Val ik af als ik na het avondeten niks meer eet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , als je na 17u00 niets meer eet zul je geleidelijk aan afvallen . Ook kun je gewoon koude sla eten na 17 u00 als je nog te veel honger hebt . Maar je moet eigenlijk de rest van de dag ook gewoon wat opletten bijvoorbeeld geen snoep , chocolade , beperkt aantal vlees en coolhidraten eten . Alvast veel succes
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt niet zomaar zeggen dat iemand gaat afvallen als hij/zij na een bepaalde tijd niks meer eet. Wat nou als je voor 5 uur in de avond al heel veel hebt gegeten en boven je caloriebehoefte uitkomt?
Snoep, chocolade en koolhydraten kun je prima eten tijdens het afvallen hoor. Het gaat om kcal in versus kcal uit.
Ritsuka
10 jaar geleden
Iemand is afgevallen op een dieet van Twinkies: http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/
Jezelf iets verbieden maakt het alleen maar verleidelijker om te eten.
Z512099
10 jaar geleden
Het is goede gewoonte van na het avondeten niets meer te nuttigen.
Ritsuka
10 jaar geleden
is dat zo? Dan zit er wel 12 uur tot je volgende maaltijd, als ik dit doe, krijg ik vlak voor slapen honger en lig ik met rammelende maag wakker in bed. Als ik rond 9 uur nog wat eet als yoghurt of kwark, dan slaap ik wel goed.
Ritsuka
10 jaar geleden
en wat als je in de avond gaat sporten? dan heb je toch ook eten nodig daarna voor herstel?
Cryofiel
10 jaar geleden
Avondeten om 17:00? Dat is totaal onrealistisch. Mijn avondeten is om 19:00, als ik heel vroeg ben. Normaal is rond 20:00. Eerder lukt meestal echt niet. Na het avondeten nog wat eten? Natuurlijk, da's beter dan rond 03:30 wakker worden omdat je maag rammelt. Zoals gezegd is eten pure noodzaak als ik bijvoorbeeld van 20:00 tot 21:00 intensief sport. Op zo'n sportavond eet ik rond 18:00 een paar boterhammen zodat het eten is gezakt tegen de tijd dat ik ga sporten, en ik toch alvast wat calorieën binnen heb zodat ik niet omval. Na afloop van het sporten eet ik dan minimaal een boterham met gebakken ei en een glas melk, soms nog wat meer, om de goede nachtrust te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er valt niks over te zeggen als we niet weten hoeveel calorieën je de rest van de dag binnenkrijgt en hoeveel je verbruikt per dag. Als je na het avondeten niet meer eet, kan je aankomen (als je de rest van de dag meer calorieën binnenkrijgt dan je op een dag verbruikt), of op gewicht blijven (als je de rest van de dag evenveel calorieën binnenkrijgt als je op een dag verbruikt), of afvallen (als je de rest van de dag minder calorieën binnenkrijgt dan je op een dag verbruikt).
En hetzelfde geldt als je wel na het avondeten nog eet, ook dan kan je zowel aankomen, als op gewicht blijven, als afvallen; afhankelijk van of je in totaal meer, minder of evenveel calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Als je nu nog wel na het avondeten eet, en daar straks mee stopt, en je blijft de rest van de dag evenveel eten als je nu doet, betekent het dat je straks minder calorieën binnenkrijgt dan je nu doet. Als je met je huidige eetpatroon op gewicht blijft, zal je dan straks inderdaad gaan afvallen. Als je op dit moment zoveel eet dat je nu nog aankomt, zal je als je minder eet afvallen, of op gewicht blijven, of alleen minder snel aankomen, afhankelijk van hoeveel minder calorieën je dan binnenkrijgt dan nu.
Maar als je door na het avondeten niet meer te eten zoveel honger krijgt dat je de rest van de dag meer gaat eten, kan het zijn dat je nog steeds evenveel calorieën binnenkrijgt als nu, of zelfs meer.
En als je door na het avondeten niet meer te eten 's nachts honger krijgt en daardoor slecht slaapt en daardoor minder beweegt, verbruik je minder calorieën en ook dan kan het zijn dat je gewoon op gewicht blijft of zelfs aankomt. Kortom: of je 's avonds wel of niet nog eet, kan niet voorspellen wat voor invloed het op je gewicht heeft, dat hangt af van of je in totaal minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt.
Z512099
10 jaar geleden
Er wordt in het Westen veel te veel gegeten....
Velen graven hun graf met hun tanden.
Ritsuka
10 jaar geleden
verschilt per persoon, ik ken ook genoeg mensen die bewust of onbewust te weinig eten, omdat de stofwisseling heel traag is, of omdat ze willen afvallen.
Ik eet per dag gemiddeld 2500 kcal, maar dit heb ik ook gewoon nodig.
Z512099
10 jaar geleden
Inderdaad, als je regelmatig en intensief sport heb je die 2500 kcal nodig en misschien zelfs meer... En als je 's avonds gaat sporten moet je daarna natuurlijk nog wat eten (suikers vooral) .
Als je niet gaat sporten, zo laat, niets meer eten na het avondeten, drinken nog wel, youghourt of een banaan ook (als je echt hongerig bent ).

