je #kan# er dik van worden, zoals bij alles, overdaad schaadt.
maar noten kunnen juist erg gezond zijn:

Lang is gedacht dat noten dikmakers zijn, door het hoge gehalte aan vet en calorieën. Echter, onderzoek
onder 12.000 Amerikanen laat juist een lagere BMI (maat voor lichaamsgewicht) zien bij mensen die regelmatig
noten consumeren. Er zijn aanwijzingen dat noten een rol kunnen spelen bij het behouden van een gezond
gewicht en mogelijk zelfs bijdragen aan gewichtsverlies, zo stelt TNO in het rapport. Een mogelijke verklaring is
het verzadigende effect van het hoge gehalte aan vezels en eiwitten in noten. Noten zijn een bron van waardevolle voedingsstoffen en passen daardoor goed in een gezond eetpatroon. Het gehalte aan vet varieert per
nootsoort van 50 tot 75 gram per 100 gram. Het overgrote deel van dit vet (80 à 90%) zijn gezonde onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte en verkleinen daarmee de kans op hart- en
vaatziekten. Bijzonder is dat noten ook het essentiële vetzuur alfa-linoleenzuur bevatten. Dit is een vetzuur dat
het lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. De Gezondheidsraad heeft voor alfa-linoleenzuur – net
als voor vitamines en mineralen - een aanbeveling opgesteld (2). Walnoten zijn opmerkelijk rijk aan alfa-linoleenzuur: de dagelijks benodigde hoeveelheid van dit vetzuur zit in 25 à 30 gram walnoten (3). Noten bevatten
nog meer gezondheidsbevorderende stoffen; ze zijn een goede bron van vezels, plantaardig eiwit, B-vitamines,
vitamine E en mineralen als magnesium, zink, kalium, calcium, ijzer, koper en selenium

via de link nog veel meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Qua alfa-linoleenzuur is gebroken lijnzaad of lijnzaadolie ook een goede optie, die zijn nog een stuk geconcentreerder wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ernstige uitgebreide uitleg, eucalypje. Zie je wel dat je het kunt! (dat ernstig bedoel ik, he) :0)
+

Andere antwoorden (3)

Iedereen zijn eigen hand vol, helemaal vol. Liever geen pinda's, maar wel walnoten en dergelijke. Dit zeggen proffesoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit elke dag, dus elke dag 1 hand vol. Jouw eigen hand vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EC
waarom geen pinda's? heb je hier een link waar de info vandaan komt?
noten verschillen onderling erg van percentage voedingstoffen, dus een hand vol van het ene zegt iets over het volume, maar niet over de hoeveelheid voedingsstoffen. het kan dus een vuistregel zijn, maar geen voorgeschreven hoeveelheid lijkt mij. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca, mijn vader luistert vaak naar professoren op tv. Hij weet zelf ook veel en weet ook welke professoren goed zijn en welke niet, hij weet dus naar welke hij moet luisteren. Hij vertelde me dat iedereen elke dag zijn eigen hand vol noten moet eten, liever minder of geen pinda's, omdat pinda's erg vettig zijn. Dat is ook wel overduidelijk als je naar de soorten noten kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walnoten zijn erg goed voor je ja, maar bevatten ook erg veel calorieën!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan wel zo zijn, maar ik zeg ook maar wat professoren zeggen. Ik vind walnoten zelf ook beter dan pinda's. Het zijn ook niet alleen walnoten hè, er zijn natuurlijke meerdere soorten noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pinda's zijn geen noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EC
het was ook niet bedoeld als aanval, maar zou het verschil graag willen zien (in samenstelling) vandaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca, ik gaf ook alleen maar de bron aan waarvan ik mijn antwoord had :D.
Het ligt er maar helemaal aan wat je verder eet.
Als jij elke dag na een maaltijd met vlees ook nog een bak noten naar binnen werkt, kun je er donder op zeggen dat je er van aankomt.

Ik gebruik noten ook als vleesvervanger, omdat ik vegetarisch ben.
Ik gooi noten door de salade, ik roerbak ermee kortom: ik voeg het bewust toe aan mijn dagelijkse eetpatroon.
Maar ik eet geen vlees en mijd veel andere dikmakers.

Kortom: Zolang je bewust voor noten kiest als vervanger of aanvulling, zul je er niet snel dik van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er kleine porties (20 à 30gr) van eet wordt je niet dik van noten en kan je ze elke dag eten.
In noten zit veel vet, vooral onverzadigd vet. Hoeveel verzadigd vet ze leveren verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten of amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan cashewnoten of pinda’s.
Als noten als vleesvervanger worden gebruikt, is het aan te raden ongeveer op 30-40 gram per persoon per keer te rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor deze nootjes op de zang :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je eucalypje :)))))))