1 ei per dag gezond of ongezond?

ik geef mijn kind van anderhalf 1 ei per dag. is dit verantwoord?

Toegevoegd na 35 minuten:
Alvast bedankt voor alle antwoorden. MIjn dochter vraagt zelf om een eitje, dat vind ze gewoon heerlijk. Als ik het goed begrijp ligt het ''probleem'' vooral bij de dooier? Deze laat ze zelf al heel vaak liggen en eet dan enkel het eiwit. Is het dan minder zorgelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

ja!

Aanbevolen hoeveelheid voedingsmiddelen per dag voor 1-4 jarigen:

Brood 1-3 sneetjes
Aardappelen 1-2 stukjes (50-100 gram)
Groente 1-2 grote lepels (50-100 gram)
Fruit 1-2 stuks
Melk (product) 300 ml
Kaas 1/2 plak
vleeswaren 1/2 plak
vlees, vis, ei, kip 50 gram
margarine op brood + 15 gram voor bereiding
drinkvocht 1/2 - 1 liter

zie onderstaande bronnen voor uitgebreid info over voeding vanaf 1 jaar
....Warme maaltijd: klein stukje vlees, vis of kip (50 gram) of 1 ei
2 kleine aardappelen of 2 eetlepels rijst of macaroni
2 eetlepels groente
schepje jus of saus
schaaltje yoghurt of vla of wat fruit

Toegevoegd na 4 minuten:
bij warme maaltijd kan je voor variatie van voeding zorgen! (niet per se elke dag een ei)
misschien dat kindlief dat ook apprecieer ;)

Toegevoegd na 21 uur:
en... dat is wel minder zorgelijk! het eigeel bevat cholesterol.

Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is niet helemaal waar. Zolang je dochter niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten zit ze goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ei per dag is gezond

Het cholesterolgehalte in eieren heeft slechts een klein, medisch onbeduidend effect op je gezondheid, aldus onderzoekers. Het is dus niet ongezond om meer dan 3 exemplaren per week te eten.

Weinig invloed

Artsen raden aan om hoogstens drie eieren per week te eten. Maar nu blijkt dat ze helemaal niet ongezond zijn omdat ze een onbeduidend effect hebben op je gezondheid. De onderzoekers ontdekten dat je eetgewoonten voor slechts een derde invloed op je cholesterol hebben. Andere risicofactoren zijn roken, overgewicht en een gebrek aan lichaamsbeweging. De grootste schuldige bij voeding voor een te hoge zijn verzadigde vetten.

Verzadigde vetten

Mensen die genetisch gezien vatbaarder zijn voor een hoge cholesterol moeten zich echter wel nog steeds beperken tot twee of drie eieren per week. Onderzoeker en professor Griffin: "Er bestaat een grote misvatting over de invloed van je eierconsumptie op je cholesterol. Verzadigde vetten zijn namelijk veel slechter."

Sceptisch

Toch reageerden verschillende wetenschappers met enig scepticisme op het onderzoek. Een deel van het onderzoek zou gesubsidieerd geweest zijn door de ei-industrie. (ep)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/692602/2009/02/13/Een-ei-per-dag-is-gezond.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik hoor en lees het steeds vaker dat die eieren weer 'mogen'.
Beter eieren dan een stukje vlees.
Maar hier zullen velen het wel niet mee eens zijn.
+
Er zijn veel discussies geweest en gaande over hoe verantwoord het is om ei te eten.
Teveel ei(geel) eten is niet goed voor je cholesterolniveau. Maar volgens sommigen heeft ei helemaal geen negatief effect op het cholesterolniveau.

Het voedingscentrum adviseer om niet meer dan 3 eieren per week te eten. Maar in sommige andere landen hebben ze het over 6 eieren per week.

Voor een kind van anderhalf is elke dag een ei natuurlijk wel veel meer dan voor een volwassene.
Je zou kunnen overleggen met het consultatiebureau om te vragen of dit nu wel zo verstandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een kind van anderhalf jaar lijken 7 eieren per week toch iets teveel van het goede(te is nooit goed)dus zou ik dat toch beperken tot een ei of 3.
fremar
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
ik verwijs je naar het antwoord hierboven van Annigje en vergeet vooral niet dat het hier nog om een zeer jong kind gaat en en geen volwassene.
...ooit zorgde mijn opa en oma voor mij en ik kreeg elke dag een vers ei en dan ook nog ééntje die door de sla ging....vroeger zei men vaker dat het goed was ;-) Nu is alles met mate...heb er geloof ik niets aan over gehouden, maar toch....een kind van 1,5 elke dag een ei...afwisseling is ook heel belangrijk voor een kind, maar dat wist je vast al ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn opa (88) en oma (91) aten dus ook elke dag minimaal een ei zolang als ze leefden...en aan hun leeftijd heeft het niet gelegen.. ;-) dus erg zal het niet zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel eieren zouden hoogstens kwaad kunnen door de hoeveelheid extra eiwitten. Natuurlijk moet je proberen je kind gevarieerde voeding te laten eten maar ik zou blij zijn met een kind dat graag ei lust. Het is volwaardige voeding en die koudwatervrees voor cholesterol is al lang en breed ongegrond gebleken, zeker voor kinderen. Die zijn nog in de groei en hebben daar juist eiwitten en vetten voor nodig.