Antwoorden (4)

Als je dit maar lang genoeg blijft herhalen dan zal je uiteindelijk wel resultaat zien in je lichaamsgewicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Als jij voor het avondeten al heel veel hebt gegeten, en je komt daarmee boven je benodigde kcal uit, dan val je niet af, maar zou je zelfs aan kunnen komen.
Als jij door na het avondeten niks meer te nemen binnen je kcal behoefte blijft (op een gezonde manier natuurlijk) dan kun je afvallen.
Maar als jij in de avond weer honger krijgt, omdat je een groot gat hebt tot je ontbijt, dan heb je de kans dat je gaat aankomen, omdat je dan gaat lopen snaaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stel je verbruikt 2000 kcal op een dag.
- Je eet inclusief je avondeten 1800 kcal, en je houd het prima vol om na het avondeten niks meer te eten. Dan ga je uiteindelijk afvallen, want je hebt een klein kcal tekort.
- Je eet inclusief je avondeten 1200 kcal, en eet daarna niks meer. De kans is groot dat je dan honger gaat krijgen, en afvallen gaat mogelijk ook niet zo goed, omdat je een te groot gat hebt gemaakt.
- Je eet inclusief je avondeten 2100 kcal, en je eet daarna niks meer. Dan ga je aankomen, omdat je meer eet dan je verbruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier kun je berekenen wat je verbruikt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
En hier zijn instructies over hoe de calculator werkt: http://i40.tinypic.com/xdwktt.jpg

