waarom heeft één mens meer last van een "kater" na het drinken dan de andere?

gisteren leuk avondje : wijntje bij het eten, nadien nog in het centrum enkele cafés gedaan (vanaf zaterdag 21 uur tot 3 u zondagochtend). In het totaal niet zoveel gedronken (3 wijnen bij het eten en nadien 3 iets zwaardere bieren (6%)) en tussendoor enkele bruiswaters en een pompelmoessap. Ik voelde wel dat ik teveel gedronken had toen ik huiswaarts keerde, heb dan nog water gedronken en ben deze ochtend opgestaan met een vreselijk houten hoofd.
Mijn gezelschap dronk vééél meer (wijn bij het eten, hetzelfde soort bier maar geen water e.d. ertussen plus thuis nog verder wijntjes) en had deze ochtend helemaal niets. Hij heeft vandaag lustig weer nog zwaarder bier gedronken, terwijl ik het amper kon zien staan zonder te gaan kokhalzen. Fameuze kater dus.
Nu vraag ik me af hoe dat komt, we zijn beiden van dezelfde leeftijd. Mijn vriend is wel iets dikker, maar nu ook weer niet zo erg veel. waarom krijgt één iemand een forse kater en kan de andere zich onnozel drinken zonder dronken te zijn plus geen last de volgende dag?

Toegevoegd na 44 minuten:
en dat is altijd zo, het is dus niet omdat ik eens uitzonderlijk moe was of zoiets...

Toegevoegd na 50 minuten:
ik denk er nu ineens aan : zou het kunnen te maken hebben met het feit dat ik mijn galblaas kwijt ben sinds enkele jaren? Sindsdien is het idd erger geworden, al heb ik altijd veel meer last gehad van katers dan sommige anderen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan te maken met een actievere lever? ik gok maar wat :P

Antwoorden (5)

Een en ander heeft te maken met o.a. gewicht van personen, verder hoe je gesteldheid is, ben je moe of juist uitgerust. Heb je voldoende gegeten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van je algehele conditie en hoe zwaar je bent.
Het lichaam van een zware persoon neemt meer alcohol op en verbrandt het op een andere manier dan een lichter persoon.
En...., ik denk dat geoefendheid ook een rol mee kan spelen..

Toegevoegd na 5 minuten:
Wanneer je alcohol drinkt, gaat het via je slokdarm naar je maag en naar je dunne darm.

Een kleine hoeveelheid alcohol wordt door het slijmvlies van je mond en slokdarm opgenomen, maar voor de rest komt het in je bloed terecht via de maagwanden (ongeveer 20%) en de darmen (ongeveer 80%), en dan vooral je dunne darm. Als er voedsel in je maag of darmen zit, verloopt dit absorptieproces langzamer.

Wanneer de alcohol opgenomen is, wordt het via je bloedsomloop snel verdeeld over je lichaamsvocht. Het bloedalcoholgehalte (BAG) neemt toe totdat het een piekconcentratie bereikt, en neemt daarna geleidelijk af. Belangrijke organen zoals je lever, nieren, longen en hersenen nemen meer alcohol op. Sommige organen, zoals je hersenen, zijn gevoelig voor alcohol en gerelateerde stoffen en kunnen daarom een nadelige invloed ondervinden.

De opname en verspreiding van alcohol door je lichaam gebeurt snel. Binnen een paar minuten na de consumptie ervan, bereikt de alcohol je organen.

Tussen de 15 en 45 minuten nadat je gestopt bent met drinken, begint je lichaam met het elimineren van alcohol via de stofwisseling, uitscheiding en verdamping.
Je lever is het belangrijkste orgaan van je lichaam voor de verwerking van stoffen die het lichaam binnenkomen.

De alcohol kan niet in je lichaam worden opgeslagen en wordt door je lever afgebroken.

Je lever kan per keer maar een beperkte hoeveelheid alcohol verwerken. Als er te veel alcohol in je lichaam terechtkomt, raakt je lever door zijn voorraad glutathion heen, waardoor de hoeveelheid giftige acetaldehyde in je lichaam toeneemt. Als dit gebeurt, blijft de extra alcohol in je lichaamsweefsel en je bloedsomloop totdat je lever het kan verwerken. Het kan wel drie uur duren voordat de alcohol van één consumptie uit je systeem verwijderd is. Deze tijd hangt af van factoren zoals je omvang en je geslacht.

Je nieren zorgen er ook voor dat de hoeveelheid water in je lichaam constant blijft. Alcohol bevordert het urineren. Als je te veel drinkt, elimineert je lichaam uiteindelijk meer water dan het opneemt. Daardoor kun je uitgedroogd raken, met duizeligheid en hoofdpijn tot gevolg (met andere woorden: een kater).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan natuurlijk zo zijn dat je lever niet zo snel de alcohol in je lichaam af kan breken en dan krijg je dit soort problemen. Als je het altijd hebt, dan adviseer ik je wat minder alcohol te consumeren, of wat meer te bewegen tijdens het drinken. En...,altijd een goede layer aan eten in de maag voordat je begint. Ik neem altijd bruine bonen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gedeelte van alcohol wordt omgezet in (enkelvoudige)suikers en die worden soms wel aangetroffen in galstenen. Nu je galblaas er uit is , zou je veronderstelling best eens kunnen kloppen. Maar nu beweeg ik me op het gebied van een arts en dat ben ik niet.
Ja het ligt idd aan verschillende dingen, gewicht, stemming.
Japanners kunnen een uur nadat ze hebben gedronken al een kater hebben! Kweenie helemaal hoe dat kan, maar het is wel onderzocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik het vermoeden dat het ook met de hormoonhuishouding te maken heeft. De ene keer kan men er beter tegen dan de andere keer. En wat erg meetelt is de kwaliteit van de wijn/bier/whiskey/jenever.

Toegevoegd na 36 seconden:
misschien weet Keesvi daar meer van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan evenveel drank verdragen. Dit verschil is erfelijk.

Maar je kunt jezelf als het ware ook trainen.

Hoe meer je drinkt, hoe minder gevoelig je bent voor alcohol. Je moet dan steeds meer drinken, om hetzelfde te voelen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je beter tegen alcohol kunt. Je denkt misschien dat je nog wel kunt autorijden, maar je bent niet zo alert als wanneer je nuchter bent.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik lees nu dat je aan je vraag hebt toegevoegd dat je galblaas verwijderd is. Natuurlijk kan dat de reden zijn dat je minder goed tegen alcohol kan.
Sommige mensen kunnen zelfs helemaal geen alcohol meer verdragen!