Toch weer vis gaan eten voor betere gezondheid?

Ik ben al zo'n 6 jaar vegetarisch en ik heb nooit problemen gehad met mijn gezondheid. Maar ik ben nu 16,5 en nog steeds niet ongesteld. Daarvoor ben ik doorverwezen naar de kinderarts. Daar bleek dat mijn skeletleeftijd 14 is en dat ik nog maar heel weinig hormonen in mijn lichaam heb. Dat betekent dat mijn lichaam net zo ontwikkeld is als een 14-jarige. Ik hoor nu eigenlijk ook 1,74m te zijn, terwijl ik nu ruim 10cm kleiner ben. Dat was toch wel even schrikken.
Daarna ben ik doorverwezen naar een diëtist. Daar heb ik nu 1 gesprek gehad. Waarschijnlijk krijg ik te weinig voedingsstoffen binnen vergeleken met wat ik verbrand en is mijn vetpercentage te laag (is overigens nog niet opgemeten, wat ik raar vind). Mijn bmi (16,7 )zit net onder de rand van een gezond gewicht (45kg, 1.64m). Ik ben altijd al heel erg bezig geweest met mijn gezondheid en ik dacht dan ook dat ik erg gezond at, dus in het begin was ik er ook niet echt blij mee dat ze dat zeiden. Nu realiseer ik me dat ik op deze leeftijd wel genoeg bouwstenen moet binnenkrijgen voor de rest van me leven.
De diëtist heeft niet gezegd dat ik weer vis of vlees moet eten, maar ik zit er heel erg aan te twijfelen om toch weer te beginnen met het eten van vis. Ook omdat ik heel erg last heb van droog haar en winterhanden en voeten. Maar na 6 jaar is dat niet zomaar iets. Heeft iemand van jullie misschien enig idee of het eten van vis mijn problemen positief beïnvloedt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Heeft de diëtist ook gezegd welke voedingsstoffen je mist? Vis is erg gezond, met name door de goede vetten die er in zitten zoals omega 3 & 6. Maar die zijn ook vaak toegevoegd aan margarine dus ik weet niet of je dat mist. Ik zou bij de diëtist navragen welke stoffen je mist en wat je moet gaan eten (of tabletten je extra moet nemen) Om even terug te komen op droog haar, ik denk dat vis daar wel tegen helpt. Met name vette vis. (en dan bedoel ik geen lekkerbek of kibbeling maar makreel of haring oid ;))

Ik ben mijn hele leven al vegetarisch, dus het is echt niet nodig om weer vis te gaan eten. Het kan natuurlijk wél zo zijn, dat je niet veelzijdig/volwaardig genoeg eet : mijn moeder heeft zich erg in voedingsleer verdiept, toen zij en mijn vader besloten vegetariërs te worden. (Voordat wij geboren werden) Zo kregen wij thuis als kinderen alleen maar volkorenproducten, zilvervliesrijst, veel yoghurt en kaas, noten , en alleen met Pasen en Kerstmis kwam er krentenbrood in huis. Wel was er ook altijd volkoren knäckebrod en roggebrood in huis, en voor iedere maaltijd en ook nog als tussendoortje kregen wij fruit. Mijn moeder maakte zelf bircher müsli, naar het zwitserse recept van Dr Bircher, en magere melkproducten waren er in die tijd nog niet : je gebruikte melk, zoals die uit de koe kwam, zonder allerlei toevoegingen. En er werd in het weekend altijd een enorme pan peulvruchtensoep gekookt, met heel veel groenten erdoor, en iedere avond kookte mijn moeder vers, natuurlijk seizoensgroenten in die tijd - andere was er gewoon niet te krijgen. Je moet natuurlijk zorgen, dat je niet alleen eet wat je lekker vindt, maar vooral wat goed voor je is, en wat je lichaam nodig heeft. Mijn zusje en ik zijn dan ook altijd eerder 'stevige' kinderen geweest dan superslanke kinderen. Tegenwoordig is vegetarische voeding niets buitenissigs meer, en met een beetje extra-moeite hoef je niets te kort te komen. Ik zou me door niemand laten overhalen om een dood dier te eten, ook geen dode vissen. Een béétje dietiste kan je prima helpen een volwaardige vegetarische leefwijze te helpen opbouwen.