Dus als jij gezond wilt afvallen, dan kun je het beste tussen die 2 getallen in gaan zitten (200-500 onder TDEE word aangeraden).
En hoe je die kcal verdeeld over de dag maakt helemaal niks uit, ik bewaar zelf altijd wat kcal voor in de avond een bakje yoghurt of kwark, anders ga ik met een rammelende maag naar bed en kan ik niet slapen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik kom op 5669 kcal aan "total energy expenditure". Maar wat betekent dat nou? Ik heb me nooit om kcal bekommerd, dus zo'n getal is voor mij een pure abstractie.
Ritsuka
10 jaar geleden
weet je zeker dat je alles goed ingevuld hebt? want dat is een erg hoor getal. Intense is ook echt intens, dat is echt op volle kracht sprinten, de meeste sporten vallen onder medium of light.
Dat aantal kcal wil zeggen dat je lichaam dat verbruikt met de activiteiten die je hebt ingevuld.
Met die hoeveelheid aan kcal eten blijf je op gewicht. Maar ik denk eigenlijk dat je iets misschien te hoog in hebt geschat, of sport je echt veel of heb je zwaar werk?
Cryofiel
10 jaar geleden
Roeien is een erg intensieve sport, zeker als je aan wedstrijden deelneemt. Tijdens de wekelijkse boottraining (twee keer per week zodra de zomertijd weer is ingegaan) zit ik al snel drie kwartier op maximaal of bijna maximaal vermogen. Dan een uur zaaltraining (HIIT) en nog een uur sportschool dat ik half om half verdeel tussen kracht en cardio. Ik heb ook het fietsen van en naar het station meegerekend, als matige inspanning (hartslag 120 tot 140). En het lopen tussen station en werk, dat heb ik als "brisk walking" gezien omdat het een uitzondering is als ik door iemand word ingehaald. Ik doe zittend werk. En ik heb een zittende sport. ;-)
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik werk zelf meer met een range. Ik vul eerst in '8 uur slapen' en '0,5 uur wandelen'. Dan kijk ik wat er bij TDEE staat. Dit is wat ik verbruik op een dag dat ik helemaal niks doe. Ik eet in elk geval dat, en alles daarboven is afhankelijk van hoeveel honger ik heb. Ik kan het onderhand wel aardig inschatten hoeveel ik nodig heb met sporten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik doe het anders. Ik eet naar mijn hoeveelheid trek/honger. Hoeveel kcal ik daarbij binnenkrijg zou ik echt niet weten, ik heb daar nooit op gelet. Er zijn mensen die precies kunnen vertellen hoeveel kcal er in een boterham met belegen kaas zitten, maar ik ben niet één van die mensen. Ik heb werkelijk geen idee. Ik omschrijf mijn eetpatroon wel eens gekscherend als "vreten wat ik vreten kan om op gewicht te blijven".
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, je bent inderdaad wel erg intensief bezig, goed hoor :)
Waarschijnlijk eet je van nature gewoon wat je nodig hebt, dat is hartstikke mooi.
Ik vul zelf wel in wat ik eet op een website, maar dat is meer om te kijken of ik ongeveer goed zit met mijn vitamines en mineralen (ik moet op mijn ijzer letten)
Ook let ik een beetje op eiwit, omdat ik nu meer sport. Maar dat is omdat ik snel de neiging heb om te weinig te eten, en dan krijg ik later op de dag klachten met mijn suikerspiegel.
Het beste is 2 uur voor het slapen gaan niet meer te eten.

Ik ben van mening dat als je na het avond eten niets meer eet niet snel afvalt. S ochtends wanneer je opstaat zul je dus extreme honger hebben en veel brood en andere dingen weg snauwen.

Verdeel je eten in kleine porties over de hele dag, eet volkoren brood, kap met snoepen en eet gezond. Zo val je af ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Louissa, ben het helemaal met je eens ..Mijn ervaring is toch wel de combi met ook meer lichaamsbeweging.....en inderdaad kleine verantwoorde porties over de dag .....jezelf uithongeren heeft geen zin.
Ach jee we kennen allemaal die snaai momenten.
Veel succes met afvallen
In zekere zin. Als je nu elke avond veel eet, en dit vervolgens niet meer doet, zul je waarschijnlijk in het begin enkele kilo's kunnen kwijtraken.
Ik zeg waarschijnlijk want als je de rest van je dag dusdanig veel eet dat je boven je dagelijkse behoefte uitkomt dan val je niet af maar zul je gestaag blijven aankomen.

Mocht je willen afvallen en dit niet volgens dieet willen doen, stop in ieder geval met snacks, frisdrank, chocola, snoep e.d. En probeer je porties bij avondeten, lunch e.d. kleiner te maken.

Ik adviseer je om een gezond dieet te nemen. Geen crash dieet oid.
In het kort, laat je dagelijkse behoefte berekenen, wil je afvallen dan ga je hier onder zitten, wil je je huidige gewicht behouden eet dan je dagelijkse behoefte.