voor koolhydraten (+/-5 procent van de mensen) is dit gewoon een gezonde manier om te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volledig met je eens dat brood totaal overbodig is !!! Ik heb laatst eens een gesprek gehad met een man die zei dus dat brood en al die aardappel en pasta gebeuren eigenlijk zooooo slecht zijn voor je darmen, je maakt ze er lek mee !! Mijn moeder heeft een vorm van de ziekte van crohn (of hoe ke t ook schrijft) en heeft de hele dag pijn in haar darmen en moet wel soms 10 x per dag poepen en zonder brood ed. Heeft ze gewoon geen last meer van haar ziekte !!!! Dikke vette + dus !!! Dit is trouwens ook het adkins dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de keper beschouwd heb je geen koolhydraten nodig, in tegenstelling tot vetten en eiwitten. Het lichaam is in staat om glucose te maken uit eiwitten, gluconeogenese. Maar dat betekent niet dat een dieet helemaal zonder koolhydraten handig is. Het werkt wel om met een koolhydraatarm dieet (Atkins etc.) af te vallen maar wat doe je als je eenmaal op gewicht bent? Dan is het stukken handiger om min of meer op dezelfde voet door te gaan, bijvoorbeeld door eliminatie van geraffineerde koolhydraten.
Alleen brood eten is te eenzijdig. Afvallen doe je natuurlijk altijd als je minder calorieën inneemt dan je verbrandt maar naast brandstof heb je nog een heleboel andere voedingsstoffen nodig. Bovendien loop je het risico grote delen van de dag honger te hebben door in verhouding veel geraffineerde koolhydraten te eten. Want meergranen- en bruinbrood zijn slechts een paar vezels beter dan witbrood. Op het meel na is verder alle voedingswaarde eruit geraffineerd, waarna er alleen een schepje zemelen weer aan toegevoegd is. Als je brood eet, neem dan volkoren. Maar doe er zeker ook regelmatig groenten bij.

Dan het beleg. Dat ziet er erg vetarm uit, waardoor je je nog veel minder verzadigd voelt nadat je iets gegeten hebt. Bovendien heb je een paar essentiële vetten nodig om gezond te blijven. Waarom ei eten zonder dooier? Bang voor je cholesterol? Daar hebben eieren geen invloed op, hoor. Integendeel, door het hoge gehalte aan lecithine in de eidooier verlagen eieren zelfs het cholesterol. Juist eieren bevatten essentiële eiwitten, die je lichaam hard nodig heeft. Lecithine zit trouwens ook in de tarwekiemen die uit jouw brood wordt weggeraffineerd.

Tenslotte is afvallen niet zo'n kunst. Iedereen is in staat om zich gedurende een aantal weken aan een regime te onderwerpen en op die manier een aantal kilo's kwijt te raken. (ik heb het even niet over obesitas, al dan niet met diabetes). Maar wat doe je daarna? Weer vervallen in je oude eetgewoontes? Of ga je de rest van je leven gezonder eten? Want dat is de sleutel om op gewicht te blijven. Dat de adviezen van het Voedingscentrum niet werken is duidelijk. Kijk maar om je heen wat de effecten van al die light producten en andere geraffineerde voedingsmeuk zijn: steeds meer overgewicht.

Zoe het, zowel om af te vallen als om op gewicht te blijven in volwaardige voedingsproducten, zoals volkoren, voldoende vetten en hoogwaardige eiwitten in vis, vlees, eieren en kaas. Laat ongezonde tussendoortjes als koek, snoep, frisdrank, vruchtensap, chips etc. staan. Vervang die door een handje noten of iets dergelijks. Je zult zien dat je netto minder eet omdat volwaardig voedsel veel beter verzadigt dan die met verdikkingsmiddelen opgeklopte light troep. Bovendien heb je minder de neiging om jezelf ermee voor de gek te houden, oftewel, je hebt meer feeling met wat je allemaal naar binnen werkt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zoe=Zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk ; sinds ik het hele 'weinig, mager, light en vetarm'- idee heb losgelaten en vezel- en eiwitrijk eet - inclusief de bijbehorende vetten - val ik ein-de-lijk weer eens af, na jaren alleen maar te zijn aangekomen op een 'hongerdieetje' (veel eten maar altijd honger).
het zou leu zijn als diëtisten hun oude voedingsideeën weer eens een beetje zouden bijstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist, maar niet altijd even makkelijk te doen als je voor vier personen de boodschappen doet en de rest geen enkele reden heeft zichzelf alles te moeten ontzeggen.