Bij een vegetarische levensstijl moet je erop letten dat je voldoende B-vitaminen binnenkrijgt. Die zorgen voor de opbouw van botten, spieren, gezonde huid, nagels en haar. Vlees, vis, peulvruchten, noten en soja zijn een belangrijke bron van vitamine B. Aangezien je geen vlees eet, moet je dus zorgen dat je het op een andere manier binnenkrijgt. Visolie bevat belangrijke B-vitaminen, vooral de vettere vissoorten als haring, makreel en paling. Af en toe een visje kan dus beslist geen kwaad! Ook zou ik je aanraden om regelmatig soja te eten, er is tegenwoordig vanalles te koop op dat gebied: tofu (in allerlei vormen verkrijgbaar, van naturel tot tofugehakt), vegaburgers enzovoorts. Daarbij is het heel belangrijk om voedingsstoffen te combineren: graan én peulvruchten samen bij het avondeten. Bijvoorbeeld rijst of macaroni (dus graan) én iets van peulvruchten, dus iets van bonen, erwten, tofu enz. Op die manier krijg je voldoende B-vitaminen binnen. Granen en peulvruchten samen zorgen ervoor dat die vitaminen goed en snel in je lichaam worden opgenomen. Overigens hoeft het feit dat je nog niet menstrueert niets te maken te hebben met een eventueel gebrek aan vitamine B, al is het wel een mogelijkheid. Tot slot: olijfolie is ook rijk aan belangrijke bouwstoffen. Veel olijfolie eten dus!

Met een bmi van 16,5 ben je niet op het randje ,maar veel te mager ,minstens een bmi van 20 nodig om gezond te zijn . Ben je zeker dat je niet lijdt aan anorexia ?

Ik denk eerlijk gezegd dat het een andere oorzaak heeft dat je nog niet ongesteld bent geworden. Je hebt een te laag bmi en vetpercentage, en om ongesteld te worden heb je wel genoeg vet en hormonen nodig. En die heb jij blijkbaar nog niet. Door ondergewicht wordt je hormoonhuishouding verstoort en dat heeft als gevolg dat je niet ongesteld wordt. Ik heb trouwens geen idee of het vis eten jou probleem positief beinvloed. De voedingsstoffen die in vis zitten kun je ook uit andere voedingsmiddelen of eventueel supplementen halen.

Ik zou ook niet zomaar vis beginnen eten zonder dat je weet waar je net een tekort aan hebt, want het kan goed zijn dat je helemaal geen vis nodig hebt, maar iets anders en dat je dat dan nog steeds niet inneemt. Als ze enkel dat als raad heeft gegeven vind ik dat toch nogal magertjes...

Gebruik je een bron van omega3? Of dat iets te maken heeft met jouw gezondheidsproblemen weet ik niet hoor, maar het is wel een voedingsstof die ons lichaam nodig heeft, en die je niet altijd automatisch genoeg binnenkrijgt. Vis is een grote omega3-bron, maar er zijn ook goede plantaardige bronnen, zoals: lijnzaadolie, gebroken lijnzaad, walnoot, koolzaadolie. Als vegetarier moet je daar elke dag wat van gebruiken. Je hebt niet heel veel nodig, 1 theelepel lijnzaadolie of 1 eetlepel gebroken lijnzaad levert je de dagelijse hoeveelheid. Je mag lijnzaadolie niet verhitten, maar je kan het wel gebruiken als dressing in salade, lijnzaad(olie) is ook lekker in smoothies of muesli. Walnoot en koolzaadolie bevatten een stuk minder, ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel je daarvan moet gebruiken. Er bestaan ook visvrije omega3-supplementen uit algen, die longchain-omega3 bevatten, die zou je ook kunnen gebruiken. Daarnaast is de verhouding tussen omega6 en omega3 heel belangrijk: hoe meer omega6, hoe minder omega3 je opneemt. En in onze maatschappij krijgen we teveel omega6 binnen in verhouding tot omega3. Koolzaadolie of olijfolie gebruiken ipv zonnebloemolie zorgt dat die verhouding wat meer rechtgetrokken wordt. Vis wordt ook aangeraden vanwege de vitamine D. Vitamine D kan je lichaam ook zelf aanmaken dmv zonlicht. Dagelijks een tijdje in de zon met blote huid (zonder zonnebrandcreme, dus niet in te felle zon) levert je lichaam een heleboel vitamine D. In de winter in Nederland niet, maar ondertussen is het alweer zonnig genoeg ervoor. Ik zou je dietist en arts vragen of vlees/vis nodig is, dat kunnen wij niet zo beoordelen, maar wat je ook besluit: ik zou in ieder geval zorgen voor goede omega3- en vitamine D-bronnen, of dat nou vis is of lijnzaadolie en zonlicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100