Waarom kan ik, als ik verkouden ben, beter tegen pittig eten?

Ik eet nooit zo pittig (sambal) dus kan er niet zo goed tegen. Wanneer ik normaal een hap sambal neem, staat mijn mond in brand. Ik heb een gekke gewoonte om wanneer ik verkouden ben, soms een hap sambal te nemen. En dan kan ik er wel tegen. Mijn neus zit dicht dus ik proef het niet zo, maar daar heeft het toch niks mee te maken? Worden de receptoren in je mond die reageren op pittig eten tijdens een verkoudheid ook tijdelijk 'uitgeschakeld'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dit heeft wel degelijk met je dichte neus te maken. Een groot deel van wat wij ervaren als smaak, is eigenlijk reuk. Als je dus je neus dichthoudt, proef je minder. In dit geval proef je de scherpe smaak minder, zodat ook de perceptie van "heet" of "pittig" wat afgezwakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je iets wat heel pittig is eet, proef je zoals jij het zegt dat je mond in brand staat. Maar als je verkouden bent zit je neus verstopt, en je proeft voor een groot deel met je neus. Dus dan proef je alleen wat je echt met mond proeft en niet met de neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verkouden bent werkt je smaak en reuk minder. Alles smaakt minder lekker en ruikt minder sterk. Waarschijnlijk proeft hierdoor de sambal minder sterk.
Smaak heeft zeker ook te maken met hoe iets ruikt. Geur gaat niet alleen door je neus naar binnen maar ook via je keelholte. Als je dus heel verkouden bent zullen de smaakreceptoren in je mond en de reuk in je neus minder werken.